Gå til innhold

Lurer du på navnet til en TV-Serie? Spør her da vel!

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 3/29/2025 at 3:01 PM, Skelpadderidderen said:

Er det tegnefilm/animasjon eller ekte mennesker?

Ekte mennesker. Litt halv sexy etterskole serie. Gikk på en rar norsk kanal som ikke hadde så lang fartstid 

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har lett etter denne serien i mange år uten å lykkes. Men den gjorde veldig inntrykk på meg. 

Må ha vært en gang mellom slutten av åttitallet og midten av nittitallet. Tegneserie. Eneste jeg husker er at to skikkelser (husker ikke om de var tegnemennesker eller dyreskikkelser) blir fanget i en borg eller i en hule av et eller annet (mener det var et litt skummelt monster). De er sperret inne på et rom og bestemmer seg for å rømme. Første gangen blir de fanget igjen. Andre gangen lykkes de. Mener å huske at de kom til et litt rart rom når de ble tatt. 

Sorry, det er alt jeg har å gå på. Kanskje den var i to deler? Har et vagt minne av at jeg gledet meg til fortsettelsen. Den gjorde veldig inntrykk på meg og skulle gjerne sett den igjen....håper noen kan hjelpe meg 🤞

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
On 2/9/2022 at 4:54 AM, Oly said:

Får slenge meg på her jeg også.

Det var en gang på midten av 90-tallet tipper jeg at jeg så en tegnefilm-serie på Cartoon Network (jeg tipper at det var den kanalen) som garantert ikke var produsert av Cartoon Network selv, men var nok noe fra 70-80 tallet eller lignende så de hadde fått rettigheter til å sende.

Jeg føler at hovedpersonen var en ung mann, kanskje til og med ungdom i et univers som kan minne om noe mytologisk, muligens med drager og lignende i et gammelt kinesisk eller japansk inspirert verden. Jeg vil tippe at det kan være muligens japansk-produsert, det virket som temaet var alvorlig og ikke tøysete som mye av det som gikk på Cartoon Network. Kan være noe slags samurai-aktig greier, mener å huske at introen hadde en slags melodisk sang, fengende på et vis, med stillbilder fra ting som hadde skjedd i forskjellige episoder kombinert med noe tekst tipper jeg.

Gutten/ungdommen som hadde hovedrollen hadde et sverd mener jeg å huske, jeg lurer på om han i en episode stakk sverdet i seg selv for å så gjenoppstå av en eller annen grunn. Jeg lurer på om han hadde et lyst antrekk på seg og gikk barbeint, men her begynner hukommelsen min å svikte veldig.

Jeg tipper kvaliteten på animasjonen nok ikke var den beste, men det gikk nok mer mot en form for realisme enn la oss si Samurai Jack aktig animasjon. Jeg har bare vage minner fra dette, noe som er svært frustrerende fordi jeg så muligens bare en eller maks to episoder, men den melodiske sangen i introen har vært litt stuck siden den gang. Jeg er ikke en gang sikker på om den sangen var på engelsk, for jeg husker ikke et ord av teksten.

Jeg fant endelig ut av dette:

Spartakus and the Sun Beneath the Sea Opening Theme Full Version

Jeg hadde få tråder å gå etter, og sikkert mange falske minner oppkonstruert fra hva det kan være at jeg trodde at dette handlet om. Det var ikke introen som jeg hadde minner i fra, men outroen. Samme musikkspor på intro og outro.

Hvordan fant jeg denne serien igjen etter så mange år? Jeg sjekket for hvilke TV programmer som gikk på Cartoon Network, den europeiske varianten av Cartoon Network, ved å gå gjennom en eller annen forumtråd hvor TV programmer og tidspunkt for hva som ble sendt på Cartoon Network på den og den måneden, det og det året.

Jeg tok alle tegnefilm-seriene som jeg ikke kjente navnet på, og søkte etter introen til de på YouTube. Jeg fant mye rart kan jeg si. Plutselig fra året 1996 på Cartoon Network Europe så fant jeg en tegnefilmserie som het Spartakus and the Sun Beneath the Sea, og søkte opp introen til den på YouTube.

Allerede da jeg hørte den sløve basslyden i introen før selve syngingen kom, så følte jeg at noe virket kjent. Så kom syngingen. Det var etter kort tid null tvil på om at jeg endelig etter snart 30 år fant denne serien igjen.

Jeg tipper at beskrivelsen jeg kom med var helt ute å syklet. Men så var jeg vel 9 eller 10 år gammel den gang.

Endret av Oly

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...