Gå til innhold

VIktige og kjekke komponenter for nybegynner i elektronikk?


Anbefalte innlegg

Hva er noen viktige og kjekke komponenter for en som er nybegynner i elektronikk?

fks. resistor, kondensator og IC'komponenter (timere, op-amps)?? Også annet kjekt utstyr til arbeidsplassen

 

ELFA linker til komponentene blir verdisatt! siden skal bestille noe annet fra elfa også :)

 

Takker for alle svar :)

 

EDIT: Kan også nevne at jeg har kjøpt meg noen atmega8 brikker også for å lære meg om microkontrollere, så kansje noen har noen tøffe prosjekter til den :)

 

Her er noe jeg kommer til å bestille meg straks fra elfa

-Lab kabel

-LED display for framtidige prosjekt?

-Også et LED display

-Skumplast for lagring av IC'komponenter

-AVR programmer for microkontroller

-Microkontrolleren

-Koblingsbrett for prototyping :)

-Muligens denne AVR boken - Noen som har lest den før og kan anbefale den?

Endret av thres93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på hva du kan og har fra før? Litt enklere å komme med anbefalinger da.

 

Generelt sett ville jeg først designet/tenkt ut/funnet et prosjekt på nett jeg ønsket å lage, så bestilt det jeg trenger av komponenter.

 

Når det gjelder bok, så ta en titt på avrfreaks.net først! Bedre å bruke 500 på stæsj enn en bok som stort sett inneholder AVR databladene! F.eks avrfreaks newbie tut thread

Link til en enkel AVR tutorial (Koble til ISP og få dioder til å blinke).

 

Tilslutt en liten kokebok der du sikkert kan finne noe å lage, samt finne ut hvordan de virker.

 

 

Grim

Lenke til kommentar

- Ville ihvertfall kjøpt meg en pakke med resistorer.. de har på Clas ohlson og på Ebay, type x-antall values og 10 stk av hver i en pakke.. de er ikke så dyre.

- En greit koblingsbrett med litt størrelse på

- Et par potensiometere

- Noen kondiker mellom 1nF til 100uF

- Et par 555-timere

- LEDs.

- Et par opamper ala uA741 til å begynne med, så kan man heller oppgradere hvis man føler for det.. Det kjekke med den er at det finnes mange datablad for den, og mange som har delt erfaringene sine på nett.

Den er ikke så sinnsykt god, men duger til helt basic ting.

 

555-timere er kjekke greier hvis man skal lære seg å koble sammen enkle kretser med få komponenter.

Mange koblingsforslag på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...