Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Massiv hvit røyk: 2 update


tomkrugis

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt lite tid til PC i det siste, så den siste topicen min:

 

(https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1394996)

 

ble bare stående :/

 

 

 

 

Jeg har nå brukt bilen en stund etter oljepåfyllinga, (faktisk hver dag til og fra jobb som tilsvarer 1 mil per dag), og det ser ut som at den oser hvit røyk så fort jeg går over 4-5 i omdreinger, noe jeg sjeldent gjør. Dette skjer altså ikke når bilen er kald, når motortemperaturen har gått opp litt, da kan det ose hvit røyk.

 

Bilen går heller ikke varm (overopphetning), så jeg tror toppakninga skal være nogenlunde ok.

 

 

Nå skal det sies at den har oljelekasje, så det kan hende at det har lekket såpass at det ikke er så stor fare montro?

 

Har uansett fått verkstedtime til bilen den 6. desember, får se da hva som må til.

 

Again, sorry for NULL svar på siste topic!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sånn ekstra saktegående motor du?? 4-5 omdreininger?? Snakker vi fullt turtall da eller?? :thumbup:

Han har bare glemt å lese en del av turtelleren; den der det bruker å stå x 1000... :D

 

Så til topic: Har ikke bilen peilepinne? (Noen biler, deriblant nyere Mercedes har så vidt jeg forstår bare elektronisk måler, men den skal gjøre samme nytten...) Om den har, hvorfor bruker du den ikke?!

At man ikke peiler oljenivået hver gang man fyller drivstoff er nå så sin sak, men hver gang man skifter eller etterfyller olje er det da f**n meg OBLIGATORISK! :mad:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Du har sånn ekstra saktegående motor du?? 4-5 omdreininger?? Snakker vi fullt turtall da eller?? :thumbup:

Han har bare glemt å lese en del av turtelleren; den der det bruker å stå x 1000... :D

 

Så til topic: Har ikke bilen peilepinne? (Noen biler, deriblant nyere Mercedes har så vidt jeg forstår bare elektronisk måler, men den skal gjøre samme nytten...) Om den har, hvorfor bruker du den ikke?!

At man ikke peiler oljenivået hver gang man fyller drivstoff er nå så sin sak, men hver gang man skifter eller etterfyller olje er det da f**n meg OBLIGATORISK! :mad:

Huff, ja jeg vet det nå :cool:

 

Får håpe at kostnadene blir så store at jeg må selge den som delebil/skrote den og investere i ny bil ihvertfall :roll:

Lenke til kommentar

Hvit røyk er vel ofte en indikasjon på forbrenning av vann. Olje lager som regel gråere farge.

 

Hvis det er toppakningen så kan du noen ganger få lekkasje inn i oljen også og da vil det samle seg gull gørr under oljepåfylningslokket.

 

Nb. Selv om oljenivået på peilepinnen din er på minimum så mangler det vanligvis ikke mer enn 1 liter olje.

En motor har som regel 4-6liter olje så motoren skal ikke skjære seg av den grunn.

Er pinnen derimot tørr så, ja du skjønner tegninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men det jeg lurer litt på her :new_woot: Mange av disse kompissene mine som jeg har fortalt dette til, de syntes det er rart at bilen i det heletatt kan kjøre hvis f.eks. toppakning har gått på en smell.

 

Nå skal det også sies at jeg kjørte VELDIG lenge med varsel om oljepåfylling. ( NEI, det var ikke oljelampa som lyste, men det er en kjørecomputer på svensk som sier "olje saknas")

Lenke til kommentar

1. Du sier det ryker hvit, og det tyder på vann i forbrenningen, altså def topp-pakning.

2. Du sier at dette skjer ved 4-5000 omdr, noe som igjen tyder på at topp-pakkningen har en liten defekt, som utmerker seg når det blir mere trykk i motoren.

3. Du sier også at dette skjer ved varm motor, noe som igjen indikerer at topp-pakningen har en liten defekt, som da blir større når ting blir varmt og utvider seg.

 

Er det slik at du har alt for mye olje på motoren, så risikerer du alt for høyt oljetrykk, og dermed defekte pakninger, men dette fører til blågrå røyk ved forbrenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...