Gå til innhold

Anbefale et sekundært objektiv til Canon 550D?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe / ønske meg et ekstra objektiv til mitt 550D, i tillegg til mitt Sigma 17-70 F2.8-4 objektiv. Jeg lurte derfor på om dere har noen tips og anbefalinger? Jeg fotograferer mest landskap og by, og har vurdert er 50mm, men har ikke satt meg så veldig inn i dette med objektiver og fotografering. Jeg har veldig lyst til å lære mer så håper på noen kloke svar her inne! :p.

 

Lurer også på om noen har noen filtere å anbefale, her er jeg helt blank så greit å begrunne svar :)

 

Setter pris på tilbakemeldig og takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du dekker et greit brennviddespekter med ditt nåværende objektiv, det er to veier og gå videre, oppover eller nedover i brennvidde.

 

Mere tele/zoom vil jeg anbefale i kvalitetsmessigere rekkefølge 70-200 f/4, 70-300 IS og 55-250 IS

Tele brukes mest til portretter, dyr, og andre motiver som man vil fremheve i bildet "skarp hovedmotiv/diffus bakgrunn"

 

Mer vidvinkel er det utrolig mange og velg imellom, det hele kommer an på pris, fra ca 3500.- og oppover.

Vidvinkel brukes mest til arkitekt, landskap og innendørs fotografering, kan gi litt merkelige resultater ved bruk til hodeportretter.

 

50mm f/1.8 er et rimelig objektiv som yter veldig bra i forhold til kostnaden, veldig fint til å lære seg fotografering, fokusering, utsnitt og det å måtte tenke mer før man tar bildet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den Canon 10-22 eller Sigma 8-16 virker lovende. Men ekstra blits trenger jeg ikke. Stativ har jeg, og makroobjektiv tror jeg ikke at jeg skal he som et nr 2 objektiv. Men det er vel ingen som vet om noen spesielt bra teleobjektiver til under 6000,-? Har søkt litt rundt og sett på tilbakemeldinger, men har hittil ikke funnet noen av spesielt intressante.

 

Ellers setter jeg pris på all tilbakemeldingen jeg har fått så langt! :D

Lenke til kommentar

Men det er vel ingen som vet om noen spesielt bra teleobjektiver til under 6000,-? Har søkt litt rundt og sett på tilbakemeldinger, men har hittil ikke funnet noen av spesielt intressante.

 

Jo EF 70-200mm F/4 L uten IS. Nyprisen på dette ligger på rundt 4000-4500 kroner. Kjøp et brukt et på bruktmarkedet på foto.no

 

Den Trondster linker til er samme objektiv bare med IS (mye dyrere, men lik bildekvalitet) Om du trenger IS eller ikke må bli opp til deg og vurdere.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøp av brukt så er alltid sjansespillet til stedet, tar man noen forhåndsregler går det som regel greit.

 

Kjøp helst på Foto.no, sjekk at selgeren har lang fartstid og/eller gode tilbakemeldinger fra andre brukere, finn.no er også et greit sted og handle fra, men der må du sjekke at selgeren er reel og aller-helst bo såpass nærme at du kan personlig teste/hente objektivet.

Som vanlig så er "røverkjøp" akkurat det.

 

Når det gjelde tilstand så varer objektiver normalt et par generasjoner ved normal bruk og litt omsorg, de billigeste og eldre tredjeparts objektiver er det dog greit og holde seg unna, hvis du ikke spesifikk vet hva du skal ha.

 

Følg mangefølelsen og vær litt skeptisk i utgangspunktet så år det greit, om du betaler på forhånd eller i oppkrav spiller ingen større rolle du kan bli lurt åkkesom.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt alt kamerautstyret mitt brukt, med unntak av 90mm macroen. Det går fint så lenge du sjekker dette:

 

- Støv?

- Slitasje?

- Merkelige lyder under bruk(fokusering, evt IS, zoomring?)

- Lugger zoom- og/eller fokusringen?

 

Om alt virker fint, er det nok det. Evt kan du kjøpe de objektivene hvor kvittering følger med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...