Gå til innhold

Testprosjekt med GNU/Linux i grunnskolen


Anbefalte innlegg

Utrolig bra tiltak cmyrland.

Denne tråden var en fryd å lese :)

 

Det hadde vært supert om du fortalte litt om det tekniske rundt hvordan du har satt opp sånn at elevene fikk tilgang til filene sine på serveren hos dere i kommunen.

Fikk du dette til "sømløst" i ubuntu, eller måtte du "knote" litt på hver PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå har ikke elevene tilgang til sine windows-brukerkontoer i Ubuntu. Det er fordi jeg er avhengig av at teknikeren jeg samarbeider med er på ferie til midt uti januar en gang, og jeg har null kjennskap til systemene vi bruker sentralt, har ikke tilgang til dem og heller ikke tid til å gjøre noe med det selv.

 

For mine elevers del gjør det fint lite. De har så godt som ingenting på sine kontoer siden mine forgjengere ikke har vært spesielt gira på å bruke PC i det daglige, og alt vi gjør er nettbasert, enten i Moodle (som driftes på Ubuntu :D) eller på diverse læringsnettsteder. På alle nettjenester bruker vi Feide for autentisering, så elevenes private resultater holdes adskilt der. Det hadde egentlig vært kult å kunne logge på PC-en med Feide, slik at eleven var innlogget i alle feidetjenester så snart de logget på maskina.

 

Men akkurat nå kjører jeg en passordløs "elev"-konto. Elevene trives bra slik.

 

Jeg er veldig spent på hvor bra vi får til integrering av Windows- og Ubuntu-kontoer når den tida kommer. Fantaserer jo om at de yngste elevene (1. - 4. trinn) etterhvert kan porteres fullstendig over til Ubuntu, slik at de ikke lenger har en windows-konto, mens jeg ser at de eldre i en overgangsperiode trenger tilgang til Windows.. Men klart, dette er mine ønskedrømmer og har lite med virkeligheten å gjøre :p

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg står på og jobber for dette. Men dessverre har jeg lite jeg skulle sagt når det kommer til de endelige avgjørelsene, selv om jeg selvfølgelig vil være med på å utforme dem. Min store utfordring nå er å finne pedagogisk programvare som enten kjører native eller funker fjell under Wine.. Hjelp med Lingit-programmene som nevnt tidligere setter jeg veldig stor pris på. Jeg tror dessverre ikke at alt som finnes av læreverktøy til GNU/Linux har samme pedagogiske kvalitet som en del av den Windows-baserte, lukket utviklede programvaren. Det som ergrer meg er at de ofte standardiserer på alt annet enn frie og åpne standarder, slik at det blir mest mulig jobb med å portere programvaren..

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor omfattende disse pedagogiske programmene er kunne det jo være en tanke å kontakte universiteter og høyskoler rundt om kring å tilby Batchelor/Master oppgaver som går ut på å enten videre utvikle eller lage helt nye programmer. Hvis du er heldig fra din skole sin side så kan det jo kanskje hende at du til og med kan tilby disse oppgavene sammen med en brukergruppe som kan teste alt fra det pedagogiske til utseende og funksjonalitet. Kunne jo vært morsomt å prøvd.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt en forespørsel til Lingit som utvikler programvaren jeg nevnte tidligere (Lingright og Lingdys), men har enda ikke fått svar. Jeg foreslo at de burde portere programvaren sin til HTML5, men har enda ikke fått noe svar. De hevder på siden sin at de "jobber med" en Linux og Mac-klient, men jeg fant en mailingliste der en hadde pratet med noen representanter fra selskapet som sa at de ikke hadde noen slike planer.. Så hvem vet.

 

Akkurat nå har jeg egentlig nok å tenke på ellers som kontaktlærer, IKT-ansvarlig, Ubuntu-jesus og generelt altmuligmann, men forslaget ditt er jo veldig fiffig. Jeg har en følelse av at pedagogikk og IKT er to miljøer som har veldig lite reell kontakt i Norge, noe som resulterer i at vi er et land som konsumerer veldig mye programvare uten å utvikle så mye selv. Hvorfor kan ikke norske lærere og programvareutviklere samarbeide og lage -god- programvare? Kjenner at jeg egentlig gleder meg til de neste ~5 åra for å se hva jeg ender opp med å gjøre :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt avhengig av hvor omfattende disse pedagogiske programmene er kunne det jo være en tanke å kontakte universiteter og høyskoler rundt om kring å tilby Batchelor/Master oppgaver som går ut på å enten videre utvikle eller lage helt nye programmer. Hvis du er heldig fra din skole sin side så kan det jo kanskje hende at du til og med kan tilby disse oppgavene sammen med en brukergruppe som kan teste alt fra det pedagogiske til utseende og funksjonalitet. Kunne jo vært morsomt å prøvd.

 

Dette begynner jo i grunn å bli stadig mer aktuelt, ser jeg. Et leseforståelse- og tempoprogram som heter Tempolex krever administratortilgang i Windows, og det er det helt uaktuelt å innvilge. Vi har gjentatte ganger henvendt oss til produsenten, men får ikke svar.

 

Jeg har begynt å regne på pengebruken til slik pedagogisk programvare, og ser at det faktisk kan utgjøre ganske mye penger. Hvis vi kunne samlet alle de midlene og bidratt til utvikling av ny programvare som enten er nettbasert eller krysskompatibel med ulike OS ville det sannsynligvis spart oss for -mye- pengesløseri.

 

(Men herregud som ungene elsker tuxpaint! Selv de aller tøffeste gutta i klassen er helt hekta.. og jeg som alltid trodde at det programmet var noe dritt :p)

Lenke til kommentar

Slenger meg på for å si at denne tråden er den meste interessante tråden jeg har lest på mange år på noe norsk IT-fora.

 

Jeg er ikke så interessert i ped. programvare, men veldig interessert i å høre om brukerautorisering samt sentral administrering. Jeg har selv drevet en skole på Mac OS X og med Mac OS X Server i 10-12 år og vet hvordan det meste fungerer der, men hadde vært moro å lært litt mer om hvordan dette fungerer i Linux. I Mac OS X må det endel scripting til fra min side for å få alt til, men veldig mye ligger allerede på plass :)

 

Edit: om dette hjelper noe så driver jeg Mac OS X parken på litt samme måte som du tenker. Det er ikke noe tynne eller halvtynne klienter. Brukerene autoriserer seg mot en directory server (Open Directory) og der foregår også mye av administreringa. Jeg har også en stor del av administringa via scripts som jeg pusher til klientene via en pakkehåndterer. Dette kan være bugfixes og ny programvare som ikke pushes gjennom Apples egen oppdateringssystem.

Endret av Johnny_B
Lenke til kommentar

Artig :)

 

Men jeg lurer på, vil ikke OSX og Linux fungere rimelig likt mtp pålogging mot directory server etc?

 

Noen som vet?

 

Nå kjører ikke vi Active Directory i bunn da vi kun kjører Macer og ikke har noe kommunenett å ta hensyn til... Mens du som ønsker å koble deg opp mot kommunens Windows Servere burde kanskje heller se på muligheten for å koble deg til AD vs å bruke en D-server for Linux. Ellers er det heller ikke dumt å konfigurere hver enkelt maskin opp med at de henter pakker fra din egen lokale repository :) Der kan du legge til scripts som sagt, eller sær programvare som ikke er innebygd, f. eks. Wine stuff.

Lenke til kommentar

Ok. Det er ikke jeg som gjør denne jobben, det er en tekniker som sitter sentralt hos kommunen. Jeg er bare IKT-ansvarlig på skolen her... Dvs han som må hjelpe alle de gamle kjerringene etc.. :p

 

Men såvidt jeg husker ønsker jo teknikeren å flytte hele skolesektoren over på *nix, så jeg vet ikke hvor avhengig vi blir av AD..

Lenke til kommentar

Med tanke på autentisering er nok winbind den enkleste veien å gå for å bruke AD, selv om man i utgangspunktet kan kjøre LDAP autentisering direkte.

 

automounter og samba burde i utgangspunktet ikke by på så altfor store problemer(med litt forebehold om hvilke begrensninger det er satt på samba-serveren).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...