Gå til innhold

Din dårligste opplevelse på norges kollektivtransporttilbud?


Peus94

Anbefalte innlegg

Helt enig!

Kollektivtilbudet i Norge er en stor vits, og Oslo er ikke noe unntak.

 

Her i Oslo er frekvensen på dagtid relativt bra. De fleste trikke-, t-bane- og busslinjer har 10-minutter ruter, og enkelte har endatil 5-minutters ruter. Men det ser ikke ut til å hjelpe stort når nesten alle rutene er spregnt kapasitetsmessig, slik at sitteplass er noe du får oppleve 10 dager i året og forsinkelser er mer vanlig enn å være i rute.

Oslos befolkning vokser i rekordtempo (raskest i Europa om jeg ikke husker feil), men lite skjer for at kollektivtilbudet skal holde tritt. Mye av materiellet holder på å falle sammen, og kollektivtransportselskapet Ruter sliter med å få neste års budsjett til å gå opp. Det virker absolutt ikke som myndighetene bevilger det som trengs av penger for at Ruter skal få gjort jobben sin.

 

Trikken

Over halvparten av vognene er 28-29 år gamle, faller fra hverandre, har manglende kapasitete, utrolig trange av- og påstigninger, m.m. De resterende av vognene er kun 10 år gamle, men befengt med veldig store vedlikeholdsutgifter og lav driftsikkerhet. De har god plass og god av- og påstigning, men på den anne side kan de ikke brukes på deler av linjenettet. Det lar seg for eksempel ikke gjøre å kjøre disse vognene til Majorstuen.

De nyeste vognene kjører også fullstendig i filler det som finnes av skinnegang i byen, med sin vekt som er over det dobbelte av de eldre vognene. Over 55% av trikkeavgangene over Jernbanetorget er mer enn 3 minutter forsinket. Hvordan det er på stasjoner ute på linjenettet kan en bare tenke seg. Helt utrolig!

 

T-banen

Betydelig bedre enn trikken, da man her har åpnetnye traseer og satt inn fullstendig nye vogner de siste 3-4 årene. Men her også sliter man med betydelig forsinkelser, mye grunnet press på sentrumstunellen og stor sårbarhet dersom noe skjer.

Jeg synes også det er skandaløst at Sinsen T-banestasjon kun har 15-minutter ruter. All den tid den ligger i indre-by og alle andre stasjoner i indre-by har 7,5 minutters ruter eller bedre.

Glem heller ikke disse vognene som ble kjøpt inn på 90-tallet for hundrevis av millioner, tatt ut av drift etter en håndfull dager og så siden det har stått på Hønefoss og råtnet/rustet bort.

 

Buss

Godt utbygd rutenett, men på veldig mange ruter er kapasiteten fullstendig sprengt. Tenker da blant annet på 30- og 54-bussen, som kjører med singelbuss. Dersom man går på etter Jernbanetorget i retning nordover risikerer man svært ofte å bli frakjørt fordi det rett og slett ikke er plass inenfor dørene. Her burde leddbuss blitt standard for lenge siden.

Ved ruteendring 1. oktober 2010 innførte Ruter avganger 24 timer i døgnet 365 dager i døgnet på 31- og 37-bussen, og brukte ordet "åpner 24/7-ballet". Nå mer enn ett år etterpå har man ikke sett noe til utvidelsen av dette ballet. Hva med alle oss som ikke bor langs traseen til 31- og 37-bussen? Hvorfor skal vi ta måtte til takke med et mye dårligere tilbud?

 

Flexus

Flexus, det elektoniske billettsystemet til Ruter, er vel en av de største skandalene i selskapets historie. Her har de brukt over 600 millioner kroner på noe som nå 10 år senere i beste fall kan sier å fungere sånn middelmådig. Det er i alle fall ikke noe mer fleksibelt enn det var i gamle dager med papirbilletter. Heldigvis ser det nå ut som vi får mobilbilleter innen 2013, så det blir vel endelig slutt på galskapen.

 

NSB

Et kapittel for seg selv. Min historie nummer 2 nedenfor oppsummerer hvordan en dag som NSB-kunde kan være, og jeg har flere lignende historier, om enn ikke like drøye.

 

-------------------------------------------------------------------

 

Disse to er mine verste kollektivreiser. Begge er skikkelig ille!

 

1.

En kald januardag i 2010 da jeg brukte over 3 timer hjem fra jobb, på en tur som dersom alt var i rute skulle gått på 55 minutter.

Det startet med at T-banen var et par minutter forsinket ved avgang fra Nydalen. Da vi kom til Blindern var det full stopp. Først ventet vi noen minutter på grønt lys, så fikk vi knapt med info i 15 minutter før føreren etter 20 minutter sa at vi ikke kom lenger og henviste oss til alternativ transport videre. Merkelig nok gikk T-banen i motsatt retning, så jeg tok denne tilbake til jobb og bestilte en taxi. Etter 45 minutters taxitur i rushtrafikken kom jeg endelig til Nationaltheatret, og så på et tog videre til Asker. Naturligvis var dette toget også forsinket, slik at jeg mistet bussen videre og måtte vente 25 minutter på neste buss. Gjennomfrossen kom jeg hjem rundt 2 timer og 15 minutter forsinket.

Skal si jeg bannet Ruter opp og ned!

 

2.

I midten av juni 2011 skulle jeg ta toget fra Nationaltheatret til Lillehammer, en fredag ettermiddag i 14:30-tiden. Jeg ankom Nationaltheatret 6-7 minutter før togavgang, så at det på infotavlen stod med avgang 3 minutter forsinket og dro ikke noe mer på det. 10 minutter gikk, og ikke noe tog. Hverken det toget jeg skulle på eller noen andre som skulle kommet i mellomtiden. Forventet ankomst ble oppdatert flere ganger frem til det var gått 45 minutter etter det skulle ha gått, og da forsvant avgangen fullstendig fra tavlet. Gikk opp rulletrappen, fant en kundeveileder og ble loset til spor 19 på Oslo S. På spor 19 var det, jeg tuller ikke 4-500 personer og en (*1*) kundeveileder, og ikke en buss eller taxi å se. Etter langt om lenge fikk jeg kontakt med kundeveileder, som da henviste meg til spor 6 der tog var satt opp til Lillehammer. Sannelig nok stod det et tog der, så sammen med mange andre fant jeg min plass her, for så 10 minutter bli beordret av toget fordi det likevel ikke skulle til Lillehammer. Da hadde jeg fått nok, gikk i kundeservice i avgangshallen, fikk vite at det toget jeg hadde vært på likevel skulle til Lillehammer og at det hadde reist for 2 minutter siden. Etter ha snakket klart og tydelig til overordnet fikk jeg taxirekvisisjon, og satte endelig nesa nordover, alene i en taxi på NSB sin regning. Ankom Lillehammer 3 timer forsinket, med en taxiregning til NSB på 3900 kroner. Det eneste de gjorde i etterkant var å refundere halve togbilletten min. Ikke så mye som en beklagelse, eller gratis reise.

 

 

Slik, da har jeg fått liret av meg masse gørr på en lørdagskveld.

Fortsatt god helg alle! ;)

Endret av Solaris
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens jeg fremdeles var i militæret, skulle jeg ta nattoget fra Bergen til Oslo. Jeg var ganske sliten, og hadde lyst til å sove. Følgende skjer i løpet av natta:

* Konduktøren dukker ikke opp før vi er i Voss eller så (ca. en time etter avgang fra Bergen). Hva han har drevet med i resten av toget er et mysterium, men jeg hadde uansett holdt meg våken, da jeg misliker å bli pirket på av fremmede som prøver å vekke meg.

* Da billetten endelig er inspisert, kan jeg endelig sovne. Så blir jeg vekket. På Geilo. Noe sånt som tre-fire føkkings timer før Oslo, og bare drøye to timer etter jeg sovna i Voss. "Åh, sorry, jeg trudde du skulle av her jeg" sier konduktøren fra helvete forfjamset. "Nei, det skulle jeg ikke" sier jeg, alt for trøtt til å gidde å krangle.

* Jeg sovner igjen, etterhvert, før jeg våkner på Hønefoss. Tre-fire lystige turister som ikke har forstått dette med søvn. De sitter og prater ganske høylytt på et stygt språk jeg ikke forstår, klokka er noe sånt som fem om morgenen, og gjør søvn umulig frem til Drammen, der de går av.

* Jeg er nå lys våken, og klarer ikke mobilisere noe søvn før Oslo. I Oslo skal jeg ta toget videre til Skien. Det toget går egentlig 10 minutter etter Bergensbanen ankommer, men toget har tydeligvis hatt noen problemer underveis, fordi vi er 15 minutter forsinket. Det betyr at det er 55 minutter til neste tog mot Skien. Nå blir jeg selvsagt trøtt igjen, og sitter i halvsøvne på Oslo S, livredd for å sovne og miste nok et tog.

* Toget kommer, jeg går på, alt er fryd og gammen, og jeg legger meg til å sove. Men dette er midt i et eller annet vedlikeholdsarbeid, så det er tog fra Oslo til Holmestrand, buss fra Holmestrand til (tror det var) Sandefjord, tog fra Sandefjord til Larvik, og buss fra Larvik til Skien.

 

Da jeg endelig kom hjem, gikk jeg rett hjem og la meg til å sove på sofaen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har møtt hu kjerringa på bussen. Hu er faktisk så gæren. Vi satt bak henne i bussen, så var det en som sa 'faen' av en eller annen random grunn, så reiste hu seg opp og stilte seg mot oss og gjentok "faen? faen! FAEN FAEN FAEN FAENFAENFAENFAENFAAEEEN" helt til hu gikk av på neste stopp. Sykt random.

Lenke til kommentar

Jeg har møtt hu kjerringa på bussen. Hu er faktisk så gæren. Vi satt bak henne i bussen, så var det en som sa 'faen' av en eller annen random grunn, så reiste hu seg opp og stilte seg mot oss og gjentok "faen? faen! FAEN FAEN FAEN FAENFAENFAENFAENFAAEEEN" helt til hu gikk av på neste stopp. Sykt random.

 

Hadde jeg hatt så rå stemme hadde jeg skreket mesteparten av tida selv, ass.

Lenke til kommentar

Jeg satt ved siden av en kar som hadde mye rart for seg.

 

Først begynte han å prate om at vi hadde spart miljøet om det ikke eksisterte fartsgrenser, siden folk da kom frem til sine destinasjoner raskere. Da svarer jeg at når motoren må jobbe mer bruker den også mer drivstoff, så da vil miljøet fremdeles bli påvirket i omtrent like stor grad. Da måtte han tenke litt. "Hm, men da kan vi plassere masse trær i midtrabatten for å bøte med miljøproblemene". Jo, svarer jeg, men trestammer er livsfarlige i tilfelle kollisjoner på motorveiene. Da svarer han tilbake at "ja, men da bytter vi dem ut med gummitrær, så eliminerer vi det problemet". Jeg begynner å le og spør "hva med miljøet da?". Da ble han bare stille en stund før han begynte å prate om hvor kult det hadde vært å eie en ufo.

 

Når han startet å prate om ufo'en fikk jeg en latterkrampe som jeg desperat forsøkte å skjule, siden personen var dønn seriøs om sine ideer og visjoner. Han var overbevist om at en ufo brukte vann som drivstoff, og at han ville brukt et sånt kjøretøy til å drive en slags piratdrosje. "Hvor kult hadde det vært'a? Sånn *svisj* Amsterdam og get high, *svosj* Washington og The White House." På dette tidspunktet satt jeg og beit i vottene mine for å ikke skrike ut i hysterisk latter. Og som om ikke det var nok, så begynte han plutselig å gestikulere med hendene som om han pratet i en mobiltelefon og sier kjekt "ja, hello mr. President...".

 

Til slutt ble samtalen avbrutt fordi han brått fikk krampe i den ene foten sin.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Tok toget fra Oslo til Bergen i går. Som en del har fått med seg gikk det et ras ved Myrdal dagen før. De håpet å få fikset sporet før vi kom så langt, men kunne ikke si noe sikkert før vi nærmet oss Gol sa de. På Gol ble vi skysset over i busser. Toalettet på bussen hadde ikke rennende vann. Leselysene i taket fungerte ikke. Ikke hadde jeg strøm til laptopen der.

Vel fremme på Voss var det over i tog igjen. Som hadde kun ett toalett. Som ikke fungerte.

Kom frem en time og tre kvarter seinere enn jeg skulle til Bergen. Som selvfølgelig betød at bussen min hadde gått for fem minutter siden og jeg måtte vente enda en time på neste buss.

 

Det verste er at en halvtime etter at vi ble plassert på bussene ble sporet åpnet igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok toget fra Oslo til Bergen i går. Som en del har fått med seg gikk det et ras ved Myrdal dagen før. De håpet å få fikset sporet før vi kom så langt, men kunne ikke si noe sikkert før vi nærmet oss Gol sa de. På Gol ble vi skysset over i busser. Toalettet på bussen hadde ikke rennende vann. Leselysene i taket fungerte ikke. Ikke hadde jeg strøm til laptopen der.

Vel fremme på Voss var det over i tog igjen. Som hadde kun ett toalett. Som ikke fungerte.

Kom frem en time og tre kvarter seinere enn jeg skulle til Bergen. Som selvfølgelig betød at bussen min hadde gått for fem minutter siden og jeg måtte vente enda en time på neste buss.

 

Det verste er at en halvtime etter at vi ble plassert på bussene ble sporet åpnet igjen.

"Heldigvis" kan du få halve billettprisen refundert. :hmm:;)

NSB er og blir helt håpløst. Greit nok at de her er uforskylt i selve raset, men på ett døgn må det jo gå an å skaffe busser med leselys og vann.

Lenke til kommentar

Tok toget fra Oslo til Bergen i går. Som en del har fått med seg gikk det et ras ved Myrdal dagen før. De håpet å få fikset sporet før vi kom så langt, men kunne ikke si noe sikkert før vi nærmet oss Gol sa de. På Gol ble vi skysset over i busser. Toalettet på bussen hadde ikke rennende vann. Leselysene i taket fungerte ikke. Ikke hadde jeg strøm til laptopen der.

Vel fremme på Voss var det over i tog igjen. Som hadde kun ett toalett. Som ikke fungerte.

Kom frem en time og tre kvarter seinere enn jeg skulle til Bergen. Som selvfølgelig betød at bussen min hadde gått for fem minutter siden og jeg måtte vente enda en time på neste buss.

 

Det verste er at en halvtime etter at vi ble plassert på bussene ble sporet åpnet igjen.

Rett etter å ha spist kebab, nice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...