Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lader begynte å ryke!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke orginalembalasje lenger, har det noe å si?

Det har ingenting å si. Kontakt selger og be om retur/reklamasjon, og opplys om at du ikke har embalasje å sende produktet forsvarlig inn i, så vil de som regel være behjelpelig med å sende eske til deg.

 

Får vel ikke gjort noe særlig med problemet selv, men dette går på garantien sant? Pc'en er kjøpt på DustinHome.

Ikke nødvendigvis. Om det er en produksjonsfeil vil som regel produsent få flere henvendelser og du vil kunne finne flere med samme problem på samme modell. Dersom du ikke finner flere med samme problem er det sannsynlig, men ikke garantert, at feilen skyldes feil bruk, og da får du ikke dekket reparasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

De første 6 mnd er bevisbyrden ved reklamasjon hos selger. Etterpå hos kjøper.

 

Du har krav på å få feilen utbedret, bare pass på å poengtere at du har hatt problemer med ladding siden dag én.

 

De kan da forsøke å reparere feilen, og hvis de ikke klarer det på 2 forsøk (dvs samme feil 3 ganger på rad) kan du kreve omlevering (helt ny PC) eller pengene tilbake. Husk å ta backup hvis du har noe viktig på maskinen.

 

De kan selvsagt gi deg ny PC med en gang, eller tilby deg en ny alternativ modell som er tilsvarende god som den du har problemer med.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Dersom det er under seks måneder siden så er bevisbyrden på selger, som du sier. Det trenger dog ikke være vanskelig å bevise slike feil, da feilbruk viser mekanisk stress på kontakten og dermed er beviset fremlagt.

 

"Nylig nå i sommer" kan derimot være over seks måneder siden. Dersom så er tilfelle ville eg vært forsiktig med å si at feilen har vært der fra dag 1, ettersom det da vil stille spørsmålstegn ved hvorfor kunden ikke har reklamert tidligere. Og kunden skal reklamere innen rimelig tid etter at kunden burde ha oppdaget feilen. Så om det har vært feil med lading fra dag 1, men nå har eskalert slik at hele maskinen er ødelagt, så kan reklamasjon avvises med grunnlag i at det ikke ble reklamert innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Må presisere at jeg var litt uklar i forhold til beskrivelsen av situasjonen.

 

PCen ble kjøpt for 4 måneder siden så dermed har ikke reklamasjonstiden utløpt.

 

Ikke nødvendigvis. Om det er en produksjonsfeil vil som regel produsent få flere henvendelser og du vil kunne finne flere med samme problem på samme modell. Dersom du ikke finner flere med samme problem er det sannsynlig, men ikke garantert, at feilen skyldes feil bruk, og da får du ikke dekket reparasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg må pressisere at problemet ikke oppstod før i oktober da jeg allerede hadde brukt pcen i ca 3 måndeder. Jeg har lest på nettet, og har ikke funnet noen med sammen problemet. Noe som er verdt å nevne er at modellen som jeg kjøpte (ASUS k53SV) var helt ny og dermed er det vel færre som har den?

 

En annen ting er at jeg ikke har sendt den inn fordi jeg fikk den til å lade ved sette inn laderen i en spesiell vinkel. Er det mulig at ved å sette den inn i denne vinkelen at jeg har foråsaket skaden selv? Selv ser jeg ikke på dette som veldig sannsynlig. Kan noen presisere hva som er forskjellen mellom reklamasjon og garanti hehe?

 

De første 6 mnd er bevisbyrden ved reklamasjon hos selger. Etterpå hos kjøper.

 

Du har krav på å få feilen utbedret, bare pass på å poengtere at du har hatt problemer med ladding siden dag én.

 

De kan da forsøke å reparere feilen, og hvis de ikke klarer det på 2 forsøk (dvs samme feil 3 ganger på rad) kan du kreve omlevering (helt ny PC) eller pengene tilbake. Husk å ta backup hvis du har noe viktig på maskinen.

 

De kan selvsagt gi deg ny PC med en gang, eller tilby deg en ny alternativ modell som er tilsvarende god som den du har problemer med.

 

Jeg har IKKE hatt problemer med ladingen siden dag 1, dette startet i oktober, før dette har jeg altså ikke hatt noen problemer. Men som sagt så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal ha foråsaket feilen? Om det hadde vært problemer siden dag 1 ville dette øket sannsynligheten for å få dekket skaden? Men samtidig ville det virket litt usannsynlig hvis jeg valgte å vente så lenge med å sende den inn. Om jeg sender den inn for produksjonsfeil så er dette en ting, men garantien gjelder jo enda uansett, og hva med reklamasjon? Lurer på dette fordi jeg ønsker å vite hva som er mest gunstig for meg i forhold til min situasjon.

Endret av kaninkoker
Lenke til kommentar
Takk for svar! Må presisere at jeg var litt uklar i forhold til beskrivelsen av situasjonen.

 

PCen ble kjøpt for 4 måneder siden så dermed har ikke reklamasjonstiden utløpt.

Du har reklamasjonsfrist på fem år, spørsmålet her var om det var mindre eller mer enn seks måneder siden du kjøpte maskinen. Bakgrunnen for spørsmålet er at når det er under seks måneder siden du kjøpte maskinen så er det selger som har bevisbyrden for å bevise at det er kunden som er skyld i mangelen. Etter seks måneder så må kunden sannsynliggjøre at mangelen var der ved kjøpet, selv om den først dukker opp senere.

 

Jeg må pressisere at problemet ikke oppstod før i oktober da jeg allerede hadde brukt pcen i ca 3 måndeder. Jeg har lest på nettet, og har ikke funnet noen med sammen problemet. Noe som er verdt å nevne er at modellen som jeg kjøpte (ASUS k53SV) var helt ny og dermed er det vel færre som har den?

Om det er en vanlig og/eller kjent feil så er det vanlig at flere kunder melder om det samme problemet relativt kjapt. En PC modell i dag er ikke lenge på markedet før den blir erstattet av en nyere, så at den var ny på kjøpstidspunktet betyr ikke at færre har kjøpt den til nå, men allikevel er det nok sannsynlig at andre som har kjøpt den først oppdager evnt problemer etter deg.

 

En annen ting er at jeg ikke har sendt den inn fordi jeg fikk den til å lade ved sette inn laderen i en spesiell vinkel. Er det mulig at ved å sette den inn i denne vinkelen at jeg har foråsaket skaden selv? Selv ser jeg ikke på dette som veldig sannsynlig.

Problemet med ladepluggen er at den er plassert på et utsatt sted, den er liten og skjør og folk behandler den særdeles dårlig. Det vanlige er at de presser den inn med makt og drar den ut etter ledningen med en skjev vinkel. I tillegg er det også veldig vanlig at ledningen er stram, noe som legger mekanisk stress på kontakten i fra sidene. Dette er ting som ødelegger slike plugger lett, og er ene og alene forårsaket av ytre påvirkning pga skjødesløs behandling fra kunden. Og i noen tilfeller uhell.

 

Det er også mulig at maskinen din er laget på en slik måte at pluggen er unormalt skjør eller at det har oppstått produksjonsfeil som først dukker opp nå. Dette skjer ikke ofte, men eg kan ikke utelukke at det kan skje. Når du da sender maskinen inn til reparasjon vil det i en del tilfeller være enkelt å se på kontakt og plugg om det er feil bruk fra kunde som er årsaken, eller produksjonsfeil.

 

Kan noen presisere hva som er forskjellen mellom reklamasjon og garanti hehe?

Reklamasjon er noe selger er pålagt å gi til privatpersoner som handler av næringsdrivende i Norge, eller utenlandske butikker som henvender seg til Norske kunder. Loven heter forbrukerkjøpsloven og gir kunden to års reklamasjonsfrist, eller fem år dersom maskinen er ment til å vare vesentlig lengre enn to år. En datamaskin(inkludert bærbare) er ment til å vare vesentlig lengre enn to år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...