Gå til innhold

Nytt skjermkort 2stk 6870 eller 1stk GTX 570?


Nemesis90

Anbefalte innlegg

Hør her kompis: jeg har lest innleggene dine. Det gir bare ikke mening.

 

1. Minimum framerate går IKKE drastisk NED, men den kan nærme seg effekten av et single-kort.

I de aller fleste tilfeller vil minimum framerate gå ned i CFX, lavere enn enkeltkort. Jeg har prøvd og opplevd dette på flere oppsett deriblandt 5870 CFX, 6870 CFX, 6950 CFX og 4870 CFX. Alle mistet minimum framerate.

2. Du fikk en bruker til å kansellere bestiliingen av to stk hd6870 pga at hovedkortet hans "bare" hadde 16x4x cf. Og at dette (i følge deg selv) ville føre til DÅRLIGERE ytelse. Jeg refererer:

 

Crossfire på ditt hovedkort vil føre til ekstreme problemer grunnet 16x/4x CFX, dette fungerer veldig langt fra optimalt og det er egentlig bare å legge fra seg ideen med en gang. I praksis vil ytelsen gå ned når du aktiverer Crossfire.

Har du prøvd dette, eller snakker du utfra benchmarks? Jeg har prøvd dette, og det fungerer dårlig. Andre har bemerket det samme.

3. Jeg vet da godt hva microstutter er. Det finnes haugevis med spill/oppsett som kjører hd6870 i 16x4x cf som ikke har opplevd microstutter. Det er generelt spesielle titler/engines man opplever microstutter med og ikke spesielle hovedkort (16x vs 8x vs 4x), selv om dette er en del av teorien(e). I følge deg skal det jo da ikke finnes microstutter på 2x kort, da, siden de overfører data mellom seg selv og ikke gjennom pci-lanes. Finn fem feil.

Hvorfor skal det ikke eksistere microstutter på dobbeltkort? Problematikken er den samme: uheldig timing mellom hvert bilde fører til ujevn bildeflyt aka microstutter. Jeg har kun sagt at 4x-sporet har dårligere båndbredde enn ønsket for å kjøre CFX og at latency går opp, altså forverres effekten på 16x/4x, les hva jeg skriver kompis.

4. Videre forteller du brukeren at han kan overklokke GTX460en sin til "kanskje" (refererer: om man når) 900 mhz hvilket er mer eller mindre tåpelig. Du er virkelig bekymret for problemene denne brukeren kan dumpe borti med et CF oppsett, samtidig anbefaler du ham å overclocke grafikkortet sitt, og det til noe som du ikke får til uten innkjøp av vannkjøling. Og før du svarer meg at gtx460 er ganske overclockbare og at det slett ikke er uvanlig å komme et stykke over 800mhz, hvilket jeg ER svært klar over, så klarer du ikke klokke den forbi en 6870. Med forbehold mot spesialister.

Overklokking av et grafikkort er en langt mer smertefri prosess enn CFX/SLI. Selvfølgelig kommer du ikke forbi et 6870 om du ikke har litt flaks, men du kommer nærme nok til at grunnen til å oppgradere ikke er der.

Men overclocking i seg selv er et tåpelig argument da en hver som kan overclocke et gtx 460 også kan overclocke et hd6870, som faktisk fort gir deg 15-20 % mer effekt siden dette OGSÅ er et ganske overclockbart kort. (har faktisk sett noen med 1100 mhz på dette kortet (fra 920)).

Har du overklokket et HD 6870 forbi 1GHz for vanlig bruk?

Har du sett noen gjøre dette 24/7?

Typisk overklokk for 6870 er på 950-1000 MHz ca.

Nevneverdig finner jeg det jo at du kommer med disse dippedutt tingene nå i ettertid og ikke før brukeren faktisk KANSELLERTE kortene sine. For kjernen her er jo at du fikk brukeren til å tro at effekten av to kort ville være verre en effekten av det ene han hadde?! Og dette pga 16x4x lanes? Eller er det slik å forstå mener du dette ennå??

 

litt sånn, ja eller nei ville vært greit..

Jeg fikk brukeren til å velge GTX 570, som vil gi en langt bedre opplevelse uansett om CFX fungerer "optimalt" eller ikke. Jeg mener da bestemt å ha sagt at opplevelsen ville ikke være betydelig bedre enn det han satt med grunnet CFX-problematikken og at 6870 ikke var en betydelig oppgradering fra et 460, det står jeg ved fortsatt.

 

Mitt ståsted ved CFX/SLI er at det er en grei teknologi om du har nådd veggen med enkeltkort, men det er ingen måte å få "nesten like god/litt bedre" ytelse sammenlignet mot et kraftigere enkeltkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er stort sett enig med arni90 her, kjøp deg heller et 570 enn 2 stk 6870. Jeg har hatt både dualkort og 2 stk i crossfire, og det er ikke bare fryd og gammen. Et 570 vil nok gi deg mer glede og mindre drivertrøbbel.

 

EDIT: Du har også muligheten til å overklokke et GTX 570/6970 som igjen øker ytelsen. Det er ivhertfall hva jeg ville gjort.

 

Angående diskusjon om 16x og 4x så er jeg ikke enig i alt arni90 sier, i og med at man får ikke dårligere ytelse enn et kort om spillet er optimalisert for crossfire/sli. Men microstuttering ER et problem med crossfire. Vil tro det spesielt blir et problem når det er liten båndbredde, og jo mer båndbredde et skjermkort krever jo større flaskehals blir det i en 16x/4x config.

 

Det finnes noen tester angående dette, nå har jeg ikke tid til å google de fram så værsågod den som vil :) Mitt råd er uansett enten 6970 eller et GTX 570. Valgets kval! Blir nok fornøyd uansett hva du velger.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

... Og jeg er slett ikke uenig med deg, harribo. Men man skal nå få velge på et noe reelt grunnlag og ikke bare vis-vas.

 

Kjernen her er rett og slett et utsagn som kom fra arni her om at :

 

Crossfire på ditt hovedkort vil føre til ekstreme problemer grunnet 16x/4x CFX, dette fungerer veldig langt fra optimalt og det er egentlig bare å legge fra seg ideen med en gang. I praksis vil ytelsen gå ned når du aktiverer Crossfire.

 

Dette ble sagt på grunnlag av at brukeren oppga hovedkortet til å være et 16x4x kort. Videre sier han at :

 

Jeg sier at hovedkortet ditt vil kjøre CrossfireX i 16x/4x, som fører til at ytelsen vil være verre enn om du kjører et enkelt kort.

Og dette er vis-vas.

 

Hadde han sagt at driverproblemer fort blir et tema og at han derfor heller anbefalt et singelkort ville jeg ikke gidde å legge noe hverken fra eller til. Men når det er sagt, hvis man først skal anbefale et singelkort, hvorfor i allverden gtx570 og ikke hd6970 når de er i akkurat samme prissegment?

 

I ettertid prøver arni her å redde ansikt ved å ta opp en haug med andre ting som er like fullt aktuelle om du har 16x lanes eller 4 i håp om å få diskusjonen over i andre elementer som kan synses om opp og i mente. Sannheten er at han la inn flere innlegg uten å nevne microstuttering og scaling (dårlige minimum framerates). Sistnevnte var nettopp et av mine egne argumenter for å gå for 6870'ene, da dette problemet er blitt langt mindre i 6'er serien enn 5'er serien til AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...