Gå til innhold

S.M.A.R.T-hendelse


Epicmc

Anbefalte innlegg

For et par uker siden begynte min bærbare PC å si ifra om at en SMART-hendelse var skjedd, og at det måtte repareres så fort som mulig. Jeg har googlet dette en del, men har ikke klart å finne en løsning. Jeg har også prøvd å clone hardisken, som jeg ikke fikk til.

Jeg vet ikke hva problemene kommer av, men har lest at dette kan skje både ved fysisk skade og feil i teknologien. Det er godt mulig at PCen kan ha fått seg en trøkk. Problemet skjedde vel nesten ut av det blå.

 

Specs:

Windows 7 64 bit

500 GB Thosiba HDD

Acer Aspire Timeline 3810TZ

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisker er en av få deler i PCer som normalt gir tegn til sykdom før de dør ut helt. SMART er designet for å plukke opp på disse tegnene, og si ifra slik at du får tatt backup etc.

 

Samme om det kommer av seg selv eller av en trøkk, men normalt betyr det at harddisken må byttes ut før eller siden. Den blir ikke bedre med tiden :)

Lenke til kommentar

Disken din har høyst sannsynlig begynt å få skadete sektorer. Det er innebygget funksjonalitet i disker som automatisk isolerer disse skadete sektorene og flytter data til friske reservesektorer på disken.

At en disk har skadete sektorer er i utgangspunktet uproblematisk hvis det er snakk om et lite antall, men som regel så vil det dukke opp flere og flere skadete sektorer og når du får for mange så vil disken krasje og bli ubrukelig.

 

Diskprodusentene opererer med litt forskjellige grenseverdier på hvor mange skadete sektorer en disk kan ha før den kan byttes på garanti. F.eks så har Seagate sine disker grensen på 100sektorer men hvis du kan bevise at antall skadete sektorer vokser fort så vil de bytte den før den når denne grensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...