Gå til innhold

Hjelp, Niklas må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Det jeg forøvrig har mest imot Unity er jo mangel på måter å personalisere på.

Topplinja burde ha egenskaper (h.klikk) slik det var før. Det burde vært mulig å flytte den ned i bunnen.

Det røde krysset er også flyttet til venstre side, men ikke i de programmene jeg bruker som kjøres i Wine, så det forvirrer mer enn godt er.

Jeg er nok sær og har vansker med å vende meg til at ting må gjøres anderledes da.....

Så får jeg ikke til å legge ut snarveier på skrivebordet fra andre programmer enn dem som installeres.

Og jeg syns det er unødig at man MÅ søke hver gang. Og man må da vite nøyaktig hva programmet heter i de forskjellige versjonene.

Da er det greiere med en tradisjonell startmeny.

 

Og alle disse problemene blir adressert hos Canonical. Men du vet, når man jobber med et grafisk skall som Unity er det greit å få "satt" grunnfunksjonene, oppførsel og utseende før man begynner å åpne for individualisering. Det er det Canonical har gjort. De bruker tiden frem til 12.04 på å lage et knakende godt allround-grensesnitt, og så implementerer de vel funksjoner for konfigurering til 12.10 og utover.

 

Synes du det er et minus at Ubuntu har tatt et valg som er ulikt det man finner i Windows, fordi det kræsjer med programmer du installerer i Wine? Spesielt. Du kan lett flytte knappene i gconf.

 

Du må heller ikke søke etter ting hver gang. Måten Dash er organisert på er helt lik organiseringen du f.eks. finner i Android eller OSX Lion, slik at alt er arrangert i alfabetisk rekkefølge. Men jeg er enig i at denne metoden ikke er god nok, hverken for mobil eller PC. Jeg skulle veldig gjerne hatt kategoriseringen lettere tilgjengelig enn den er i dag. (Du finner den oppe til høyre i Dash) Mapper er undervurdert! :) Enn så lenge får man bare være flink til å bruke launcheren og legge ikonene sine på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg vil også si at det jobbes godt !

Mitt "bidrag" må ikke oppfattes negativt, bare som et synspunkt fra EN bruker.

Så håper jeg jo at noen av mine ønsker blir oppfyllt til neste generasjon :)

 

Og du har rett i at jeg bruker antakelig bruker Windowsversjoner mest. Det er ikke mitt ønske, men sånn er det bare. Og da er det vanskelig å måtte huske på hva de forskjellige saker og ting heter i de forskjellige versjoner.

 

Ett eksempel :

I Mint12 på "innstillinger for nettverk" er det en knapp det står "Alle innstillinger" på. Den fører til en side som heter "Systeminnstillinger" - som jeg må oversette til "kontrollpanelet".

Å finne kontrollpanelet fra startmenyen :

hold pila over "Systemverktøy" så får du en rekke valg til høyre.

Der står det korrekt : "Systeminnstillinger".

Så hvorfor ikke bruke det ordet på alle skilt som fører til "Systeminnstillinger" ?

 

Jeg synes dette var bedre før - det er noe som er kommet i de nyere versjoner, og er etter min mening noe man burde visst ?

Lenke til kommentar

Ubuntu er fin greie det, som igjen er basert på debian.

 

Par nyttige commands til deg som vil forenkle hverdagen din:

 

For å åpne terminal: ctrl + alt + T

 

 

sudo apt-get install flashplugin-nonfree

# nedlasting og installasjon av flashplugin

 

sudo apt-get install openjdk-6-jre

# nedlasting og installasjon av java runtime

 

sudo apt-get install openssh-server

# nedlasting og installasjon av secure shell

 

 

I terminal kan du bruke editoren "nano" for å redigere config filer:

 

sudo nano .bashrc

 

# her kan du legge til alias, kjøre kommandoer ved oppstart av shell ++

 

 

Navigasjon i terminal

 

cd /

# change directory til root

 

cd ..

# en katalog opp

 

ls

# list

 

ls -l

#mer detaljert liste

 

sudo

# root rettighet

 

mkdir "mappe"

#lager en mappe

 

cp filnavn /filplassering/her

#kopierer en fil til nevnt filplassering

 

Når du blir kjent med terminal går det mye raskere å jobbe enn å bruke gui ved klikk, høyreklikk osv..

 

Spør hvis det er noe du lurer på...

Lenke til kommentar

@Niklas: Om du ikke har ønsker om å lære deg terminalen (ref første artikell) er filbehandlerne mer enn gode nok til å gjøre de oppgavene debian-core nevner. Det er greit å kunne om du ønsker å lære mer om bruk av terminalen. Selv om jeg kan gjøre disse oppgavene i terminalen er det svært sjeldent jeg benytter terminalen (kun på serveren og for læring), synes det er mer effektivt å gjøre dette i en filbehandler som Nautilus, Dolphin, Konqueror, osv (de to siste er hovedsaklig for KDE). Enkelte oppgaver kan også gi uheldige utfall i terminalen da den ikke er så tilgjivelig; om du f.eks begynner å slette filer i terminalen kan du enklere ende opp med å slette mer enn du hadde ønsket.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ubuntu er fin greie det, som igjen er basert på debian.

 

Par nyttige commands til deg som vil forenkle hverdagen din:

 

For å åpne terminal: ctrl + alt + T

 

 

sudo apt-get install flashplugin-nonfree

# nedlasting og installasjon av flashplugin

 

sudo apt-get install openjdk-6-jre

# nedlasting og installasjon av java runtime

 

sudo apt-get install openssh-server

# nedlasting og installasjon av secure shell

 

 

I terminal kan du bruke editoren "nano" for å redigere config filer:

 

sudo nano .bashrc

 

# her kan du legge til alias, kjøre kommandoer ved oppstart av shell ++

 

 

Navigasjon i terminal

 

cd /

# change directory til root

 

cd ..

# en katalog opp

 

ls

# list

 

ls -l

#mer detaljert liste

 

sudo

# root rettighet

 

mkdir "mappe"

#lager en mappe

 

cp filnavn /filplassering/her

#kopierer en fil til nevnt filplassering

 

Når du blir kjent med terminal går det mye raskere å jobbe enn å bruke gui ved klikk, høyreklikk osv..

 

Spør hvis det er noe du lurer på...

 

Java runtime er allerede installerti Ubuntu. Flash er det greiere å installere sammen med alt annet av restricted, gjennom sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras. Ellers funger USC også glimrende til disse oppgavene.

Lenke til kommentar

Redd han kanskje han fikk trøbbel med drivere til skjermkortet og ikke fikk startet opp. Da bir i så fall tråd under neste artikkel laaaang. :-P

Kan hende han sliter litt med 3. punkt på lista over hovedpoeng fra forrige artikkel.

 

Denne artikkelen kom ut på fredag forrige uke, så han har sikkert ikke rukket å danne seg et ordentlig inntrykk av hvordan Ubuntu er på to tre dager minus tiden det ville tatt å skrive artikkelen (om han har giddi å "jobbet" helg).

 

Har selv prøvd Linux noen ganger, men det har alltid vært noe som stopper meg. Dette er noen år siden nå, så jeg kunne veldig godt tenkt meg at du testet følgende:* RDP klient mot Windows maskin der du må logge på med et brukernavn som har norske bokstaver.* Videoredigering.

Angående videoredigering; personlig har jeg brukt:

Mitt bruk strekker seg derimot ikke til noe avanserte greier, men synes disse er nokså funksjonelle og greie, og passer fint til mitt bruk.

 

Andre som kan være verdt å sjekke ut er:

Lightworks har også planlagt release for Linux og Mac OS. Forscene er en nettbasert tjeneste fra Forbidden Technologies.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Har selv prøvd Linux noen ganger, men det har alltid vært noe som stopper meg. Dette er noen år siden nå, så jeg kunne veldig godt tenkt meg at du testet følgende:

* RDP klient mot Windows maskin der du må logge på med et brukernavn som har norske bokstaver.

Har brukt rdp mot windows i en årrekke uten problemer, men norske tegn i brukernavn har jeg ikke testet.
* Videoredigering.
Kdenlive er blitt et meget godt alternativ. Proxy-klipp er fortsatt litt umodent, men det kommer seg nok fort. Les mer her:

http://opensource.com/life/11/11/introduction-kdenlive

http://opensource.com/life/11/11/advanced-editing-kdenlive

Lenke til kommentar

Bra fjernt å ha norske tegn i brukernavn uansett.

Jeg synes det er bra fjernt å ikke ha støtte for det. Hvorfor i alle dager skulle æøå behandles annerledes enn abc? Det er en kunstig begrensning som ikke burde vært der. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det fungerer idag.

Er også bra fjernt å ikke bruke UTF-8 i 2011 (eller 2008/2009) i ditt i tilfelle. Men, ja, det burde være støtte for ISO 8859-1, særlig med tanke på at det er spesielt rettet mot Windows.

Lenke til kommentar

 

 

Smellen kom imidlertid kjapt. Det er visstnok en feil i seneste Linux- versjoner med strøm og varme, spesielt for Sandy Bridge- chipset og seneste generasjon i3/5/7.

Du unngår strømfeilen ved å kjøre 10.04, men det er kurant å fikse den med en boot-parameter også. Det funker fint på min i5 laptop, og gir strømbruk på linje med w7. Hvis du vil fikse det med den installasjonen du har nå, må du redigere en tekstfil. Fra kommandolinja/terminal kan du kjøre:

sudo gedit /etc/default/grub

så finner du linjen

GRUB_CMDLINE_LINUX=""

og erstatter den med linjen

GRUB_CMDLINE_LINUX="pcie_aspm=force"

Les mer om det her: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTYwNA

Hvis du har lyst til å spare ennå mer strøm kan du i tillegg oppgradere kjernen din til 3.1 eller 3.2 og legge til RC6, les mer om det her: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTAwNjU

 

Oops, jeg glemte en ting i farten. For at endringene skal tre i kraft må en kommando kjøres i terminal:

sudo update-grub

 

I tillegg er rekkevidden på WLAN skrumpet kraftig; men det er hvertfall stabilt!
Det hadde vært interessant å feilsøke. Opprett gjerne en tråd i GNU/Linux delen om det.
I Linux har jeg (manglende kunnskap til grunn) heller ikke mulighet til å kjøre "Eco- mode" eller lignende (alt av/ned/på minimum - Toshiba- funksjon).
Joda, du kan kjøre i forskjellige strømmodus.

 

 

 

Takk igjen for forslag, Del!

Det har vært litt travelt i det siste, så jeg har ikke fått veldig masse tid til å se på det før nå.

 

Jeg har imidlertid fått prøvd meg litt nå. Men ikke noe hell.

I Ubuntu 11.10 oppgraderte jeg til kernel 3.2, la inn

GRUB_CMDLINE_LINUX="pcie_aspm=force"

og la også inn Bumblebee for å få aktivert Nvidia Optimus. RC6 fant jeg ikke ut hvordna jeg skulle få lagt inn.

 

Ingen av delene utgjorde noen forskjell, dog (Jeg fikk tilsynelatende ikke bumblebee til å funke 100%).

Jeg har også testet det samme i Mint 11, bare for å ha testa det. Men det funket ikke noe bedre der.

 

Et annet problem som har dukket opp er at maskina henger seg når den returnerer fra Suspend. Dette er visstnok også forholdsvis vanlig. Jeg forsøkte et par fixes der også men uten hell.

 

Det ser nok ut til at jeg må krype til korset og legge inn igjen W7 foreløpig. Så kan jeg sjekke ut om det er bedring, via Live-DVD, når kernel 3.2 kommer i final en gang utpå nyåret!

Foreløpig blir det for bråkete og for lite effektivt til at det er verdt det, desverre.

 

Litt på si (dog langt nærmere tema for tråden :p ):

Terminalen er veldig gøy. Jeg er helt grønn, men det er et interessant verktøy. Jeg husker jeg kunne veldig mye i DOS tilbake da hockeyensveisen sto sterkt og jeg var en liten snørrvalp. Synd jeg har glemt så mye.

Lenke til kommentar

Skal funke det, men det er ofte greit å ta en ting i gangen. 3.2 kjernen er ikke engang sluppet ennå. Hm, jeg ser du kjører Mint 11, den har 2.6.38 kjernen. Lurer på om denne kom før strømtyven. Da har du isåfall en annen tyv, har du nvidiagrafikk sa du? Isåfall må du få inn nvidia's lukkede driver for å få strømsparefunksjonene på plass. Litt usikker på hvordan Mint gjør dette, men ubuntu vil automatisk tilby det første gang du logger inn.

 

Skulle du ønsker å prøve (K)ubuntu 11.10, som bruker 3.0 kjernen gjelder fortsatt rådet mitt. Når du har lagt inn linjen må du huske å kjøre kommandoen jeg glemte første gang:

sudo update-grub

Når du har bootet opp kan vi sjekke at parameteren ble lastet inn som den skulle, bare lim inn output fra følgende i din neste post:

dmesg|head

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...