Gå til innhold

Hjelp til valg av OK skjermkort


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Nå kommer det jo an på hvilken prisklasse en skal legge seg i...du får jo skjermkort til maaaange tusen kroner, f.eks AMD 6990 til rundt 5000kr...

 

Går du opp til 2700kr får du disse:

AMD HD6970

GTX 570

 

Men nå svarer vi ikke på spm. trådstarter sier han vil ha PCI... Et slikt et??

Matrox Millenium G450

:whistle::thumbup::dribble: :!:

Altså... hva som er best vet jeg ikke. Hovedkortet mitt støtter "PCI-Ex" og jeg anntar at det der det beste og kanskje mest vanlige ikke sant?

 

Det vil vel si at jeg skal kikke på PCI-Express skjermkort ikke sant?

 

Når det gjelder pris så hadde jeg ikke tenklt meg over 2.000,- nei, og helst ikke så mye heller, men hvis man får VESENTLIG mer ytelse av å gå opp fra feks. 1600,- til 1990,- så slår jeg til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette så jo knakande fint ut:

http://cdon.no/elektronikk/msi_n560gtx-ti_twin_frozr_ii%252foc-14187891

 

Er det GTX kortet du linket til bedre, og hva er egentlig forskjellen?

 

Tror jeg går for nvidia (Geforce). Ikke noen spesiell grunn, men da blir det enklere :)

 

hm ...

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=620247#extra er vell 100kr billigere og oppgir faktisk GPU freq. og har 4200mhz vram mot 4000.

 

 

"HD 6870" og GTX 560 Ti har lik ytelse men gtx er dyrere. andbefaler DCU versjonen av 6870.

Lenke til kommentar

Vet det ikke er enkelt dette med å velge skjermkort, er til bli sprø av for noen anbefaler bare Nvidia mens andre holder seg til AMD/ATI...

Jeg har hatt begge deler flere ganger og er vel mest fornøyd med de ATI-kortene jeg har nå. Det jeg merket mest av var at atikortene bråker på langt nær så mye som de Nvidia-kortene jeg har vært borti. Vet ikke hvordan de nyeste kortene til Nvidia "låter", men AMD er god på å få stillegående kort. Nvidia har vel kanskje noe bedre ytelse, men de koster også ofte litt mer.

Lenke til kommentar

Nå ble det plutselig mange merkelige poster her!

 

@BjerkneZ

Du sier du vil spille krevende spill på full pupp en sjelden gang, du sier også at du har tenkt til å kjøpe en ny monitor med en oppløsning på 2560x1440, og pristaket ditt ligger på 2000 kroner.

 

Disse 3 går ikke veldig godt sammen. 2560x1440 er en krevende oppløsning, og får å få en tilfredsstillende spilleopplevelse på full pupp må du belage deg på dyrere kort. Eller så nøyer du deg med lavere innstillinger og kjøper et billigere kort. Siden du sier at du spiller så sjelden ser jeg ingen grunn til at du skal "kaste bort" penger på dyre high end kort.

 

 

http://cdon.no/elektronikk/msi_n560gtx-ti_twin_frozr_ii%252foc-14187891

 

Er det GTX kortet du linket til bedre, og hva er egentlig forskjellen?

 

Det er to foskjellige (og gode) kjøleløsninger. Uten at jeg nå kan referere til tester kan jeg ikke tenke meg annet enn at forskjellen er minimal mellom disse to (som du og Arni90 linker til).

 

Kjøp enten det, eller det Arni90 linker til.

 

 

 

 

Eller om du ønsker mer ytelse for pengene kan du kjøpe 2 stk 6950 og "låse" de opp så du får 2 stk 6970...

 

Les førstepost. TS sier han spiller en sjelden gang. Er da dette et godt forslag?

Unlocking av 6950 har heller ikke vært mulig på en stund mener jeg å huske.

 

 

 

w8!

vill han ha PCI kort eller PCI express 2.0 / 2.1 ????

 

Sjekk førstepost. TS har ført opp HK der, så sjekker du produsentens nettsider. Problem løst!

 

 

 

Håper dette hjalp litt.

 

-Deluze

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm... HD6870DCU @ 1000:4800_1,2v er ikke dårlig men gir litt støy tror 6950 har sunket i pris, men den har dårligere gpu clock og bedre vram. (du trenger litt mer gpu i BF3).

Er Samsung Syncmaster 24" bra eller er 23" bedre?

 

nVIDIA er ofte dyrere per ytelse. fordi den støtter noen gpu accelererte funksjoner slik som physX og slikt. Dette er egentlig ikke nødvendig. og med krevende spill der gpu må bruke 100% (bf3) så lønner dette seg egentlig ikke. og ikke alle spill støter physX.

 

Husk:

bits / 8 * vram = bandwith

 

håper dette hjelper

HD 6950 @800MHz er raskere enn et HD 6870 @ 1000MHz

 

Formelen din for båndbreddeutregning er helt på jordet. Riktig formel er:

bitbredde * klokkefrekvens (i MHz) / 2000 = båndbredde i GB/s

Mitt 6950 @ 1500MHz RAM:

256 * 1500 / 2000 = 192 GB/s

 

Usikker på hva du mente med dette spørsmålet, men det ser ut til at jeg skal kjøpe meg en ny skjerm i samme slengen, og det blir mest sannsynlig Dell Ultrasharp 27" 2560x1440(?).

Vil anbefale minst et HD 6870, avhengig av dine krav for ytelse. For å kjøre alle spill på maks på en slik oppløsning kan du legge inn 10 000 kr uten å nå målet ditt.

 

Eller om du ønsker mer ytelse for pengene kan du kjøpe 2 stk 6950 og "låse" de opp så du får 2 stk 6970...

Unlock 6950

 

Eks. på 6950

 

Det kommer egentlig ned til hvor mye penger du er villig til å invistere...

Opplåsning av 6950 går ikke lenger, AMD laserkutter brikkene for å hindre dette.

Forklarer du meg forskjellen, så skal jeg svare deg :)

Vil ha det som er best, og som funker, enkelt å greit :)

 

Hvilket hovedkort jeg har ser du tidligere i denne tråden, hvis det hjelper.

HD 6870 eller GTX 560 Ti (sørg for å få med Ti-biten) er gode valg, finn det billigste kortet så er du i mål :)

Lenke til kommentar

Min anbefaling er å ikke kjøpe AMD/ATI hvis du skal spille, uansett hvor mange som motsier meg her inne så skal jeg garantere deg med 1240% sikkerhet at nvidia er MYE mer bug-fri i spill enn AMD.

Men hvis du tenkte på andre ting så er AMD/ATI helt greit, bortsett fra at noen modeller har sykt høy viftestøy (XFX HD 5870 etc.) :)

Lenke til kommentar

Min anbefaling er å ikke kjøpe AMD/ATI hvis du skal spille, uansett hvor mange som motsier meg her inne så skal jeg garantere deg med 1240% sikkerhet at nvidia er MYE mer bug-fri i spill enn AMD.

Men hvis du tenkte på andre ting så er AMD/ATI helt greit, bortsett fra at noen modeller har sykt høy viftestøy (XFX HD 5870 etc.) :)

I call PEBKAC. Jeg (og mange andre) har opplevd totalt motsatt, ingen av sidene er mer feilfrie. Begge sider har haugevis med feil: Nvidias nyere drivere er for eksempel elendige om du skal kjøre folding@home eller andre programmer som utfører utregninger, for ikke å snakke om idle-bugen på Sandy Bridge med alle drivere etter 275.33

 

AMD har hatt noen problemer med Crossfire, men det siste året har det ikke vært et eneste spill som ikke har fungert bra ved launch på et enkelt kort, i motsetning til Nvidia som hadde problemer med flere spill. (BF:BC2, DA2, Shogun 2, Witcher 2)

 

Hvor tar du det fra? Jeg kjører 2 av de kortene i crossfire og merker knapt noe lyd fra de i det hele tatt...

Støy er subjektivt, dessuten er det snakk om XFX. XFX var ekstremt dårlige angående kjøleløsninger med 5000-serien, 6000-serien har vært noe bedre da.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvor tar du det fra? Jeg kjører 2 av de kortene i crossfire og merker knapt noe lyd fra de i det hele tatt...

 

Jeg har kortet selv, på 40% så lager kortet ikke så mye lyd, men på 40% så blir kortet alt for varmt, til og med på 50% så har jeg opplevd at skjermdriveren slutter og virke mens jeg spiller fordi det blir for varmt.

 

 

I call PEBKAC. Jeg (og mange andre) har opplevd totalt motsatt, ingen av sidene er mer feilfrie. Begge sider har haugevis med feil: Nvidias nyere drivere er for eksempel elendige om du skal kjøre folding@home eller andre programmer som utfører utregninger, for ikke å snakke om idle-bugen på Sandy Bridge med alle drivere etter 275.33

 

AMD har hatt noen problemer med Crossfire, men det siste året har det ikke vært et eneste spill som ikke har fungert bra ved launch på et enkelt kort, i motsetning til Nvidia som hadde problemer med flere spill. (BF:BC2, DA2, Shogun 2, Witcher 2)

 

Snakker om ren personlig erfaring, har eid både nvidia og amd kort, og nvidia var mye mer feilfri. alle jeg kjenner som har amd har også hatt mere problemer enn de som jeg kjenner som har nvidia.

 

Selvfølgelig er ikke nvidia feilfri, men tror det er en grunn til at de har rundt 70(?) prosent av markedet i desktop graphics.

Nå snakker jeg ikke om folding@home, det er jo ikke relevant, snakker om spill og kun spill.

 

En av grunnene kan jo være at de fleste spillutviklere har jobbet eksta mye for at spillene skal fungere godt sammen med nvidiakort. Du har sikkert sett den nvidia-introen i mange spill "nvidia, the way it is ment to be played" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Snakker om ren personlig erfaring, har eid både nvidia og amd kort, og nvidia var mye mer feilfri. alle jeg kjenner som har amd har også hatt mere problemer enn de som jeg kjenner som har nvidia.

 

Selvfølgelig er ikke nvidia feilfri, men tror det er en grunn til at de har rundt 70(?) prosent av markedet i desktop graphics.

Nå snakker jeg ikke om folding@home, det er jo ikke relevant, snakker om spill og kun spill.

 

En av grunnene kan jo være at de fleste spillutviklere har jobbet eksta mye for at spillene skal fungere godt sammen med nvidiakort. Du har sikkert sett den nvidia-introen i mange spill "nvidia, the way it is ment to be played" eller noe sånt.

Da kan jeg fortelle deg som "glad" eier av 2x GTX 460 i en dedikert varmeovn/folding-rigg at alle drivere etter 266.58 har skapt massive problemer med ren stabilitet:

Idle-BSODs

Dårlig ytelse etter å starte opp spill nr. 2

Enkelte spill har grafiske feil og dårlig ytelse med nyere drivere.

Enkelte spill fungerer ikke med 266.58-settet

Ytelsen går opp og ned for hver driver som lanseres.

Spill der man skulle tro SLI fungerte skikkelig fungerer knapt med enkeltkort på enkelte drivere.

Er SLI aktivert oppstår det massive problemer.

Enkelte programmer (stresstester for øyeblikket, men hvem vet i fremtiden) throttles automatisk ned for å spare kortene fra eksplosjoner, istedet for å faktisk fikse problemet med at strømforsyningen er underdimensjonert.

 

Det er massive problemer med strømstyringen, og det har ikke kommet en eneste fiks for dette (bortsett fra eldre drivere), hvis jeg avslutter f@h må jeg restarte maskinen for å kunne kjøre et spill på den, hvis jeg kjører f@h og ønsker å se en film blir det hakkete avspilling.

 

Ja, jeg har prøvd å bytte hovedkort, strømforsyning og sjekket hvert kort. Ingenting er galt annet enn driverne. På de forumene jeg er innom ser jeg også flere tråder der Nvidia har driverproblemer enn AMD for tida. Når et enkelt HD 6950 gir en bedre spillopplevelse enn GTX 460 SLI er det noe galt!

 

Nvidia har nærmere 60% av andelen i dag ifølge Steam, på laptoper vil AMD og særlig Intel begynne å dra mer og mer fra nå som integrerte grafikkort nærmer seg akseptable for enkel spilling.

 

At det finnes spill som optimaliseres for Nvidia er jeg klar over, BF3 er et eksempel, og Batman:AC er et annet. AMD har også sine spill, så det er ikke noe irriterende. Noe av det som dreper PC-gaming er PhysX, som heldigvis fases gradvis ut. En annen ting er når utviklere som Crytek med vilje saboterer ytelsen i spill med unødvendige mengder tesselering eller lignende, jeg lurer på hvordan Nvidia-fans hadde likt det om Codemasters lanserte et spill som krevde 2GB VRAM fysisk på kortet for å kjøre maks grafikk.

 

Nei, AMD er ikke engler de heller, men Nvidias prinsipper er ødeleggende for PC-gaming.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å spille noe med 2560x1440 oppløsning med høye grafikkinstillinger trenger du et skjermkort med mer enn 1gb vram.

Hvor mye penger har du tenkt til å bruke på skjermkort?

 

edit: så ikke at det var to sider i denne tråden. Ikke noe dumt kort du har kjøpt, jeg har samme bare med 1gb

Endret av TT88
Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å spille noe med 2560x1440 oppløsning med høye grafikkinstillinger trenger du et skjermkort med mer enn 1gb vram.

Hvor mye penger har du tenkt til å bruke på skjermkort?

 

Det kortet han valgte har 2GB vram, og han har allerede bestilt det.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...