Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vel om det har løst seg gjenstår nå å se :hmm:

 

Leverte fra meg et kamera som jeg vet er ufarlig å ta med ut mot et nytt som jeg får ta sjansen tåler uteklima jeg har her jeg bor. Det går nok bra for etter som jeg har funnet ut av de siste måneder, så er det heller sjeldent at 7d har problemer med fukt om en behandler det greit.

 

Jeg får heller kjøpe meg et kamera som reserve om jeg ikke får tilbake mitt gamle om uhellet er ute og det må til rep.

 

Har en masse spørsmål som jeg lurer på etter denne episoden med mitt kamera.

 

Hva er begrunnelsen for at de ga seg med en gang de fikk brev fra FB?

 

Skal jeg selge unna alt som har med Canon og gjøre nå som jeg har et Flunk nytt 7d og gå over til et merke der jeg er trygg på at serviceproffen aldri får kloa i det?

 

Skal jeg da i tilfelle kjøpe nytt hos en faghandel som JP eller bare bruke billigste nettbutikk?

 

Går reklamasjon til samme servicefirma uansett om du kjøper hos Elkjøp, JP eller en hvilken som helst nettbutikk?

 

Når en må finne seg i at det tar uker/månedsvis på reklamasjoner her i landet, så kan en kanskje kjøpe utenlands uten å være redd for at reparasjoner og garantisaker tar lang tid?

 

Er det noe bedre på andre siden av gjerdene til for eksempel Nikon, Pentax osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På vei hjem, så sitter en jo og tenker når en kjører 8 mil og jeg tenkte at fy flate for et firma. Hva skulle de med esken? Det ligger vel på finn i kveld da tenkte jeg batteri, lader og reim til 7d billig..

(...)

Nå har jeg spurt om jeg kan få tilbake det gamle når de har undersøkt det og sett at jeg snakket sant, men det spørsmålet har jeg ikke fått svar på.

Bra at saken løste seg :)

 

Men når man har et defekt kamera som byttes i et nytt fra produsent, så er det standard rutine og et krav fra importør/produsent at kun selve kameraet byttes, og ikke tilbehøret. Tilbehøret returneres til importør. Eventuelt har forhandler kun fått kameraet løst, uten eske, direkte fra importør.

 

Hva produsenten gjør med eventuelt overflødig tilbehør, vet jeg ikke, men mulig det ompakkes til en ny salgspakke. Ingenting av tilbehøret ditt var defekt, og dette skal derfor ikke byttes.

 

Når det gjelder det defekte kameraet, så tipper jeg det er verkstedet som får dette, eventuelt betaler de en liten sum til importør eller produsent, for å bruke de delene av kameraet som er i orden som delekamera. Forhandler ser ikke snurten av dette kameraet igjen noengang. Er det for mye av kameraet som er defekt, så skrotes/kastes det vel bare.

 

Når det gjelder hvem du skal rette eventuelle fremtidige reklamasjoner mot, så vil jeg da tro at det blir forhandleren som du originalt kjøpte kameraet hos. Husk også at du har fem nye år med reklamasjonsrett når kameraet byttes i et nytt.

Lenke til kommentar

 

 

Bra at saken løste seg :)

 

Men når man har et defekt kamera som byttes i et nytt fra produsent, så er det standard rutine og et krav fra importør/produsent at kun selve kameraet byttes, og ikke tilbehøret. Tilbehøret returneres til importør. Eventuelt har forhandler kun fått kameraet løst, uten eske, direkte fra importør.

 

Hva produsenten gjør med eventuelt overflødig tilbehør, vet jeg ikke, men mulig det ompakkes til en ny salgspakke. Ingenting av tilbehøret ditt var defekt, og dette skal derfor ikke byttes.

 

Når det gjelder det defekte kameraet, så tipper jeg det er verkstedet som får dette, eventuelt betaler de en liten sum til importør eller produsent, for å bruke de delene av kameraet som er i orden som delekamera. Forhandler ser ikke snurten av dette kameraet igjen noengang. Er det for mye av kameraet som er defekt, så skrotes/kastes det vel bare.

 

Når det gjelder hvem du skal rette eventuelle fremtidige reklamasjoner mot, så vil jeg da tro at det blir forhandleren som du originalt kjøpte kameraet hos. Husk også at du har fem nye år med reklamasjonsrett når kameraet byttes i et nytt.

 

Ikke noe problem med den pappen og eventuelt innhold, men det står med stor skrift på kvitteringen jeg fikk at jeg måtte ta vare på emballasje og kvitteringen ut garantitiden :roll:

 

Kamera er helt i orden også, så det burde bli noen deler der i tilfelle. Jeg har spurt om jeg kan få det tilbake som et plaster på såret etter alt dette tullet, jeg mener ikke jeg har rett på det..

 

Denne saken er nå blitt spesiell og en får håpe at slikt ikke gjentar seg for ofte. Så litt på papirene jeg har fått underveis og JP har vel fått mye pepper her delvis ufortjent da de har sendt kamera raskt og greit videre da de fikk det av meg og når de omsider fikk det tilbake, så fikk jeg tekstmelding om det omgående.

Endret av raggen
Lenke til kommentar

Går reklamasjon til samme servicefirma uansett om du kjøper hos Elkjøp, JP eller en hvilken som helst nettbutikk?

 

Når en må finne seg i at det tar uker/månedsvis på reklamasjoner her i landet, så kan en kanskje kjøpe utenlands uten å være redd for at reparasjoner og garantisaker tar lang tid?

 

Er det noe bedre på andre siden av gjerdene til for eksempel Nikon, Pentax osv?

Du la inn et innlegg til, mens jeg skrev mitt :)

 

De fleste Canon-servicer sendes til Serviceproffen. Det er imidlertid mulig at enkelte forhandlere på Vestlandet eller i nærheten av Bergen sender til Camera og Videoteknikk, men jeg har selv et totalt dårligere inntrykk av det firmaet enn av Serviceproffen, spesielt på tidsbruk.

 

Kjøper du et kamera utenlands, så får du kun et års garanti, og ikke fem års reklamasjonsrett som du får ved kjøp i Norge. I tillegg må du selv bekoste frakten til utenlandsk verksted/forhandler, og utenlandske pakker med Posten er ekstremt dyrt. Jeg har heller ikke oppfatningen av at utenlandske verksted og forhandlere er noe greiere å ha med å gjøre, eller raskere, da du ikke har i nærheten av like gode rettigheter som du har med den norske Forbrukerkjøpsloven.

 

Vanligvis tar reparasjoner hos Canon 3-4 uker. Skal du sende med vanlig ground-shipping til f.eks USA så tar bare selve frakten en vei like lang tid. Skal du sende express, må du regne med en tusenlapp (å sende det minste Nikon Coolpix, kun selve kameraet, til Frankrike med Express-brevpost kostet over 700 kroner!).

 

Jeg har ikke noen stor formening om hvilket firma som er best/verst på service, men Canon ligger ganske langt oppe på fornøyd-statistikken. Ja, de har flere misfornøyde kunder på service enn Nikon, men så selger de langt flere kamera enn Nikon også da. Så jeg tipper prosentandelen misfornøyde kunder er omtrent det samme uansett hvilket merke du velger.

 

Du har vært veldig uheldig i dette tilfellet, og så vidt jeg forstår så er det flere faktorer som har spilt inn. I 99% av tilfellene så går reparasjoner og slikt totalt smertefritt og ganske raskt, men man hører kun om de negative erfaringene på nettet, og det blir jo mange av dem med tanke på hvor mange kamera som kjøpes hver dag.

Lenke til kommentar
Hva er begrunnelsen for at de ga seg med en gang de fikk brev fra FB?
vet ikke, men jeg synes hele saken din er veldig klønete handtert av både JP og Canon.

 

 

Skal jeg selge unna alt som har med Canon og gjøre nå som jeg har et Flunk nytt 7d og gå over til et merke der jeg er trygg på at serviceproffen aldri får kloa i det?

Utifra Serviceproffen's hjemmeside så reparerer de Canon og Sony

 

 

Når en må finne seg i at det tar uker/månedsvis på reklamasjoner her i landet, så kan en kanskje kjøpe utenlands uten å være redd for at reparasjoner og garantisaker tar lang tid?

Jeg ville aldri kjøpt fra utlandet såsant ikke gevinsten er stor.

 

 

Går reklamasjon til samme servicefirma uansett om du kjøper hos Elkjøp, JP eller en hvilken som helst nettbutikk?

Interfoto har vel eget verksted?

 

Edit, la til info om serviceproffen

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Da er nok det lureste og holde seg innenfor landets grenser om en skal handle for å få Norske lover bak seg når det blir reklamasjon.

 

At serviceproffen er uten konkurranse er vel mindre bra, men som moderator Black Star nevner, så ser det ikke ut til at andre heller skiller seg ut i noen retning. Det er også det jeg har kommet frem til etter å ha sjekket i diverse forum og googlet..

 

Så da lar jeg Serviceproffen få en ny sjanse hos meg og går ut fra at denne episoden med mitt kamera var noe som skjer veldig sjeldent og bare var skikkelig uheldig for alle parter.. Nå har jeg også vært i kontakt med noen journalister som fremover vil holde et veldig godt øye med dem.

 

Når det gjelder JP så kommer jeg nok ikke til å bruke dem mer. Det er flere grunner til det som jeg kanskje kan komme med i et nytt emne på butikkseksjonen her på forumet, men det er først og fremst kundebehandlingen jeg er misfornøyd med. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kritikk av JP.. da gjetter jeg at det blir sånn at om du har fornuftige "klagepunkt" så holder alle JP-ansatte (forumbrukere) seg helt unna tråden, mens om noe av det du legger frem kan brukes mot deg så er de deltakere der alle sammen. Altså som privatpersoner.. :D

 

Hørtes da ikke så hyggelig ut det. Kan da ikke være tilfelle eller?

Lenke til kommentar

Da kan jeg nok snart klikke løst på denne tråden.

 

Jeg fikk i går en hyggelig mail fra daglig leder hos JP og på den forstår jeg det slik at de venter på svar fra Canon med hensyn til mitt spørsmål om å få tilbake mitt gamle kamera for de utgiftene jeg har hatt og som et plaster på såret for denne situasjonen som er diskutert i denne tråden..

 

Skulle jeg ikke få kamera tilbake fra Canon, så skriver han at de vil se på saken med hensyn til hvordan denne saken utviklet seg..

 

I ettertid så har vel jeg vært litt utålmodig spesielt etter nyttår og håper vedkommende hos JP tilgir meg det.

 

Som saken ble så er dette godt nok for meg og egentlig ikke noe jeg har krav på. Jeg sendte en klage via forbrukerrådet og der står det ikke et ord om erstatning for noe som helst annet enn nytt kamera som jeg fikk..

 

At jeg nå får tilbake mitt gamle kamera eller et eller annet for mine utgifter er da en hilsen fra JP på grunn av at ting gikk som det gikk i denne saken..

 

At ting har tatt tid skjønner jeg litt mer av nå som jeg har vært gjennom dette og på innlegget fra moderator Black Star her, så er det vel ikke noe bedre andre steder. Derfor skal jeg nok i fremtiden ha et kamera nr 2 i reserve om uhellet er ute. Et kamera jeg nok kommer til å kjøpe av JP.

 

Når det gjelder overskriften på denne tråden, så får vi håpe han vinner frem som fremdeles har saken hos forbrukerrådet. Mitt kamera tålte som kjent fukt.. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Purra på dette i begynnelsen av uken og da fikk jeg til svar følgende:

 

Jeg har videresendt din anmodning til Canon, regner med at de vil svare deg direkte. Jeg kommer med informasjon til deg hvis/når Canon gir meg et svar.

 

God tid har de da i allefall canon og jp når det er reklamasjoner.. Legger ut info her når det dukker opp noe nytt..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da ser det ut til at denne saken forblir uløst for min del i allefall. Etter å ha ventet i månedsvis på svar fra canon om dette så viser det seg nå at dette har de antageligvis avklart seg i mellom canon og jp for lengst.. De mener jeg bør være særdeles glad for at jeg har fått et nytt 7d og at saken er avsluttet. Vel vel de om det.

 

Hvorfor jeg ikke har fått beskjed om det før jeg mailet canon direkte er vel ikke noe jeg er forundret over når det gjelder jp, men å hale ut en sak de mener de har strekt seg lenger enn påkrevd er jo litt rart. Om det ikke er en gammel vane og hale ut ubehageligheter til kunden gir opp..

 

Jeg opplyste så om at det ikke var det gamle huset mitt som det var noe mangler med men servicen på reparasjonen og tiden ting tok. Jeg liker ikke at folk svindler meg. At jeg har blitt lurt til å kjøpe et vanntett 7d er en ting og hadde det vært vannskadet, så hadde jeg ikke fått nytt, men at verkstedet prøver og svindle meg til å kjøpe ny topp til flere tusen er meget irriterende og når jeg så ikke vil sender de huset tilbake i deler.

 

Fikk et svar om at de hadde nytt verksted fra nyttår og om jeg skulle få bruk for service kunne jeg henvende meg dit.. Jeg spurte så Mener du at det er slutt på slikt tull med bytting av deler som er i orden og slike ting med det nye verkstedet?

 

Det har de ikke svart på enda, ei heller mitt spørsmål om jeg kan legge ut diskusjonen her med navn.

 

Om jeg får svar på dette eller ikke kan jeg om det er interesse for det legge ut mailene her etter hvert.

 

Men noe har jeg da lært og det er ikke stol på reklamen eller såkalte ambassadører som tester. Skal en ha nyheter, så ta det som en mann om det blir en skuffelse J Les på nett i inn og utland om en vil se hva som bor i ting som har vært på markedet en stund. Her og på foto.no ikke minst er det mye å lære om en tar seg tid. Har du ikke kjennskap til en faghandel der du vet det er oppegående mannskap, så kjøp i billigste nærmeste butikk.

Lenke til kommentar

Alltid synd med dårlig service , det er når man er uheldig man får vite hva god service betyr.

Jeg har antakelig vært heldig med mitt kamera , det har overlevd både fall i snøen , skikkelig Bergensregn og tur i tropisk innendørs hall i Randers.

Kan faktisk virke som om kvalitetsikringen til Canon kan feile , siden endel kan oppleve fuktskader mens andre kan gå igjennom krigen med kameraet.

Lenke til kommentar

Det hadde vært artig å høre om 7D-eiere som har brukt kameraet i dårlig vær - uten problemer. Stort sett leser man kun om de andre, men jeg antar det er ganske mange som bruker 7D i ruskevær uten problemer.

 

Har skrevet om det før og jeg har eid 2 stk 7D begger er nå solgt .

Det ene var kjøpt med det samme det kom på det norke marked,var med til svalbard og lå i kassen bak på scootern på lange utflukter og vi var nede i 30 minus , det ble brukt flittig her hjemme ved kysten i sneføyke, regn og sludd , både jeg og kamera var dyvått .

Kamera fungerer fortsatt like fint som det gjorde første dagen og nei det ble aldri brukt noen form for regntrekk eller annet på det .

Lenke til kommentar

Kameraet mitt ville ikke fungere, batteriindikatoren bare sto å blinket at det var tomt batteri, så prøvde å bytte batterier, minnekort og alt. Leste til meg at det var en løs del på hovedkortet som det var flere som hadde hatt problemer med og at de fikk dekket dette på garantien, leverte det inn til Elkjøp og sa ifra om dette, de sende det inn, fikk så en telefonsamtale om at det hadde kommet vann inn der man fester reimen. 8000 å fikse -_- Serviceproffen dette også :huh:

Lenke til kommentar

Kameraet mitt ville ikke fungere, batteriindikatoren bare sto å blinket at det var tomt batteri, så prøvde å bytte batterier, minnekort og alt. Leste til meg at det var en løs del på hovedkortet som det var flere som hadde hatt problemer med og at de fikk dekket dette på garantien, leverte det inn til Elkjøp og sa ifra om dette, de sende det inn, fikk så en telefonsamtale om at det hadde kommet vann inn der man fester reimen. 8000 å fikse -_- Serviceproffen dette også :huh:

Mulig, men også mulig det var en fin måte for dem å dekke opp "garantiskaden" du hadde i utgangspunktet :hmm:

Lenke til kommentar

Det er en kjent sak at innfestingen til reimfestet på høyre side ikke er helt tett, flere som har opplevd at det kommer vann inn den veien, men som du sier så er det veldig enkelt for reparatør og skylle på en vannskade selv om det ikke har en sammenheng med aktuelle skade, og aktuelle skade "løs batterikontakt" er kjent feil det også.

Det er anbefalt og bruke litt sikafleks, tec7 eller lignende silikonfri fleksibel masse til å tette rundt reimfestet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...