Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Proxy ikke bare i IE, men all trafikk


Anbefalte innlegg

I XP pro kan man jo som kjent sette opp en proxy i IE, men hvis man installerer en annen browser må man jo som administrator sette opp proxy der også.

 

Det jeg ønsker er at jeg som admin kan sette opp en proxy på xp maskinen som ALL trafikkm til internett går igjennom uansett.

 

Er det mulig?

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I XP pro kan man jo som kjent sette opp en proxy i IE, men hvis man installerer en annen browser må man jo som administrator sette opp proxy der også.

 

Det jeg ønsker er at jeg som admin kan sette opp en proxy på xp maskinen som ALL trafikkm til internett går igjennom uansett.  

 

Er det mulig?

 

Gunnar

 

Da tror jeg du sliter. Har aldri hørt om noe sånn funksjonalitet. Er det noe spesiell funksjonalitet du er ute etter?

Lenke til kommentar

En proxy server brukes til å cache feks. internettsider slik at det skal gå fortere å laste opp sider som du har besøkt før. Dette er genialt dersom man har flere maskiner som skal dele internett på en dårlig linje. Man kan ikke sette opp proxy i XP, bare stille inn slik at XP bruker en proxy.

MS har egen proxyserver som brukes til dette. Linux har vel også muligheten tror jeg.

Lenke til kommentar

ja, men folkens, internet settings å de greiene der er jo bare for IE det. ikke for Opera eller Nettscape eller hva du nå skal bruke, du må gjøre det manualt i den browseren du er i. har gjort dette mange ganger både i IE, Opera, ja tilogmed Linux har jeg gjort det i. går ikke an å gjøre sånn at det blir automatisk proxy på alle nei. sorry.

Lenke til kommentar
Netmask 255.255.255.255

Gateway = proxy maskin

 

Det burde vel sørge for at all nettverkstrafikk går gjennom den?

 

Selv om gatewayen er en proxymaskin som ikke slipper gjennopm annet en det som går gjennom proxy så må man sette det opp på hvert program på klient maskinene.

 

Man kan jo sette transparent http proxy på gatewayen men andre protokoller vil gå utenom.

 

Problemet er at ikke alle protokoller og program kan gå gjennom en proxy. Så det blir en veldig begrenset internettilgang.

Lenke til kommentar
I XP pro kan man jo som kjent sette opp en proxy i IE, men hvis man installerer en annen browser må man jo som administrator sette opp proxy der også.

 

Det jeg ønsker er at jeg som admin kan sette opp en proxy på xp maskinen som ALL trafikkm til internett går igjennom uansett.

 

Er det mulig?

 

Gunnar

 

Om du setter opp en linux box med transparent proxy så MÅ all trafikken gå gjenom den når du setter den opp som GW. Da trenger klientene ikke stille inn noe. Denne maskinen kan også fungere som brannmur. Mulig det er noe windows program som gjør det samme, det vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...