Gå til innhold

Hva trykker du når du skal ta heisen?


Pilkern

Anbefalte innlegg

I helgen var noen kompiser av meg på besøk her i byen hvor jeg studerer.

Vi møttes først i byen, deretter gikk vi tilbake til hotellet deres for å begynne vorset.

Alt var vel og bra, helt til vi skulle ta heisen opp til etasjen deres.

 

Vi var i 1. etasje, heisen var i 4.etasje. Vi skulle opp, men vennen min trykte på pila som pekte ned?! Jeg spurte hvorfor han trykte på knappen som pekte ned, vi skal jo opp, hvor han svarte "Man skal jo trykke på den pila som viser den retningen heisen må gå for å komme til deg"

 

Viste seg da at vi var to som mente at man skulle trykke på pilen som peker i den retningen man skal med heisen, og to som mente at man skulle trykke den retningen heisen må gå for å komme til deg.

 

Så hvis heisen var i 4.etasje, du sto i 1.etasje og du skulle opp, hva ville du gjort? Trykt på pilen som peker ned eller den som peker opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å trykke den som viser hvor jeg skal, altså opp. Det er også hele meningen - å fortelle programmet som styrer heisen hvor man skal. Har vi stått i 2 etasje og heisen er blitt trykt på for 1 etasje, så hadde den da passert og avlevert før den har kommet opp. Hadde man trykket at man skulle ned til 1 etasje, så hadde den stoppet og plukket opp på vei ned.

 

Begge knapper 'kaller'(komme til deg) jo på heisen og forteller den hvor det er trykket slik at den stopper der. Ved å fortelle programmet til heisen hvor man skal, så kan heisens program gjøre det mer effektivt.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Gitt person A og B. A befinner seg i 50. egt., B i 25. A skal ned til bakkenivå, B skal til toppnivå. Heisen er i 50. egt.

 

Hvis B skal opp og trykker ned, må heisen stoppe en gang ekstra på vei ned. Det gjør at A taper tid. Når B da har kjørt 25 egt. ned, og skal kjøre 50 opp igjen, passerer han igjen 25. egt. Der står Bernt og skal ta heisen, og trykker. Da taper B tid, fremfor å kun vente til heisen kommer opp igjen, slik at han og Bernt kan ta heisen samtidig, og halvere tidsbruken.

 

Det er IDIOTI å trykke på nedoverpilen hvis du skal opp. Henrett alle som gjør det.

Lenke til kommentar

Det er en myte, som tilsier at hvis man trykker på knappen i en viss kombinasjon så nullstiller den heiskøen og kommer rett til deg.

 

Først tre lange, så tre korte. Altså

TRYKK ------ TRYKK ------ TRYKK ------ TRYKK --- TRYKK --- TRYKK

 

Greia er visstnok at dette er noe heismontørene har nytte av.

Tester det ut hver gang jeg tar en heis, men jeg kan ikke si at jeg er overbevist enda. Vanskelig å si om heisen egentlig gjør noe unormalt.

Lenke til kommentar

Det er en myte, som tilsier at hvis man trykker på knappen i en viss kombinasjon så nullstiller den heiskøen og kommer rett til deg.

 

Først tre lange, så tre korte. Altså

TRYKK ------ TRYKK ------ TRYKK ------ TRYKK --- TRYKK --- TRYKK

 

Greia er visstnok at dette er noe heismontørene har nytte av.

Tester det ut hver gang jeg tar en heis, men jeg kan ikke si at jeg er overbevist enda. Vanskelig å si om heisen egentlig gjør noe unormalt.

Du kan alikavel trykke på lukk dør knappen også dit du skal, så stopper ikke heisen i andre etasjer :)

 

Brukte dette ofte når jeg bodde i oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...