Gå til innhold

Hva trykker du når du skal ta heisen?


Pilkern

Anbefalte innlegg

I helgen var noen kompiser av meg på besøk her i byen hvor jeg studerer.

Vi møttes først i byen, deretter gikk vi tilbake til hotellet deres for å begynne vorset.

Alt var vel og bra, helt til vi skulle ta heisen opp til etasjen deres.

 

Vi var i 1. etasje, heisen var i 4.etasje. Vi skulle opp, men vennen min trykte på pila som pekte ned?! Jeg spurte hvorfor han trykte på knappen som pekte ned, vi skal jo opp, hvor han svarte "Man skal jo trykke på den pila som viser den retningen heisen må gå for å komme til deg"

 

Viste seg da at vi var to som mente at man skulle trykke på pilen som peker i den retningen man skal med heisen, og to som mente at man skulle trykke den retningen heisen må gå for å komme til deg.

 

Så hvis heisen var i 4.etasje, du sto i 1.etasje og du skulle opp, hva ville du gjort? Trykt på pilen som peker ned eller den som peker opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å trykke den som viser hvor jeg skal, altså opp. Det er også hele meningen - å fortelle programmet som styrer heisen hvor man skal. Har vi stått i 2 etasje og heisen er blitt trykt på for 1 etasje, så hadde den da passert og avlevert før den har kommet opp. Hadde man trykket at man skulle ned til 1 etasje, så hadde den stoppet og plukket opp på vei ned.

 

Begge knapper 'kaller'(komme til deg) jo på heisen og forteller den hvor det er trykket slik at den stopper der. Ved å fortelle programmet til heisen hvor man skal, så kan heisens program gjøre det mer effektivt.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Gitt person A og B. A befinner seg i 50. egt., B i 25. A skal ned til bakkenivå, B skal til toppnivå. Heisen er i 50. egt.