Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

psykologens tausheetsplikt?


levity

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et lite dilemma her som jeg renger litt juridisk hjelp med!

 

Saken har seg slik at min familie har akkurat fått vite at min søster på 14år holder på med hasj og barbiedop. Dette er noe vi fikk vite bare for noen dager siden, men som har holdt på i nesten et halvt år.

 

Problemet er det at hun har gått til psykolog lenge og psykologen har vist om dette lenge uten at vi har blitt informert. Hun har heller ikke informert noen annen offentlig instutisjon slik at hun kan få hjelp.

 

Spørsmålet mitt er derfor om psykologen har rett til å hold slik informasjon unna foresatte? Jeg vet at psykologen har hundre prosent taushetsplikt, men at denne skal brytes ved fare for liv og helse. Noe som i dette bildet vil fremstå som fare for helse.

 

Vi ser på dette som veldig alvorlig når vi ikke får vite slik informasjon når personen er mindreårig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det for meg er jo akkuratt slike tilfeller der taushetsplikten gjelder. Og ja , som personen over sa, hasj og barbiedop er langt ifra det verste man kan drive med. Tipper taushetsplikt kan avvikes ved drap eller likenende.

 

Dessuten burde foreldre selv være i stand til å se hva som skjer med barna deres, om hun har et behov for å gå til psykolog sier det noe i seg selv.

Lenke til kommentar

Helsepersonellovens utgangspunkt er at taushetsplikten er absolutt, jfr. lovens § 21. Etter § 22 kan opplysninger gis hvis pasienten samtykker. Utgangspunktet for en 14-åring er at det er foreldrene som har samtykkekompetanse, og de kan dermed "automatisk" få opplysninger.

 

Loven viser imidlertid til pasientrettighetsloven § 3-4 annet ledd. Der er det en bestemmelse som lyder slik:

 

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

 

Det er psykologen som vurderer om pasientens grunner bør respekteres. Ordlyden tilsier at det ikke skal særlig mye til. Så nei, dere har ikke krav på informasjon. De andre unntakene som kunne vært brukt for å gi foreldre informasjon er såkalte "kan"-unntak - altså unntak der psykologen har rett, men ikke plikt, til å gi informasjon. "Skal"-unntakene (der psykologen har plikt til å gi informasjon) gjelder ikke ovenfor foreldre/familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helsepersonellovens utgangspunkt er at taushetsplikten er absolutt, jfr. lovens § 21. Etter § 22 kan opplysninger gis hvis pasienten samtykker. Utgangspunktet for en 14-åring er at det er foreldrene som har samtykkekompetanse, og de kan dermed "automatisk" få opplysninger.

 

Loven viser imidlertid til pasientrettighetsloven § 3-4 annet ledd. Der er det en bestemmelse som lyder slik:

 

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

 

Det er psykologen som vurderer om pasientens grunner bør respekteres. Ordlyden tilsier at det ikke skal særlig mye til. Så nei, dere har ikke krav på informasjon. De andre unntakene som kunne vært brukt for å gi foreldre informasjon er såkalte "kan"-unntak - altså unntak der psykologen har rett, men ikke plikt, til å gi informasjon. "Skal"-unntakene (der psykologen har plikt til å gi informasjon) gjelder ikke ovenfor foreldre/familie.

 

En må vel også anta at psykologen har vurdert rusmissbruket som mindre alvorlig siden han/hun ikke har tatt i bruk Helsepersonellovens § 33 om opplysninger til barneverntjenesten. § 33 gir nemlig helsepersonell plikt til å bryte taushetsplikten når et barn viser vedvarende og alvorlige atferdsvansker. Som alvorlige adferdsvansker i Barnevernlovens § 4-24, regnes bl.a. vedvarende rusmissbruk. Når helsepersonell skal vurdere å bryte taushetsplikten er det vanlig praksis at man er sikker at det vil føre til tiltak fra barnevernet.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...