Gå til innhold

Hjelp ang oppgradering av hw


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte meg ny datamaskin i sommer og trodde den skulle dra det meste av spill, og det fungerte ganske bra helt til battlefield 3 kom. Jeg vil gjerne kjøre spillet på det høyeste grafikkinstillingene, men sliter med low fps. Så det jeg lurer på er om noen kan anbefale noen deler jeg burde bytte ut. Mitt setup er:

 

- Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fan

- Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960, Quad Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 8MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan

- ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366, ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA6Gb/s, USB 3.0, FW, TUF, CeraM!X

- Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27

- XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan", PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 800MHz

- Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB SATA2, 2,5", 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket

- Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"

 

Hadde vært flott hvis dere datakyndige hadde tatt en femminutters og hjulpet meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stian, Dersom du leser førsteposten så står det tydelig at dette er oppsettet han har.

 

BF3 er et vanvittig tungt spill å dra rundt.

Eneste logiske du igrunn kan gjøre er å bytte til en bedre strømforsyning, f.eks en Corsair TX 750w eller lignende og et ekstra 6950.

Uten at jeg har noen faste tall på det så bør dette dra BF3 ultra med en 50FPS min og 60+ average. Finner sikkert en haug folk som kjører slikt oppsett, så bare å søke rundt.

 

Jeg tror ikke du kommer til å bli nevneverdig begrenset av CPU i dette tilfellet, men du kan uansett vurdere en Noctua NH-14D for så å klokke den litt. en 4GHz stabilt skal være mulig, og vil være mer enn nok kraft til å dra rundt et slikt oppsett.

 

Utover dette kommer AMD sin HD 7000 serie rundt nyttår, med toppmodeller rundt januar. Dersom du venter med å kjøpe skjermkort nå, heller hopper på et 7950/7970 når det kommer så vil du ifølge ryktene ende opp rundt tilsvarende ytelse som HD 6990, dagens raskeste skjermkort.

Lenke til kommentar

Raske og bra svar!

 

Glemte forresten at jeg hadde Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1700 RPM hvis det skulle ha noe å si. Ja, jeg tenkte først og fremst at å bytte ut PSU og GPU var en god idea. Tenker at jeg skal bruke rundt 5000kr på dette i hvert fall. Men skal sjekke ut hvordan 6950 i crossfire fungerer, så kanskje det lønner seg å kjøpe et slikt i steden for et nytt :)

Endret av beastwood
Lenke til kommentar

Til BF3 helt spesifikt yter typisk Nvidia bedre enn AMD. Skal du først bytte ut skjermkortet du har fra før, og du i all hovedsak fokuserer på ytelse i BF3, bør du altså gå for en GTX-modell. Nåværende skjermkort er imidlertid slett ikke dårlig, og du vil få mer for pengene ved å legge til et ekstra av samme type kontra å legge mer penger i kjøp av ett enkelt, betydelig bedre kort. Du bør imidlertid også klare deg med strømforsyningen du har per i dag. Prøv å plotte dine speccs sammen med et ekstra skjermkort inn i denne kalulatoren, og du får opp at anbefalt strømforsyning er 600W eller mer (da har jeg tatt høyde for 3 vanlige 120mm kabinettvifter og et DVD-drev i tillegg). Strømforsyningen din leverer også 53 ampere på 12V såvidt jeg kan se, så det bør gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...