Gå til innhold

Laptop, bytte til SSD uten windows dvd


Anbefalte innlegg

Har en laptop med snurredisk hvor jeg ønsker å bytte denne ut med en SSD. Det fulgte ikke med Windows DVD så muligheten for en clean install er så som så.

Jeg vet det står mye om dette rundt om kring på nettet, men synes også det er mye tvetydig info å finne. Bla i Hw's artikkel sies det at man helt fint kan klone, men det anbefales å ta en clean install, men det står ikke noe om hvorfor.

 

Jeg er da litt usikker på hva jeg bør gjøre her, pcen er ny så vil jo ha maks ytelse. Vil backupen jeg tok ved første gangs inst fungere som en inst, eller vil det være en klone? Kan jeg foresten gå alternative veier for å skaffe en winDVD for så å bruke min lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvilken lisens du har så kan du fint laste ned aktuell ISO-fil fra nettet og bruke din lisens. Har hørt om spesielle OEM-avtaler som forhindrer dette, men ikke opplevd det selv.

Byttet ut til SSD på den ene disken i min bærbare, la inn ISO lastet fra nettet og tastet inn min lisensnøkkel - alt fungerte.

 

Jeg ville definitivt tatt clean install på SSD for å forhindre at Windows "misforstår" at du ikke har SSD.

 

Har du norsk eller engelsk Windows?

Uansett: http://www.mydigitallife.info/download-windows-7-iso-official-32-bit-and-64-bit-direct-download-links/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du 19 dollar å avse kan du bruke Paragon Migrate OS to SSD.

http://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

 

Forutsetning er at du kan ha begge disker tilkoplet.

 

Jeg har gjort dette med nevnte program flere ganger nå.

SSD kopler jeg til i et eksternt HD kabinett med e-sata eller USB

Takk for tips. Leste kjapt på siden: gjør denne noe mer enn å muliggjøre for kloning av større volumer over til mindre? Altså mtp ytelser og oppsetter, vil det ved bruk av dette tilsvare en clean install?

Lenke til kommentar

Ta uansett og brenn ut "full" recovery på DVDer - dette gjør da at du ikke lengre er avhengig av produsentens gjenopprettings partisjon på medfølgende snurre HDD.

Det medfølger alltid guide på hvordan man gjør dette til alle laptopper med preinstallert Windows 7.

Noen maser også i notifiserings feltet at du skal brenne disse.

 

Gjennoprettings DVD settet kan du da også bruke for å tilbakeføre laptop produsentens windows (oem) versjon med aktivering og alt tilbake på annen harddisk (SSD el annen type)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du 19 dollar å avse kan du bruke Paragon Migrate OS to SSD.

http://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

 

Forutsetning er at du kan ha begge disker tilkoplet.

 

Jeg har gjort dette med nevnte program flere ganger nå.

SSD kopler jeg til i et eksternt HD kabinett med e-sata eller USB

Takk for tips. Leste kjapt på siden: gjør denne noe mer enn å muliggjøre for kloning av større volumer over til mindre? Altså mtp ytelser og oppsetter, vil det ved bruk av dette tilsvare en clean install?

 

Den støtter resize under operasjonen ja (enten til større eller mindre)

Programmet sørger også for korrekt partition alignement tilpasning for SSD (som er viktig for ytelse)

Du må starte Sony's OS oppsetts wizard på vanlig måte.

Når windows er satt opp og ferdig kan du da klone det til ny SSD disk med OStoSSD programmet.

Det vil således bli en klone av Windows OS som kommer fra Sony med dems eventuelle tilleggs programmer og laptop spesifikke drivere og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du 19 dollar å avse kan du bruke Paragon Migrate OS to SSD.

http://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

 

Forutsetning er at du kan ha begge disker tilkoplet.

 

Jeg har gjort dette med nevnte program flere ganger nå.

SSD kopler jeg til i et eksternt HD kabinett med e-sata eller USB

Takk for tips. Leste kjapt på siden: gjør denne noe mer enn å muliggjøre for kloning av større volumer over til mindre? Altså mtp ytelser og oppsetter, vil det ved bruk av dette tilsvare en clean install?

 

Den støtter resize under operasjonen ja (enten til større eller mindre)

Programmet sørger også for korrekt partition alignement tilpasning for SSD (som er viktig for ytelse)

Du må starte Sony's OS oppsetts wizard på vanlig måte.

Når windows er satt opp og ferdig kan du da klone det til ny SSD disk med OStoSSD programmet.

Det vil således bli en klone av Windows OS som kommer fra Sony med dems eventuelle tilleggs programmer og laptop spesifikke drivere og slikt.

Ok, når i operasjonen må jeg gjøre de nødvendige endringene i BIOS? Vil dette være vel så stabilt og raskt sammenlignet med en clean install (sett bort i fra at clean inst ofte er raskere)?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal ha "begge" harddiskene installert må du ikke gjøre noe i BIOS/cmos settings.

Med eventuellt to disker installert etter kloning må SSD stilles til å stå som 1'st bootable HDD (dette om du kan fysisk ha begge internt installert vel og merke)

 

AHCI er standard på alle laptoper som har "verified for Windows 7" klistremerket.

Så ingen BIOS/cmos settings endring er påkrevet for dette.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at en Norsk home premium lisens ikke vil fungere på en engelsk utgave?

Har forsovidt en Eng home premium lisens på en annen laptop, men regner med at denne lisensen ikke vil bli akseptert pga annen maskinvare?

Lenke til kommentar

Du ..hør her

Det følger med Windows 7 Home , Professional eller Ultimate 64bit - hvorfor drive å røre med ny versjon / lisens ??

 

Ikke noe problem å bytte disk å beholde medfølgende OS.

Flere måter å gjøre det på - jeg har beskrevet to.

1) Bruk leverandøres opplegg for å lage gjenopprettings DVDer

2) Bruk Paragon OS to SSD .

 

Har forsovidt en Eng home premium lisens på en annen laptop, men regner med at denne lisensen ikke vil bli akseptert pga annen maskinvare?

Én lisens nøkkel kan bare være installert på 1.stk PC om gangen.

Fullversjon kan flyttes fra en PC til en annen PC.

OEM versjon kan ikke flyttes.

Ingen kan være installert på mere enn en maskin samtidig med samme produkt nøkkel/key.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Regner med at en Norsk home premium lisens ikke vil fungere på en engelsk utgave?

Har forsovidt en Eng home premium lisens på en annen laptop, men regner med at denne lisensen ikke vil bli akseptert pga annen maskinvare?

 

Språk og 32bit eller 64bit har ingenting å si, lisensen kan etter min erfaring brukes på alt innen samme samme windows utgave :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...