Gå til innhold

Lanserer lynraskt nettverk


Anbefalte innlegg

Er det noen her som klarer å finne en oppdatert oversikt over kapasitetene i det norske stamnettet?
Det vil jeg påstå er et vanskelig spørsmål uten klare definisjoner på hva som menes med kapasitet. Total fiber delt på brukbare bølgelengder? Total båndbredde på aksessporter? Skal vi regne med redundante linker?

Velg selv, jeg fant ingen dugelige oversikter.

Det vil man nok ikke gjøre heller siden det er så mange private aktører som alle eier sin lille del av den totale kapasiteten, hvordan nå den skulle utregnes.

 

Artikkelen er litt mangelfull, da det egentlig bare står at Shaw vil benytte et WDM utstyr fra A-L, men ikke hvordan det skal fraktes videre fra en PoP til husstand, og ikke hvor stor jobb som må utføres på kjernenettet dems. Hva skal kjøre oppå det her, ethernet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på når det skal bygges ut bedre nett her jeg bor, sitter på 8Mbit som er maks det går an å få. Det er tragisk i 2011.
Det tragiske er vel heller at du ikke har flyttet til et sted der du kan få raskere internettforbindelse, kanskje ...?

 

Det er faktisk noe av det jeg ser på når jeg ser på hus.

Heldigvis sitter jeg på 40/40 til lyse :)

Lenke til kommentar
Sitter i Oslo og får ikke bredband i det hele tatt - Telenor vil ikke installere fordi de "har ikke capacitet" - dvs foretreker å sitter på fett 23% marginer istedefor å bygge ut infrastruktur.....i Oslo!

Hvis telenettet (og kanskje kabeltv-nettet) strupes av kapasitet så kan man vel bare ta saken i egne hender og bygge ut nettet selv, koble x boenheter sammen på 1 nettlinje (dvs. egeneid spredenett, ikke telenor-eid).

Lenke til kommentar
Sitter i Oslo og får ikke bredband i det hele tatt - Telenor vil ikke installere fordi de "har ikke capacitet" - dvs foretreker å sitter på fett 23% marginer istedefor å bygge ut infrastruktur.....i Oslo!

Hvis telenettet (og kanskje kabeltv-nettet) strupes av kapasitet så kan man vel bare ta saken i egne hender og bygge ut nettet selv, koble x boenheter sammen på 1 nettlinje (dvs. egeneid spredenett, ikke telenor-eid).

Kansje jeg skulle bygge ut min egne veier, flyplass, T-bane og skole i tillegg? I Oslo?

 

Norge er latterlig dårlig når det gjeder kommuniksjonstjenester. Infrastruktueren er dårlig, Telenor bare melker normenn - med offentlig godgjenning (dvs skjult skatt) og "konkurrentene" konkurre ikke.

 

Alle snakker om hvordan Norge skulle bli en kunnskapsøkonomi. Men de forstår at dette kommer aldri til å skje nar man mangler er offentlig visjon og ordentlig tilsyn over ommunnicationssektoren.

Endret av osamede
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...