Gå til innhold

Fotografering av måne/stjerner - hjelp til innstillinger


Anbefalte innlegg

Jeg har eksperimentert litt med å ta bilder av månen og stjerner, siden det var omtrent skyfri himmel her i dag. Men jeg får ikke skikkelig til. Månen blir ikke klar, jeg får ikke skikkelig "fram" stjernene, og det blir ikke pent! Fotograferte på manuell, med litt diverse innstillinger, for å prøve meg frem. Er ikke så veldig god på manuell ennå, har bare så vidt begynt å prøve litt.

 

Kan legge ved det beste bildet så kanskje dere ser hva jeg burde gjøre neste gang? Håper på litt hjelp, synes klare, fine bilder av månen er så fint! Forklar det så enkelt som mulig vær så snill :)

 

Har brukt et Nikon D3000, og en Sigma 18-250mm 1:3.5-6.3 HSM med optical stabilizer. Brukte stativ selvsagt.

 

Sjekket infoen på bildet og det står jeg hadde disse innstillingene på akkurat dette bildet:

Brennvidde: 32mm

F-nummer: F/4,2

Eksponeringstid: 1 sek

ISO: 800

(Ingen blitz)

 

(Bildet er ikke redigert eller klippet forresten)

post-174735-0-49428600-1320957461_thumb.jpg

Endret av Maiwa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At månen blir som den blir, flyter ut, er for at den er kraftig overeksponert.

Husk at det er månen som er lyskilden her, og at er selve lyskilden du da fotograferer, ikke det reflekterte lyset.

 

Hva mener du med dette? Hvordan kan jeg unngå at den blir som du sier, overeksponert? :)

 

 

Takk for linker, skal se på de :)

Lenke til kommentar

At månen blir som den blir, flyter ut, er for at den er kraftig overeksponert.

Husk at det er månen som er lyskilden her, og at er selve lyskilden du da fotograferer, ikke det reflekterte lyset.

 

Hva mener du med dette? Hvordan kan jeg unngå at den blir som du sier, overeksponert? :)

Det finnes lysmålere du retter mot lyskilden og måler den med. Men i tilfeller som dette er det bedre å eksperimentere seg fram. Måleren i kameraet er innstilt på å måle reflektert lys, som i snitt er 18% av lyset lyskilden avgir. Det betyr at du må eksponere 5-6 ganger kortere får å få et bilde der månen er riktig eksponert. I teorien.

Da blir resten bildet helt svart. Derfor kan du jukse og ta to bilder, et der månen er rett eksponert og et der landskapet er eksponert slik du vil ha det og monterer dem sammen etterpå.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips :)

 

 

På Canon-hus er det en knapp (*) hvor man velger hva som skal eksponeres riktig. Skal du ha detaljene i månen må du sentrere den i søkeren, trykke på * og så ta bildet. Hvis kameraet eksponerer korrekt for hele søkeren, blir det som eksempelbildet.

 

Har som sagt Nikon, men mulig det finnes slike muligheter på mitt også, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med eksponeringen. Får se om jeg finner brukermanualen kanskje :)

 

Skal iallfall prøve ut dine tips, Trondster! :)

Lenke til kommentar

Å få med både månen og stjernene i ett og samme bilde er så godt som umulig.

 

Eksponer etter månen: Stjernene synes ikke.

Eksponer etter stjernene: Månen blir overeksponert.

 

 

For å få et godt bilde av månen må man bruke omtrent samme innstillinger som du gjør i dagslys. Dvs. kort lukkertid. Du kan ta to separate bilder for å så sette de sammen etterpå(HDR). På det ene bildet eksponerer du etter månen og på den andre etter stjernene, men også dette vil by på problemer for deg. Lite erfaring med dette selv og noen andre vil sikkert har bedre forslag å komme med.

 

Det letteste vil være å kutte ut månen i bildet ditt og kun fokusere på stjernene. Hvis du også vil ha med månen kan du jo alltids klippe den inn i PS eller annet bilderedigeringsprogram.

 

 

EKS månebilde:

post-204308-0-73491300-1321295956_thumb.jpg

F/5,6

ISO 400

1/800 sek

 

Som du ser er det her valgt en relativt kort lukkertid fordi månen er så lys som den er. Ergo: stjerner vil ikke synes på bildet fordi de lyser så svakt.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Jeg trenger absolutt ikke å få med både stjerner og månen på samme bildet, jeg var bare ute etter tips til fotografering av himmelen når det er mørkt :) Takk for tipsene!

Noe morsomt er å prøve å ta bilder av stjerner med veeeeeeldig lang lukkertid. Da får man med bevegelsene til stjernene som vises som en stripe.

 

For å se eksempelbilder på dette google "stjernespor".

 

Tips: Lang lukkertid, lav ISO, blend ned, unngå andre lyskilder, stødig stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...