Gå til innhold

Kommentar: – Facebook er selgeren, du er produktet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Øystein W. Høie må roe seg med kommentar-artiklene sine, da dette er uprofesjonelt.

Personlige meninger/diskusjoner har ingenting å gjøre blandt hovedartiklene på Tek.no.

 

De hører hjemme i forumet Øystein.

 

Du forstår nok (meningen med) denne artikkelen når du blir gammel nok.

 

Bra artikkel, vel perspektert.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Jeg har meldt meg ut av Facebook. Føler meg litt handikappet uten tilgang til gamle kjente, men det er prisen man må betale for å melde seg ut av verdens største overvåkingstjeneste.

 

har du noe å sjule? lol

Hadde jeg gått naken rundt i Oslo hvis det hadde vært lov? Nei.

Ber jeg alle som går forbi inn på kaffe hjemme hos meg? Nei.

Sender jeg bilder av mine sønners bursdag til 800 millioner andre? Nei.

Ønsker jeg at 800 millioner andre skal ha tilgang til min epostadresse? Nei.

 

Ja, jeg er med i Facebook, men har slått av veggen, har ingen bilder, ikke profilbilde, ikke synlig epost, ikke status, ikke arbeidsgiver etc. Følgelig har FaceBook/annonsører null interesse av min profil samtidig som jeg likevel kan kommunisere med mine venner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øystein W. Høie må roe seg med kommentar-artiklene sine, da dette er uprofesjonelt.

Personlige meninger/diskusjoner har ingenting å gjøre blandt hovedartiklene på Tek.no.

 

De hører hjemme i forumet Øystein.

Er det uprofesjonelt å stille kritiske spørsmål som journalist?

Fatter ikke at det går an å oppfatte dette som negativt. Det står ikke noe i artikkelen som kan oppfattes som anti-facebook - det er kun påpekt fakta som er kritikkverdige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ALDRI vært inne på Facebook eller twitter ...Sånn, måtte bare få det ut ...

Ikke jeg heller. Har ingen interesse av å følge med hva venner eller andre gjør til en hver tid. Hvis det er noen viktig så får de sende en ordentlig mail, eller helst ringe.

 

Jeg ønsker også å boikotte facebook, men det er dessverre litt vanskelig.

 

Vi lærer barna (nå snakker jeg om barn i 1-4 kl på barneskolen) å være inkluderende. Men det er ikke så lett når teknologiselskaper som Apple er det motsatte. Har du ikke en iPod så får du ikke være med på kommunikasjonen mellom andre iPod-eiere. Dette er et problem for barn på barneskoeln. Mange barn får ipods, og alle har da facetime og imessage, men ingen bruker skype eller annet som vil åpne for inkluderende oppførsel.

 

Så i praksis lærer barn at det er OK å ekskludere andre barn fra Apple.

 

Og det samme gjelder facebook. Foreldrene til de samme iPod-barna (som ubevisst driver ekskludering) er også aktive facebook-brukere. Og mye av det sosiale for barn og voksne planlegges på facebook. Dermed har man faktisk ikke mulighet til å la være å bruke facebook om man ikke samtidig ønsker at barna skal bli ekskludert fra diverse happenings.

 

Hadde det vært bare meg, no problems, jeg velger uansett hvilke venner jeg vil ha og mine venner er fornuftige og tenkende individer! (les: de er forsiktige med hva de bruker facebook til, de vet hvor viktig personvern og åpne standarder er. Men, nå må jeg forholde meg til foreldre til barnas venner, og de er ikke like lette å velge, ei heller bryr de seg om personvern, inkludering, åpenhet mm.)

Endret av daffyd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi lærer barna (nå snakker jeg om barn i 1-4 kl på barneskolen) å være inkluderende. Men det er ikke så lett når teknologiselskaper som Apple er det motsatte. Har du ikke en iPod så får du ikke være med på kommunikasjonen mellom andre iPod-eiere. Dette er et problem for barn på barneskoeln. Mange barn får ipods, og alle har da facetime og imessage, men ingen bruker skype eller annet som vil åpne for inkluderende oppførsel.

Det er feil. Det er kun 3. og 4. generasjon av iPod touch som har støtte for FaceTime og iMessage, alle de andre iPod-modellene mangler disse mulighetene.

Det handler dessuten ikke så mye om hvilken duppedings man har, som om hvordan man velger å bruke den. Skype er f.eks tilgjengelig for de samme i-enhetene som støtter FaceTime og iMessage, dermed er det brukerne selv som eventuelt velger å ikke "åpne for inkluderende oppførsel".

Lenke til kommentar

Vi lærer barna (nå snakker jeg om barn i 1-4 kl på barneskolen) å være inkluderende. Men det er ikke så lett når teknologiselskaper som Apple er det motsatte. Har du ikke en iPod så får du ikke være med på kommunikasjonen mellom andre iPod-eiere. Dette er et problem for barn på barneskoeln. Mange barn får ipods, og alle har da facetime og imessage, men ingen bruker skype eller annet som vil åpne for inkluderende oppførsel.

Det er feil. Det er kun 3. og 4. generasjon av iPod touch som har støtte for FaceTime og iMessage, alle de andre iPod-modellene mangler disse mulighetene.

 

Unnskyld, men hvordan er det feil? Jeg kunne selvsagt sagt at man også kan bruke en iPhone og en iPad ... Men, man MÅ være i eple-verdenen for å få delta i kommunikasjonen. Noe som per def. er ekskluderende. Og tror du dagens barn får 2. generasjon ipod eller eldre?

 

Det handler dessuten ikke så mye om hvilken duppedings man har, som om hvordan man velger å bruke den. Skype er f.eks tilgjengelig for de samme i-enhetene som støtter FaceTime og iMessage, dermed er det brukerne selv som eventuelt velger å ikke "åpne for inkluderende oppførsel".

 

Dette er feil! :)

 

Bare se på hvordan holdningen generelt er mtp facebook. Folk tenker ikke igjennom konsekvensene av sine valg (eller bryr seg ikke). Dermed kjører de det som er preinstallert. Når man må installere noe ekstra, og sørge for at det kjører, klager man på at man tror batterilevetiden blir kortere, det er av og til ikke mulig å ha autostart slik at man manuelt må starte, etc. Må registrere seg på flere nettverk. De finner alltid en unnskyldning. Foreldrene gidder ikke og barna kan det ikke.

 

Disse holdningene resulterer i at de ikke gidder å bytte, og når 50% er på i-device kjøret så resulterer det at de andre 50% blir utestengt. Sånn er det bare. Om du har noe statistikk som kan vise noe annet så mottar jeg den gjerne med takk :)

 

[Edit: diverse typos]

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Unnskyld, men hvordan er det feil? Jeg kunne selvsagt sagt at man også kan bruke en iPhone og en iPad ... Men, man MÅ være i eple-verdenen for å få delta i kommunikasjonen. Noe som per def. er ekskluderende. Og tror du dagens barn får 2. generasjon ipod eller eldre?

Utsagnet "Mange barn får ipods, og alle har da facetime og imessage" er feil, fordi alle iPods har ikke støtte for FaceTime og iMessage. iPod shuffle, iPod nano og iPod classic har ikke disse mulighetene, ei heller iPod touch som er mer enn et par år gammel.

Jeg tror ikke at barn i 1. til 4. klasse generelt har en iPod touch, eller at det fåtallet som måtte ha det til enhver tid har de nyeste modellene. Men har du statistikk som viser noe annet så mottas det med takk... ;)

Dessuten så er det forskjell på 1-1 kommunikasjon der man til en hver tid står fritt til å velge passende kommunikasjonsmetode, og offentlig kommunikasjon ala Facebook.

 

 

Dette er feil! :)

 

Bare se på hvordan holdningen generelt er mtp facebook. Folk tenker ikke igjennom konsekvensene av sine valg (eller bryr seg ikke). Dermed kjører de det som er preinstallert. Når man må installere noe ekstra, og sørge for at det kjører, klager man på at man tror batterilevetiden blir kortere, det er av og til ikke mulig å ha autostart slik at man manuelt må starte, etc. Må registrere seg på flere nettverk. De finner alltid en unnskyldning. Foreldrene gidder ikke og barna kan det ikke.

 

Disse holdningene resulterer i at de ikke gidder å bytte, og når 50% er på i-device kjøret så resulterer det at de andre 50% blir utestengt. Sånn er det bare. Om du har noe statistikk som kan vise noe annet så mottar jeg den gjerne med takk :)

 

[Edit: diverse typos]

Nei, det jeg skrev er helt riktig. At folk er late og/eller kunnskapsløse, og ikke tar bevisst valg, er deres problem - det er uansett brukerne som er begrensningen.

Om disse ungene hadde brukt Skype eller et annet proprietært alternativ, så ville det vært nøyaktig like ekskluderende overfor de om ikke kan/vil/får lov til å bruke f.eks Skype, eller ikke har en mp3-spiller eller telefon som støtter Skype e.l.

 

Fotball er også ekskluderende - ikke alle kan/vil delta i fotball. Matematikk er ekskluderende - ikke alle fikser matematikk, osv, osv. Unger oppdager ganske fort at ikke alle er like mht. forutsetninger og interesser - at noen har i-enheter og andre ikke, er av de minste problemene i så måte. De som finner hverandre, deler interesser og kommuniserer seg imellom gjør dette uavhengig av om de har den ene eller andre enheten.

Lenke til kommentar

Fotball i skolegården er gratis. Organisert fotball er ikke det. Greit. De andre punktene gjelder fortsatt.

 

Er selv et eksempel på at man kan ha et sosialt liv uten Facebook (aldri hatt det :)). Men man kan også ha et sosialt liv uten fotball (som jeg også er et eksempel på faktisk).

 

Hovedpoenget mitt er at Facebook er så enormt altomfattende iforhold til fotball. Det er ikke noe alternativ overhodet.

Det er ikke sånn at om du ikke liker Facebook kan du gå og leke med dem som bruker Diaspora istedet, for det er så ekstremt få i forhold at det er vanskelig å finne noen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Unger i den alderen som var nevnt (1. til 4. klasse) har ingen ting på Facebook å gjøre uansett - minimumsalderen er 13 år, og det er mange svært gode grunner til det.

Verden har heldigvis enda ikke blitt så syk at unger trenger Facebook for å finne venner på skolen eller i nabolaget - de fleste er fortsatt i stand til å både bevege seg på to bein og åpne kjeften og si "Hei". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...