Gå til innhold

Ressursutnyttelse i NSB


Anbefalte innlegg

Tok toget i helga, og satt da på ubetjent hvor det var kontroll. For de som er litt lokalkjent tok jeg toget som går mellom Ski og Skøyen.

 

På Kolbotn kommer det ikke mindre enn seks kontrollører inn i vogna jeg sitter i. De kontrollerer billettene, helt greit.

 

Men fra Rosenholm (første stopp etter Kolbotn) og til Oslo S er det INGEN som blir kontrollert. INGEN.

 

De seks kontrollørene setter seg ned og skravler hele veien. Hva er egentlig lønnskostnaden, samt "tapt inntekt" på dette?

 

At det er mange fra f.eks. Holmlia og Hauketo spesielt, som ikke har gyldig billett er vel noe "alle vet".

 

Og hvorfor kontrollørene går i uniform med lue/hatt er jo også noe man kan lure på. De må jo gå sivilt kledd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok toget i helga, og satt da på ubetjent hvor det var kontroll. For de som er litt lokalkjent tok jeg toget som går mellom Ski og Skøyen.

 

På Kolbotn kommer det ikke mindre enn seks kontrollører inn i vogna jeg sitter i. De kontrollerer billettene, helt greit.

 

Men fra Rosenholm (første stopp etter Kolbotn) og til Oslo S er det INGEN som blir kontrollert. INGEN.

 

De seks kontrollørene setter seg ned og skravler hele veien. Hva er egentlig lønnskostnaden, samt "tapt inntekt" på dette?

 

At det er mange fra f.eks. Holmlia og Hauketo spesielt, som ikke har gyldig billett er vel noe "alle vet".

 

Og hvorfor kontrollørene går i uniform med lue/hatt er jo også noe man kan lure på. De må jo gå sivilt kledd.

 

De må ha noe på seg som viser att de jobber i NSB, det er en ting! Og IKKE si att ALLE på Hauketo IKKE har bilett! Jeg er en ærlig samfunnsborger som synes NSB er den mest avslappende,behagelige og hyggelige reisemåten som finnes! Jeg har BESTANDIG gyldig bilett og jeg tar gjerne toget til Hamar/Mysen/Moss på Lørdager bare med vilje fordi jeg LIKER og kjøre tog! Jeg tar MAO ikke toget bare fordi jeg MÅ! Og JA jeg BOR PÅ HAUKETO! Og JA! Jeg har BESTANDIG GYLDIG FLEXUS! Hauketo er DRITTRIVELIG! Sentralt, stille og rolig og VELDIG KOSLIG!!!

Lenke til kommentar

Dersom folk hadde sluttet å forsøke å snike, så kunne NSB heller brukt ressursene sine på andre ting. Dessverre er folk rett og slett grådige, på tross av at snikingen medfører at billettprisene blir dyrere for alle.

 

Jeg sier meg sterkt uenig. Bare lag et automatisert billetsystem og problemet vil forsvinne.

F.eks en kortleser og en sånn "rulleting" som roterer når du går på den.

Lenke til kommentar
Jeg sier meg sterkt uenig. Bare lag et automatisert billetsystem og problemet vil forsvinne.

F.eks en kortleser og en sånn "rulleting" som roterer når du går på den.

Kremt. Noe sier meg at dette allerede er utprøvd. Og feilet totalt.

 

Tre (av flere) grunner:

- Automatisert "rulleting" krever voldsomme investeringer, både ift. billettsystem og ift. fysiske tiltak

- En automatisert "rulleting" krever at det må være personal på hver eneste holdeplass. Dette ift. bla. brannsikkerhet og ift. tilgjengelighet for barn, personer på krykker, folk med barnevogn, folk i rullestol, eldre, ect. etc.

- I tilfelle det oppstår en situasjon som krever rask evakuering er slike sperrer et hinder. I det minste krever det altså folk på hver eneste perrong.

Endret av indeksregulert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg sier meg sterkt uenig. Bare lag et automatisert billetsystem og problemet vil forsvinne.

F.eks en kortleser og en sånn "rulleting" som roterer når du går på den.

Kremt. Noe sier meg at dette allerede er utprøvd. Og feilet totalt.

 

Tre (av flere) grunner:

- Automatisert "rulleting" krever voldsomme investeringer, både ift. billettsystem og ift. fysiske tiltak

e-

 

I prinnsippet er "maksprisen" på noe sånt ca 5-6 månedslønner for 2-3 personer og kanskje 20.000 i material, og noen småting til.

Ikke store utgiften, VIS staten hadde satt seg ned å forlanget valuta for pengene.

I praksis si er vi enige: Det er noen fehoder som tillater "investering" å bli "avgifter".

 

- En automatisert "rulleting" krever at det må være personal på hver eneste holdeplass. Dette ift. bla. brannsikkerhet og ift. tilgjengelighet for barn, personer på krykker, folk med barnevogn, folk i rullestol, eldre, ect. etc.

- I tilfelle det oppstår en situasjon som krever rask evakuering er slike sperrer et hinder. I det minste krever det altså folk på hver eneste perrong.

 

La oss ikke glemme at f.eks strømledningne vi har gående rundt er "ubeskyttet", samt mye annet. Be den lokale kommunen legge stasjonene til listen over ting de skal ha folk klare for å rykke ut til.

La oss heller ikke glemme at det er folk med hvert tog som skal ut på perrongnee, blant annet for å hjelpe folk, så problemet forsvinner der også.

Systemer kan også designes for å unngå sånne problemer, vis vi gidder.

Lenke til kommentar
I prinnsippet er "maksprisen" på noe sånt ca 5-6 månedslønner for 2-3 personer og kanskje 20.000 i material, og noen småting til.

Ikke store utgiften, VIS staten hadde satt seg ned å forlanget valuta for pengene.

I praksis si er vi enige: Det er noen fehoder som tillater "investering" å bli "avgifter".

Er ikke snakk om investeringer på 20.000 kroner nei, vi snakker om investeringer på flere millioner. Per stasjon. I praksis anser jeg det som umulig. Skal en sikre at billetten fungerer på riktig tog må en ha de fysiske sperringene installert på selve plattformene, så da må plattformene mest sannsynlig utvides.

 

Eneste stedet i Norge jeg har sett dette fungere fint er på ankomsthallen for flytoget på Gardermoen. Der står det også vektere til enhver tid og folk går i samme retning...

 

2-3 personer som jobber i 5-6 måneder koster forresten fort en million bare det...

 

La oss ikke glemme at f.eks strømledningne vi har gående rundt er "ubeskyttet", samt mye annet. Be den lokale kommunen legge stasjonene til listen over ting de skal ha folk klare for å rykke ut til.

La oss heller ikke glemme at det er folk med hvert tog som skal ut på perrongnee, blant annet for å hjelpe folk, så problemet forsvinner der også.

Systemer kan også designes for å unngå sånne problemer, vis vi gidder.

Du kan gjerne foreslå at kommunen kan rykke ut "på standby", men det blir ikke godkjent for det. Se ellers denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3807161.ece

Endret av indeksregulert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv sitter jeg i Trønderlag og lurer på hvorfor det ikke er mer enn 3 avganger i hver rettning per dag, per 5/7 dager....

 

Da regner jeg med du bor sør for Trondheim? Dette har jo vært prøvd tidligere, eller har vært flere avganger uten at det har vært noen suksess. Vet ikke helt hva som er årsaken men det kan være at det bor lite folk "sentrumsnært" slik at de må kjøre bil noen km og da kjører de gjerne helt til jobb i stedet. I tillegg er mange av de som benytter seg stortsett jernbaneansatte med fribillett.

 

I tillegg er det ikke mange motorvognsett igjen å ta av, så NSB har egentlig ikke så mye materiell å sette inn. Man kan jo se på toget som går ifra Oppdal vær ukedag og er i Trondheim 08:30 er jo et Type 73-sett(tidl. Signatur) med plass til litt over 220pers om jeg husker riktig, sitter det mange på toget da? 20? Mange av de er ansatt i jernbanen.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

untouch4ble: Måten du prater om det på høres veldig merkelig ut da det ikke finnes noen jernbanestasjon lagt til sentrum, bortsett fra i tettstedene som har fått bystatus. I kommunens tyngdepunkter så er det ofte en jernbanestasjon, 1,5-3km fra sentrum alt etter som stedet.

Men det er jo tross alt ikke bare snakk om jernbanen, jernbanen for "vanlig" pendling da stasjonene er alt for langt unna husene og jobbene. Men det er fortsatt underlig at det ikke er flere avganger, da det ville blitt mellom byene, hvor jernbanestasjonene ligger noe sentralt.

Jernbane har vel 4 avganger totalt, mens bussene har vel 6 avganger totalt per dag. Noe som blir meget snevert, som igjen leder til at de blir brukt mindre.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Ser kanskje at det første avsnittet kan mistolkes litt når jeg leste igjennom det nå, men mente at når holdeplassen er såpass langt unna der majoriteten av folket bor så sier det seg selv at det å kjøre bil i flere km for å komme seg til holdeplassen/skysstasjonen blir tungvindt. Folk bor som regel i boligstrøk/grender og på gårder langt utenfor sentrum(hvis man kalle det for det da) og det er klart de bruker bil.

 

Man kan jo se på Trondheim - Steinkjer, der er det mange folkerike områder som bor rundt jernbanesporet, så det er jo klart at det blir brukt oftere, samtidig som avgangene også øker. Sier seg selv egentlig, stor etterspørsel gjør at man kan ha flere avganger.

Alt handler om penger idag og det koster utrolig mange tusen å kjøre en ekstra avgang. "Bare" det å sette på 1 ekstra vogn f.eks på et regiontog koster flesk, og er minus i omtjening.

 

 

"Måten du prater om det på høres veldig merkelig ut da det ikke finnes noen jernbanestasjon lagt til sentrum, bortsett fra i tettstedene som har fått bystatus."

- Usikker på hva du mente med denne, men så vidt jeg har lest av det har skrevet har jeg ikke skrevet noen om stasjoner i det inlegget. Det finnes jo "jernbanenstasjoner" eller holdeplasser som det heter idag lagt til sentrum av tettstedene, som regel der den gamle bemannende stasjonen var.

 

 

Edit: Må legge til at jeg selv skulle ønske at det hadde vært flere avganger både hit dit, men jeg vet hva det koster og da blir det lite lønnsomt.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...