Gå til innhold

Kvinner - uegnet som politi?


Anbefalte innlegg

Det har i det siste vært flere større og mindre politiskandaler hvor politikvinner har vært pådrivere.

 

1. Den horrible tidsbruken ved arrestasjonen av ABB på Utøya, hvor politimester Sissel Hammer tok avgjørelsene.

 

2. Politikvinnen som startet en væpnet politiaksjon med helikopter fordi hun var i nabokrangel. http://www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/

 

3. Den kvinnelige sjefen til politikvinnen som slettet lydopptakene som startet aksjonen. http://www.varden.no/nyheter/bad-om-sikring-av-lydloggen-1.6588905

 

4. En 18-åring som ble sittende 5 dager på glattcelle, på tross av at han på fem minutter kunne sjekkes ut av saken. Den som bestemte at han skulle fengsles var en kvinnelig politijurist. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Uskyldig-18-ring-satt-fem-dgn-p-glattcelle-6690129.html

 

 

Min (begrensede) personlige erfaring med politikvinner har gitt meg et inntrykk av at de ofte skal overkompensere for manglende fysikk med å være svære i kjeften og mer aggressive enn sine mannlige kollegaer.

 

Eller har jeg et galt bilde?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har i det siste vært flere større og mindre politiskandaler hvor politikvinner har vært pådrivere.

 

1. Den horrible tidsbruken ved arrestasjonen av ABB på Utøya, hvor politimester Sissel Hammer tok avgjørelsene.

 

2. Politikvinnen som startet en væpnet politiaksjon med helikopter fordi hun var i nabokrangel. http://www.dagbladet...itiet/18313258/

 

3. Den kvinnelige sjefen til politikvinnen som slettet lydopptakene som startet aksjonen. http://www.varden.no...oggen-1.6588905

 

4. En 18-åring som ble sittende 5 dager på glattcelle, på tross av at han på fem minutter kunne sjekkes ut av saken. Den som bestemte at han skulle fengsles var en kvinnelig politijurist. http://www.aftenpost...le-6690129.html

 

 

Min (begrensede) personlige erfaring med politikvinner har gitt meg et inntrykk av at de ofte skal overkompensere for manglende fysikk med å være svære i kjeften og mer aggressive enn sine mannlige kollegaer.

 

Eller har jeg et galt bilde?

 

Skal ikke utale meg om hvem av kjønnene som er verst.men en undersøkelse gjort for ett par år siden viser att hele 70% av Politietaten har vært mobbeofre i barn/ungdomstiden...og det vises jo i deres brutalitet "att nå skal de få igjen for all ertingen"....så en må jo lure hva slags tester disse Politimenn/kvinner må igjennom før de blir tatt opp ved Politihøyskolen...for vi kan vel ikke ha ett Politi som er en tikkende bombe av hevn lystende drittsekker?

Lenke til kommentar

Jan Erik: Har du kilder til statistikken din? Må vite hvordan de har definert mobbing, og hvor mange som blir mobbet totalt for å kunne bruke tallene.

 

Jeg tror ikke det er riktig å sette spørsmål ved kvinners deltakelse i politiet. Da må du først vedlegge forskning som viser at kvinner har generellt dårligere dømmekraft enn menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jan Erik: Har du kilder til statistikken din? Må vite hvordan de har definert mobbing, og hvor mange som blir mobbet totalt for å kunne bruke tallene.

 

Jeg tror ikke det er riktig å sette spørsmål ved kvinners deltakelse i politiet. Da må du først vedlegge forskning som viser at kvinner har generellt dårligere dømmekraft enn menn.

 

Sånne forskninger blir aldri gjort, rett og slett fordi det ikke er politisk korrekt og politikere styrer midlene som går til forskning.

 

For topic, så er det et vanskelig spørsmål, jeg kan være enig i at de fleste kvinner ikke passer som politi, men forhåpentligvis er ikke de kvinnene som prøver å bli politi, "de fleste kvinner" altså man må ha evne til å være litt "hard" enkelte ganger.

 

Så lenge vi ikke får sånne som sitter i regjeringshuset. Folk som styrer landet vårt som ikke engang orket mentalt å gå inn å hente tingene sine etterpå, det er du forholdsvis veik og da burde man ikke være ansatt på noen som helst måte i nærheten av der landet blir styrt fra. (var en artikkel hvor det ble skrevet at over 100 av de som jobbet der ikke orket å gå inn å hente tingene sine pga at de ikke "orket")

 

Kort sagt, politiyrket passer ikke for den standard kvinnen, men på den andre siden så har man nok veldig mange gode politikvinner, som passer til jobben. Men det burde være enkelte psykiske krav til arbeidet, ikke kun fysisk. (pg personlig mener jeg at fysiske kravene burde være det samma for menn og kvinner, de skal trossalt gjøre den samme jobben, så hvorfor kan damene være mindre spreke og få jobben?)

Lenke til kommentar

I henhold til pkt. 8 i "Politiets 10 grunnprinsipper", fastsatt av Stortinget, skal det foreligge en bred rekruttering av befolkningen. I så måte er det bestemt at en viss andel av politiansatte skal være kvinner:

 

"Politiet bør derfor rekrutteres fra hele landet, alle sosiale lag og gjenspeile samfunnet med hensyn til kjønn, livserfaring, yrkesbakgrunn og utdanning."

 

Mitt inntrykk er at kvinner er like egnede som menn til politiyrket. Mannfolk har selvsagt en større fordel i fysiske oppgaver, men kvinner er gjerne flinkere til å komme i kontakt med publikum. Menn og kvinner utfyller derfor politirollen sammen, etter mitt syn. Jeg går for tiden på Politihøgskolen og omgås derfor med fremtidens politikvinner. I likhet med andre yrkesgrupper vil det alltid være noen som kanskje ikke passer inn, men majoriteten av de kvinnelige politistudentene er definitiv kompetente mtp politiyrket.

 

Sakene som nevnes i førstepost er uheldige og burde selvsagt ikke ha forekommet, men det finnes andre negative saker der menn er representative.

Endret av Araketon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge kravene for å bli politi er lavere for kvinner enn for menn har de ingenting i uniform å gjøre.

 

Enten er menn og kvinner like, eller så er vi det ikke. Bestem dere, kvinnfolk!

 

I mellomtiden kan feministene jobbe på kontor og dytte papirer, og ta telefoner. Det er de flinke til ;)

 

EDIT: Får vel nesten sette inn en liten "sarkasmeadvarsel" her, i tilfelle noen tar det helt alvorlig. Prinsippet mener jeg er korrekt, men er selvsagt glad for at det ikke er slik i praksis. Ikke takket være såkalte feminister, forøvrig.

Endret av Runinho
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe med kvinner å gjøre. Selv om floskler som "kvinner er mer omsorgsfulle" bør gjøre at en varsellampe lyser godt på topplokket. Det har med mennesketypene som søker seg til politi. Man har "prospectene" som søker MP i militæret. Og det er likedann i hele verden. Politi tiltrekker seg maktmennesker som i stor grad nyter makten de blir tildelt. De er desverre et nødvendig onde i samfunnet, men de skal bindes og holdes i tøylene.

 

Og første bud er faktisk om man kommer i kontakt med politiet er at de ikke er til hjelp for deg, som borger, men for sin egen opprettholdelse av driftene de enkelte politifolk innehar.

 

Man har unntakene selvsagt, de som ser at den utførelse av arbeid de gjør, gjør ting vondt værre. Som f.eks jage narkomane med helikopter, og jage horekunder med 30 mann på spaning over flere dager. Eller min favoritt arrestere en 20 åring med to brukerdoser hasj/cannabis for kjøp,salg og bruk. Slik at man kan oppklare 3 kriminalsaker på engang.

Lenke til kommentar

Har ikke noe med kvinner å gjøre. Selv om floskler som "kvinner er mer omsorgsfulle" bør gjøre at en varsellampe lyser godt på topplokket. Det har med mennesketypene som søker seg til politi. Man har "prospectene" som søker MP i militæret. Og det er likedann i hele verden. Politi tiltrekker seg maktmennesker som i stor grad nyter makten de blir tildelt. De er desverre et nødvendig onde i samfunnet, men de skal bindes og holdes i tøylene.

 

Og første bud er faktisk om man kommer i kontakt med politiet er at de ikke er til hjelp for deg, som borger, men for sin egen opprettholdelse av driftene de enkelte politifolk innehar.

 

Man har unntakene selvsagt, de som ser at den utførelse av arbeid de gjør, gjør ting vondt værre. Som f.eks jage narkomane med helikopter, og jage horekunder med 30 mann på spaning over flere dager. Eller min favoritt arrestere en 20 åring med to brukerdoser hasj/cannabis for kjøp,salg og bruk. Slik at man kan oppklare 3 kriminalsaker på engang.

 

Din stigmatisering av politiet er latterlig og fullstendig grunnløs. Jeg skal medgi at det finnes maktsyke mennesker innenfor politiet, slik det gjør i alle yrker, men majoriteten blir politi av andre grunner. Du har åpenbart selvopplevde erfaringer med politiet av den dårlige sorten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at det er kvinner i politiet, men jeg har problemer med når det kommer til ting som f.eks kvinne kvotering.

 

Den som egner seg best til jobben, er også den som skal få jobben. Men takket være denne kvinnekvoteringa, så er ikke dette alltid realiteten!

 

Likt skal være likt.

Endret av LordChosen
Lenke til kommentar

Jan Erik: Har du kilder til statistikken din? Må vite hvordan de har definert mobbing, og hvor mange som blir mobbet totalt for å kunne bruke tallene.

 

Jeg tror ikke det er riktig å sette spørsmål ved kvinners deltakelse i politiet. Da må du først vedlegge forskning som viser at kvinner har generellt dårligere dømmekraft enn menn.

 

Ikke annet enn en undersøkelse som ble vist på tv2 nyheten ifjor,hvem hva hvor husker jeg ikke...men ett faktum er det;)men det gjelder Politiet,ikke på kjønn.Altså 70% av Politi styrken vår har vært mobbet i barndommen..eller 7 av 10...det er mye..og de som ikke kommer inn på Høyskolen blir enten "tyttebærpoliti" eller fengselbetjenter,for de bestod ikke den psykiske testen.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Din stigmatisering av politiet er latterlig og fullstendig grunnløs. Jeg skal medgi at det finnes maktsyke mennesker innenfor politiet, slik det gjør i alle yrker, men majoriteten blir politi av andre grunner. Du har åpenbart selvopplevde erfaringer med politiet av den dårlige sorten.

 

Du blir nok et eksemplarisk eksempel av politiet. Hva du vet om meg, eller ikke, vet du faktisk intet om. Nå gå å lek med et helikopter for å arrestere en "voldsmann" med lekegevær i sin egen hage.

Lenke til kommentar

Din stigmatisering av politiet er latterlig og fullstendig grunnløs. Jeg skal medgi at det finnes maktsyke mennesker innenfor politiet, slik det gjør i alle yrker, men majoriteten blir politi av andre grunner. Du har åpenbart selvopplevde erfaringer med politiet av den dårlige sorten.

 

Du blir nok et eksemplarisk eksempel av politiet. Hva du vet om meg, eller ikke, vet du faktisk intet om. Nå gå å lek med et helikopter for å arrestere en "voldsmann" med lekegevær i sin egen hage.

 

Et nedlatende og selvmotsigende utspill uten et eneste poeng - imponerende. Har du flere ytringer rundt dette kan vi ta diskusjonen over PM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne typen misogynisme gikk ut på dato for lenge siden. Oppgavene til politiet er så brede at det er rom for alle typer kvalifikasjoner utover de fysiske, samtidig er det nok av kraftige kvinner i politiet som kunne lagt de fleste menn på dette forumet i bakken uten større problemer. Det er også et mål i seg selv at politibemanningen speiler befolkningen så mye som mulig, slik at politiet ikke blir dominert av en mannsorientert monokultur slik man ser i mange land der f.eks. voldtektssanmeldelser ikke blir tatt alvorlig fordi de ansvarlige ikke evner å sette seg inn i offerets situasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Denne typen misogynisme gikk ut på dato for lenge siden. Oppgavene til politiet er så brede at det er rom for alle typer kvalifikasjoner utover de fysiske, samtidig er det nok av kraftige kvinner i politiet som kunne lagt de fleste menn på dette forumet i bakken uten større problemer. Det er også et mål i seg selv at politibemanningen speiler befolkningen så mye som mulig, slik at politiet ikke blir dominert av en mannsorientert monokultur slik man ser i mange land der f.eks. voldtektssanmeldelser ikke blir tatt alvorlig fordi de ansvarlige ikke evner å sette seg inn i offerets situasjon.

 

Min oppfatning er at menn tar voldtektsanmeldelser mye mer alvorlig enn kvinner. Det ser man f.eks. på diverse facebookgrupper som har kommet i den senere tid, og på uttalelser fra mannlige politikere.

 

Svært mange menn er livredde for å si noe som oppfattes som politisk ukorrekt overfor kvinner, mens kvinner ikke har den sperren. Så i den anledning er det derfor det kan ha noe for seg med kvinnelig politi, ikke motsatt.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Denne typen misogynisme gikk ut på dato for lenge siden. Oppgavene til politiet er så brede at det er rom for alle typer kvalifikasjoner utover de fysiske, samtidig er det nok av kraftige kvinner i politiet som kunne lagt de fleste menn på dette forumet i bakken uten større problemer. Det er også et mål i seg selv at politibemanningen speiler befolkningen så mye som mulig, slik at politiet ikke blir dominert av en mannsorientert monokultur slik man ser i mange land der f.eks. voldtektssanmeldelser ikke blir tatt alvorlig fordi de ansvarlige ikke evner å sette seg inn i offerets situasjon.

 

Meget enig i dette, viktig at politimassen gjenspeiler samfunnet så godt som mulig slik at det ikke oppstår en "oss mot dem"-mentalitet. Kjønnet er ikke så viktig med tanke på det fysiske, finnes mange dvaske politikropper i begge leirer, sier dog seg selv at politikvinner må trene mer enn -menn for å opprettholde eller øke fysiske egenskaper.

 

Det viktigste for meg er at politiet oppfører seg nøytralt og ydmykt (spesielt når feil begås).

Lenke til kommentar

I henhold til pkt. 8 i "Politiets 10 grunnprinsipper", fastsatt av Stortinget, skal det foreligge en bred rekruttering av befolkningen. I så måte er det bestemt at en viss andel av politiansatte skal være kvinner:

 

"Politiet bør derfor rekrutteres fra hele landet, alle sosiale lag og gjenspeile samfunnet med hensyn til kjønn, livserfaring, yrkesbakgrunn og utdanning."

Og ut fra denne utalelsen regner jeg med at du også vil ansette fysisk og psykisk utviklingshemmede som patruljerende politi? Blir morsomt å møte på en downs politimann med batong og loven i hånden...

 

Den sterkeste mannen i verden vil være sterkere enn den sterkeste kvinnen. Utover det er de menneskelige variasjonsmulighetene såpass store at man ikke uten videre kan si at en kvinne er uegnet til å være politi fordi hun er kvinne, selv når det kommer til det fysiske.

Og den sterkeste kvinnen i værden blir lett totalt gruset av en helt vanlig mann i gaten:

http://www.youtube.com/watch?v=QZM_5a1eOQM

Ohh den må svi dypt inn i sjelen....

 

Denne typen misogynisme gikk ut på dato for lenge siden. Oppgavene til politiet er så brede at det er rom for alle typer kvalifikasjoner utover de fysiske, samtidig er det nok av kraftige kvinner i politiet som kunne lagt de fleste menn på dette forumet i bakken uten større problemer. Det er også et mål i seg selv at politibemanningen speiler befolkningen så mye som mulig, slik at politiet ikke blir dominert av en mannsorientert monokultur slik man ser i mange land der f.eks. voldtektssanmeldelser ikke blir tatt alvorlig fordi de ansvarlige ikke evner å sette seg inn i offerets situasjon.

Sjekk over. Jeg trur ikke det.

 

Og den type Misandri du her viser begynner å gå ut på dato den også....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
"Politiet bør derfor rekrutteres fra hele landet, alle sosiale lag og gjenspeile samfunnet med hensyn til kjønn, livserfaring, yrkesbakgrunn og utdanning."

Og ut fra denne utalelsen regner jeg med at du også vil ansette fysisk og psykisk utviklingshemmede som patruljerende politi? Blir morsomt å møte på en downs politimann med batong og loven i hånden...

 

Hva jeg vil ansette er da totalt uvesentlig og har ingenting med utspillet mitt å gjøre. Gå etter ballen, ikke mannen. Jeg refererte til et prinsipp som skal etterfølges av politietaten. Å ansette fysisk og psykisk utviklingshemmede vil uansett stride imot andre prinsipper og instrukser som er gjeldende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...