Gå til innhold

Forskjell på magemuskler og andre muskler?


Blårens

Anbefalte innlegg

Noen andre som har lagt merke til at magemuskler ikke innhenter seg så fort etter ett sett?

Hvis jeg feks tar 12 reps når jeg trener biceps så klarer jeg 12 reps de neste settene også, men med magemusklene så kan man ta relativt mye reps første gangen og andre gangen vil du klare mye mindre reps :p

 

Er det nå stor forskjell fra andre muskler?

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja , kan ikke si at jeg opplever det på samme måte , dvs :

 

1 : 25 reps.

P : 30sek.

2 : 25 reps.

P : 30 sek.

3 : 22-23 reps.

 

Med andre ord så er det som regel på økt 3 at jeg merker at jeg ikke greier å ta like mange reps, men uansett så vil man være laget sånn at man har et "svakt" punkt på kroppen hvor man kjenner at man blir lettere sliten. Personlig er det biceps (må inrømme dog at det er en stund siden jeg har trent nå aktivt styrke).

 

Driver for det meste med svømming så jeg merker det som regel i armene når jeg svømmer crawl kontra feks brystsvømming.

Lenke til kommentar

Bare èn magemuskel, om du kan kalle det det, er relativt stor i forhold til andre muskler, legg til 6 (evt 8) av de, så blir det en rimelig stor muskel om du ''legger de sammen'', og krever derfor noe voldsomt med luft. Når du trener magen trekker du også gjerne inn mindre luft enn når du trener f.eks armene.

 

Musklene i seg selv er ikke spesielt annerledes, men det er en av de større muskelgruppene på kroppen, samt at du som sagt trekker inn mindre luft(sammentrekninger, press på lungene etc).

 

Og med det sagt, her er et lite tips:

Hvis du ønsker mest mulig fremgang anbefaler jeg å øke vekta helt til du ikke klarer mer enn 8-10 reps. Etterhvert kan du også gå ned til 4-5 reps, men dette krever at du er rimelig sterk i øvelsen.

En annen morsom og effektiv måte å trene på er å bare løfte halve øvelsen om gangen. I benkpress kan du for eksempel legge et par planker på brystet og legge stanga på den, så får du trent kun den øvre delen av løftet, og kan dermed tyne villt mye ettersom du ikke blir like kjapt sliten, samt at du blir vant til tyngre vekter.

Dette kan også gjøres med andre øvelser, det er bare å improvisere.

 

.. eh, ja.. bare et tips. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...