Gå til innhold

Hvorfor er det så få (om noen?) norske sci-fi filmer?


vikingkylling

Anbefalte innlegg

Når man tenker norsk film tenker man ofte drama eller komedie, siden de fleste norske filmer faller i en av disse to sjangerene. Norske skrekkfilmer har fått en liten "opptur" (under sterk tvil..) de siste årene med Villmark, Fritt Vilt, Rovdyr og de der. Men hva med science fiction-filmer? Har Norge noensinne laget en sci-fi film? Og hvorfor lages det så få av dem?

 

Det første som slår meg er logisk nok budsjettet. Norge er et lite land, så budsjettet til filmer ikke det aller største. Men er det en brukbar unnskyldning? Om vi tar turen over dammen og litt tilbake i tid har USA laget sci-fi filmer i mange tiår allerede med svært variert budsjett og kvalitet. Filmer som Plan 9 From Outer Space og Robot Monster var ikke akkurat på topp kvalitetsmessig, og jeg skjønner folk her i Norge ikke har lyst til å havne i samme kategori. Men i kategorien lav-budsjett har vi også filmer som The Thing, Alien og Evil Dead. Sistnevnte er riktignok ren skrekkfilm, men samme det. Alle hadde svært lavt budsjett, så de ble nødt til å tenke kreativt for å få dem til å fungere. Hvorfor kan vi ikke gjøre det i Norge? Ta for eksempel Alien. Strengt tatt kan man ta en gammel låve, renske ut alt det gamle vi ikke har bruk for og omdekorere den som det ser ut som om vi er ombord i et romskip. Senkes lyset litt skjuler man i tillegg en rekke små detaljer som ikke bør vises. Da har man allerede svært effektivt kulisser til et stort romskip, så da gjenstår bare skuespillere, manus og effekter. Effektene kan gjøres lettvindt med å bruke en blanding av CGI (som i Trolljegeren) og hinte til skapningen(e) som i Alien. Resultatet kan bli svært bra. Da gjenstår manus og skuespillere. Begge deler burde være null problem å få tak i.

 

Det andre som slår meg er at sci-fi ikke har vært så populært her i Norge, så det er vanskelig å tjene penger på det. Men tiden forandrer seg, og i våre dager er det ikke så vanskelig å sende en film over hele verden med litt innsats. Er filmen bra nok vil folk se den, om de så bor i USA eller Malaysia.

 

Så hva er det som holder filmbransjen tilbake? Hvor mange identiske komedier eller dramafilmer må vi ha før noen våger å tenke litt utenfor boksen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Miniseriene Blindpassasjer (1978) og Ta den ring (1982) er eksempler på norsk sci-fi. Disse er nå blitt kult-klassikere. Men ja, det er alltid litt risiko med å satse på sci-fi, man vet ikke om det treffer nok publikum. Jeg ser på dette som et enda større problem nå som det er såpass mange TV-kanaler og filmer på kino fra alle verdens hjørner å velge i. Stadig konkurranse med de større produksjonslandene gjør at få velger å satse.

 

Men jeg tror ikke dette er et særlig sjeldent fenomen internasjonalt. Den eneste sci-fi-filmen fra et produksjonsland på samme størrelse som Norge jeg kommer på i farta er polske Seksmisja (1984), som kan anbefales.

Lenke til kommentar

The Thing (Carpenter) ble filmet stort sett på en parkeringsplass, men det er ikke noe problem å godta at den foregår i Antarktis. Eller Arktis, blander alltid de to der. Hvor vanskelig kan det være å lage en film her i Norge som foregår på samme sted, eller en annen planet? Vi kan jo ha en film ute i en skog eller på en myr og si det foregår i en post-apokalyptisk verden, og så videre. Tenk kreativt, Norge!

Lenke til kommentar

Er mye bra sci-fi fra Polen. Fra østblokklandene generelt egentlig.

Gidder du å komme med noen anbefalinger? Har egentlig altfor mye på må-se listen min, men er alltid på utkikk etter god sci-fi.

 

The Thing (Carpenter) ble filmet stort sett på en parkeringsplass, men det er ikke noe problem å godta at den foregår i Antarktis. Eller Arktis, blander alltid de to der. Hvor vanskelig kan det være å lage en film her i Norge som foregår på samme sted, eller en annen planet? Vi kan jo ha en film ute i en skog eller på en myr og si det foregår i en post-apokalyptisk verden, og så videre. Tenk kreativt, Norge!

Helt enig, det burde kunne gå an. Vi er generellt for lite flinke til å bruke den flotte naturen rundt oss i norsk film, føler jeg. Allemannsretten burde i grunn gjøre det lettere for oss å bruke naturen rundt oss i film her enn i mange andre land, skulle man tro.
Lenke til kommentar

The Shining foregår nesten utelukkende i et gammelt hotell, og hoteller har vi nok av. The Thing foregår i Antarktis og ble spilt inn på en parkeringsplass. Vi har nok av parkeringsplasser, og en gammel låve burde være helt grei som kulisser til en forskningsstasjon. Alien foregår utelukkende i et romskip, og den nevnte låven kan bli helt perfekt som romskip. Fredag 13de foregår stort sett på en leirskole eller i hytter, og hytter har vi nok av. En og annen innsjø burde jo også kunne finnes. Halloween foregår stort sett i en liten småby, og det meste av skrekkelementene foregår inne i et og annet hus. Hus og småbyer har vi mer enn nok av. Så hva er det Norge ikke skjønner? Tenk noe alá Trolljegeren, men som ren skrekkfilm? Det burde kunne bli genialt, så hvorfor tar ingen sjansen?

Lenke til kommentar

Er mye bra sci-fi fra Polen. Fra østblokklandene generelt egentlig.

Gidder du å komme med noen anbefalinger? Har egentlig altfor mye på må-se listen min, men er alltid på utkikk etter god sci-fi.

Når det gjelder Polen vil jeg anbefale Piotr Szulkins filmer

O-Bi, O-Ba - The End of Civilization

Ga, Ga - Glory To The Heroes

The War of the World: Next Century

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er mye bra sci-fi fra Polen. Fra østblokklandene generelt egentlig.

Gidder du å komme med noen anbefalinger? Har egentlig altfor mye på må-se listen min, men er alltid på utkikk etter god sci-fi.

Her er noen som er verdt å få med seg:

 

Test pilota Pirxa

Es ist nicht leicht ein Gott zu sein

Pereval

Avalon

Takk takk! Avalon er jeg en smule skeptisk til basert på imdb-linken, men man skal da ikke vurdere noe ut fra et cover.

Lenke til kommentar

Er mye bra sci-fi fra Polen. Fra østblokklandene generelt egentlig.

Gidder du å komme med noen anbefalinger? Har egentlig altfor mye på må-se listen min, men er alltid på utkikk etter god sci-fi.

Her er noen som er verdt å få med seg:

 

Test pilota Pirxa

Es ist nicht leicht ein Gott zu sein

Pereval

Avalon

Takk takk! Avalon er jeg en smule skeptisk til basert på imdb-linken, men man skal da ikke vurdere noe ut fra et cover.

Avalon er flott, husk bare på å ikke se den nord-amerikanske R1 utgaven, som forvrir og ødelegger hele historien. Sats på å få tak i den uredigerte originalversjonen med skikkelige undertekster (er tilgjengelig fra britiske BlueLight)

 

Mer om dette her

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Fordi norske filmskapere ikke får tid til å lage sci-fi innimellom alle de sosialrealistiske dramaene med deprimerte mennesker som sitter i slitne leiligheter og har samtaler som er nøye rensket for alt som heter logiske sammenhenger.

 

Men det kommer seg. Det er blitt laget mange kule norske filmer i det siste og det skulle bare mangle om vi ikke får se det norske svaret på Avatar snart. :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Thing foregår i Antarktis og ble spilt inn på en parkeringsplass.

Ble den egentlig det? Klarer i alle fall ikke finne noe om det.

 

Blindpassasjer er forøvrig knall og kan ses her.

 

Ja, mener det var i Canada. Det er bare å se Making Of på DVDen. ;)

Er ikke Trolljegeren en slags sci-fi ?

 

Det spørs hva du mener med sci-fi. Selv mener jeg den er en komedie. Uansett er det et bra eksempel på hvordan norske filmer kan være om de får budsjettet til det. Men er det meningen at det skal være "ekte" (som den ble reklamert som) er det neppe et sjakktrekk å ha Otto Jespersen i hovedrollen. :p Han gjorde for øvrig en usedvanlig bra jobb, imho. Den fyren vil jeg se mer av i "seriøse" filmer. Tenker ikke på de vanlige dramaene eller de gørrkjedelige komediene vi får her til lands, men i filmer som Hodejegerne og Ulvenatten. :)

Lenke til kommentar

Er ikke Trolljegeren en slags sci-fi ?

 

Det spørs hva du mener med sci-fi. Selv mener jeg den er en komedie.

 

En film kan være begge deler, i motsetning til de fleste andre sjangere trenger det heller ikke på bli en hybrid slik som drama-komedier, action-komedier, osv. Sci-fi er i likhet med western og krig heller en setting. I sci-fi's tilfelle betyr det enten avansert vitenskap/fremtidsvisjoner. Så lenge dette er tilstede kan man lage sci-fi filmen i hvilken som helst stil du vil. Det kan være et drama, som Gattaca, skrekk, som Alien, action, som Aliens eller komedie som Spaceballs. Ellers kan det være hybrider, slik som sci-fi action-komedien Men in Black.

 

Når det er sagt ender vel Trolljegeren heller opp i eventyr/fantasi sjangeren ettersom troll er et mytologisk vesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...