Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hjelp!!

Jeg har ved en feil slettet alle mine vårbilder. Jeg vet det finnes programmer for å hente dem igjen, men de jeg har søkt på sier at programmet kan ødelegge datamaskinen. Regner med at denne advarselen kommer da man vil presse brukeren til å kjøpe original programmer noe som er naturlig. Er det noen som kan gi meg et forslag til løsning?

 

Harald Gjerholm

(deprimert)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det går ann å gjennopprette filer er avhengig av hva du har gjort på maskinen etter at du slettet dem.

Jeg regner med at du ikke slettet dem på normal måte for da kunne du bare gjennopprettet dem fra søplebøtta.

Hvis du har brukt maskinen mye etter at du slettet bildene så kan mye av områdene bildene lå på ha blitt overskrevet, tilogmed overskrevet flere ganger og da begynner det å bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å si. Om du ikke har rørt harddisken etter at du slettet dem, kan trolig alle finnes igjen. Har du derimot lagd inn noe annet, kan det ha overtatt plassen bildene var på.

 

Du kan prøve å søke med Recuva. Merk at dette ikke lager mappesystemer ol, men lemper inn alt av bilder på plassen du velger.

 

Men er jo bare å hente alt, så sortere senere.

 

Ellers kan du høre med IBAS, men mulig de vil ha noen kroner for jobben (men de er veldig gode har jeg hørt).

Lenke til kommentar

Om det går ann å gjennopprette filer er avhengig av hva du har gjort på maskinen etter at du slettet dem.

Jeg regner med at du ikke slettet dem på normal måte for da kunne du bare gjennopprettet dem fra søplebøtta.

Hvis du har brukt maskinen mye etter at du slettet bildene så kan mye av områdene bildene lå på ha blitt overskrevet, tilogmed overskrevet flere ganger og da begynner det å bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Hei,

Bildefila er slettet permanent da søplebøtta var full. Hadde den ligget i søpla hadde det ikke vært noe problem. Jeg har lest en del om dette og det skal la seg gjøre med dertil egnet program men har ikke turt å bruke dem da jeg får advarsel om at maskinen kan ødelegges. Det jeg lurer på er jo om noen har prøvd slike programmer og erfaring med det. Jeg ser jo at eksperter undersøker slette filer hos kriminelle hvor maskinen ikke er formatert så jeg tror det lar seg gjøre. Det finnes sikkert bra programmer men de koster jo fort noen kroner.

MVH

Harald G.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

..men har ikke turt å bruke dem da jeg får advarsel om at maskinen kan ødelegges..

 

Du kan slappe helt av.. den advarselen er en standard innstilling som man kan slå av og på i innstillinger på programmet. Litt amerikanisert kan du si, advarsler for alt og alle.. :) Jeg har brukt programmet Recuva som de blir forslått lengre opp i tråden, dette programmet fungerer «brillefint». :) Dette er et meget godt program, selv om det er gratis og det gjør jobben sin uten tvil!!

 

Så det er bare å kjøre på, det går nok helt fint! :)

 

 

EDIT: leif was here

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Skru av maskinen og ikke bruk den mer.

På en annen maskin - last ned et verktøy som for eksempel Recuva, PhotoRec eller lignende, og brenn det til CD.

Boot den første maskinen opp på nevnte CD og kjør verktøyet fra CD'en.

Programmer som recuva og slikt endrer ikke noe av innholdet av disken, så det må også hektes på en USB disk hvor de reddede filene kan lagres på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Eller det kan kjøres direkte i fra maskinen på vanlig måte, altså ikke boote opp i fra selve CD'en. Men ved vanlig bruk av maskinen kan man slite med å få opp bildene igjen, da Windows kan skrive over der bildene ligger.. ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Bildefila er slettet permanent da søplebøtta var full. Hadde den ligget i søpla hadde det ikke vært noe problem. Jeg har lest en del om dette og det skal la seg gjøre med dertil egnet program men har ikke turt å bruke dem da jeg får advarsel om at maskinen kan ødelegges. Det jeg lurer på er jo om noen har prøvd slike programmer og erfaring med det. Jeg ser jo at eksperter undersøker slette filer hos kriminelle hvor maskinen ikke er formatert så jeg tror det lar seg gjøre. Det finnes sikkert bra programmer men de koster jo fort noen kroner.

MVH

Harald G.

Poenget er å ikke kjøre på disken som du skal redde data fra. Og ha en annen disk til lagring, som jeg nevnte. Da leses det kun data fra disken og det er ingenting som kan ødelegges.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen garanti for at du klarer å få tilbake alle data som ble slettet, hvis området det bildene lå ikke er overskrevet så er det endog rimelig enkelt med f.eks Recuva eller å gjøre det via f.eks Ubuntu.

Det er når disken er overskrevet at ting begynner å blir skikkelig vrient spesielt med freeware som vi forholder oss til. Til slike oppgaver så er finnes det programmer som koster penger som er det beste alternativet, eller å sende bort disken til noen som har slike verktøy.

Jeg har ved flere anledninger "reddet" data fra disker og alt avhenger av hvor mange ganger disken er overskrevet.

Er det overskrevet 2 ganger eller mer så er strengt tatt løpet kjørt hvis man ikke er rik og kan betale IBAS 10000kr for å gjøre det for deg.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen garanti for at du klarer å få tilbake alle data som ble slettet, hvis området det bildene lå ikke er overskrevet så er det endog rimelig enkelt med f.eks Recuva eller å gjøre det via f.eks Ubuntu.

Det er når disken er overskrevet at ting begynner å blir skikkelig vrient spesielt med freeware som vi forholder oss til. Til slike oppgaver så er finnes det programmer som koster penger som er det beste alternativet, eller å sende bort disken til noen som har slike verktøy.

Jeg har ved flere anledninger "reddet" data fra disker og alt avhenger av hvor mange ganger disken er overskrevet.

Er det overskrevet 2 ganger eller mer så er strengt tatt løpet kjørt hvis man ikke er rik og kan betale IBAS 10000kr for å gjøre det for deg.

 

http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic.html

 

Koster 1290 såfremt disken ikke er skadet, noe den tilsynelatende ikke er.

Lenke til kommentar

Ingen her som har hørt om en halv geniale/idiotisk funksjon i Windows som tilbakestiller systemet feks 2 dager ?

 

Brukte det i går da Squeezebox softwaren på ene PC n her plutselig var helt på bærtur med mitt eget oppsett. Noen minutter senere var PC n tilbake som dagen før og alt fungerer gull her.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke IBAS priser men Elkjøp priser. Hos IBAS koster analysen 1290kr mens uthenting av data kan komme helt opp i 9900kr. Men nok om det, hvis Elkjøp henter ut data til 1290kr så er det vel ikke noe å lure på.

http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic.html

 

Ibas samarbeider med 50 Elkjøp-butikker lokalisert nært deg. Klinikken forenkler tekniske prosesser og gjør det mulig å utføre datarekonstruksjon i butikken uten at det stilles omfattende krav til kompetanse.

 

Ibas har kurset alt teknisk personell og vi har sørget for ekspertråd og våre “best practice” anbefalinger med Elkjøp-personellet.

 

Regner med at Elkjøpansatte er billigere i drift enn ibasansatte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...