Gå til innhold

[Avsluttet] Akambrukerenes bilder - November 2011


Anbefalte innlegg

Dette var veldig spennende og gode bilder.

 

Har familie som bor like ved "stripa" på Gardermoen og kunne jo vært gøy å prøve seg på noe slikt som dette en gang. Både dag og natt/kveld.

 

Vil du dele hvordan du har fått til disse bildene?

 

Og hvor det er mulig for å få til noe slikt som dette, skal jo selvfølgelig ikke blå kopiere det du har gjort. Må jo finne noe eget ved dette hvis dette er noe jeg prøver ofte.

 

Tusen takk!

 

Disse bildene ble tatt i tett tåke. Da sprer lyset seg overalt i vannpartiklene og banelysene og innflygningslysene lyser opp flyene på en helt spesiell måte som gjør slike bilder mulig.

Jeg brukte her ISO 1600, f/2.8 og lukkertider mellom 1/50-1/80sek. (EOS 5D med 70-200 f/2.8 IS.) Brennvidden var fra 80-90mm når de kom mot og over meg, og opp til 150-200mm når de var forbi og over rullebanen.

 

Finn et godt sted å stå. Slike bilder ble som sagt tatt rett under innflygningen, men på Gardermoen er det også mange andre steder å stå alt ettersom bilder du vil ha. Det er en kjempefint område til flyfoto. Kart over spottersteder på OSL:

http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/index.htm

 

En viktig ting å tenke på er at flyene beveger seg fort. Ca. 120-140 knop når de lander så det gjelder å følge 100% med. Særlig i tåka, da dukker de plutselig opp uten forvarsel ettersom lyden blir dempet ganske godt i tåke, samt at mange ikke skrur på landingslysene før de nærmer seg bakken helt. Det kan være lurt å laste ned appen til Flightradar24 så ser du når de kommer (dog ikke alle flyene, kun de med MODE-S transponder mener jeg. De fleste nyere og større passasjerfly har det installert, typ. B737, B757, A319, A320 osv..).

 

Lykke til! Det er ganske moro selv om det ser ut som en sær hobby. :p

Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom vi ikke har noen "Akambrukernes videoer"-tråd så må vel bevegelige bilder også postes i (still)bildetråden... her ett prosjekt jeg har brukt den siste uka på.

 

http://www.youtube.com/watch?v=TsLzmdOj-lo

 

Forklaring på filmtittel for spesielt interesserte:

 

Sykkelen som er brukt i filmen er av det grovere slaget og har 254 millimeter, eller ti tommer, vandring i det bakre demperopphenget. Vanligvis bruker man sykler med mye mindre vandring i Vassfjellet - dette er en film om å sykle i Vassfjellet med 10 tommer å gå på ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen bilder med mitt nye Tamron 17-50 ! :D (på sony A500)

 

 

 

 

6329095086_92bffaa900_b.jpg

 

 

Swansea Bay by Langfeldt89, on Flickr

 

6329094472_e087bbfba1_z.jpg

Portrait of my gf by Langfeldt89, on Flickr

 

 

 

 

 

Between Swansea and Mumbles by Langfeldt89, on Flickr

 

6328337941_3ba7d961b9_b.jpg

Swansea Bay by Langfeldt89, on Flickr

 

 

DSC08449 by Langfeldt89, on Flickr

 

6318151954_3d2420e8ae_b.jpg

Tres amigos by Langfeldt89, on Flickr

Endret av cFc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...