Gå til innhold

Noen ideer om å lære seg og å bli spillutvikler uten utdannelse?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg avskyr skolen og alt normalt, kort sagt, bare fullført VG1 Studiespess. So, on topic:

 

Er det vanskelig å lære seg å bli en god spillutvikler helt på egenhånd?

 

jeg leste historien om gutten på 15 år fra en eller annen norsk bygd som lagde et veldig enkelt "finn fem feil"-spill, men jeg ønsker å lage noe litt mer utfordrende enn det (selv om apper er greit).

 

jeg lurer på om noen her har noen gode forslag til bøker jeg bør ha lest, nettressurser jeg bør å brukt osv. som del målet om å bli en kompotent spillutvikler? Eventuelt gode råd jeg bør høre på og lytte til.

 

jeg eier allerede en bok i programmering: "Microsoft Visual C# 2010 - Step to Step", også snuser jeg på og har planer om å kjøpe følgende bøker i denne rekkefølgen:

 

1) Microsoft Visual Basic 2010 - Step by Step

 

2) Learning SQL (av Alan Beaulieu, fra 2009)

 

3) Learning XNA 4.0: Game Development for the PC, Xbox 360, and Windows Mobile 7

 

4) Beginning ASP.NET 4: C# and VB (Wrox programmer to programmer)

 

flere ting jeg bør vite om, lære, lese, høre på eller se på? Jeg trenger gode råd! Plz! Det er så sinnsykt mye å lære om og trenger å vite hvilke bøker jeg bør lese og hvilke emner jeg bør fokusere meg på å vite om og hvilke jeg kan med trygghet holde meg foruten...

 

(PS: jeg ønsker å fokusere på C# som hovedspråk, og ikke C++ som mange andre bruker, evnt. lærer jeg det som et sidespråk. Basic er fordi at da kan jeg lære bort andre enklere også kan jeg vurdere om det blir enklere og mer praktisk til tider enn C# med dens kompleksitet)

Endret av A-Friend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe poeng å lære seg Visual Basic om du vil utvikle spill i alle fall. Jeg ville nok anbefalt C++ om du har virkelig har lyst til å bli spillutvikler, men om du vil lage småspill så funker C# fint det.

 

Det er forøvrig mye lettere å gå fra C++ til C# enn motsatt, hvis du vurderer C++ på et eller annet tidspunkt.

 

Ville kanskje lest noen av Microsofts egne sertifiseringsbøker. F.eks denne.

 

http://www.amazon.com/MCTS-Self-Paced-Training-Exam-70-511/dp/0735627428

 

Er dessverre ingen snarveier til å bli en god utvikler. :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng å lære seg Visual Basic om du vil utvikle spill i alle fall.

 

Hvorfor funker Basic dårlig? Hva gjør at det ikke er like bra som C#?

 

PS: Forresten, viss andre folk leser denne tråden som ser etter lignende spørsmål, fant jeg på en.wikipedia.org en sammenligning av programmeringsspråk for spillutvikling. Det står dog ikke svaret på spørsmålet mitt om hva som er feil med Visual Basic, siden den ikke står nevnt der

 

PSS: http://forums.create.msdn.com/forums/t/1464.aspx --------------->>>>>>

 

"Is it possible to use XNA Game Studio and other programming languages such as VB.Net?

 

Short Answer:

 

NO - Microsoft won't give you any official support. The 'templates' only appear for C# projects.

 

XNA Game Studio works on all Visual Studio SKUs however Microsoft have stated that only c# will be officially supported and only C# within VS will have the IDE enhancements for XNA GS."

 

Så jeg besvarer meg selv ovenfor at iværtfall på det tidspunktet artikkelen ble skrevet så var det klart at mindre støtte vil bli gitt til XNA for VB enn for C# (artikkelen er fra 2007 da, så vet ikke om denne policyen har endret seg siste 4 årene). Jeg vil omvurdere å lære meg Basic. Men å kunne Basic har jeg likevel en følelse av at ville vært nyttig uanz. But who knows for certain what to do. Budgettet mitt vil iværtfall bestemme hvilke ressurser jeg kan anskaffe meg...

 

PSSS: http://www.amazon.com/Visual-Basic-Game-Programming-Teens/product-reviews/1435458109/ref=cm_cr_dp_all_helpful?ie=UTF8&showViewpoints=1&sortBy=bySubmissionDateDescending

------------------>

 

"Visual Basic Game Programming for Teens" Denne boka gir meg lyst til å lære VB alikavel.

Endret av A-Friend
Lenke til kommentar

Ønsker du å lage spillet fra A til Å eller være en del av en større gruppe? Spillutvikling er veldig mye mere enn bare programmering så skal du gjøre alt er det mye å lære. Går fint å gjøre alt dette selv man må bare være disiplinert og jobber fokusert.

 

Det enkleste er kanskje å bestemme seg for en platform, så finne på ett enkelt spill og gjennomføre dette. Viktig å ikke bite over for mye i starten tror jeg. Det er morro når man får utgitt sitt første spill og det gir motivasjon for videre utvikling. Hvilket programmeringsspråk du skal lære deg er nok avhengig av hvilken platform og eventuelt hvilket program du kommer til å bruke. Finnes mange programmer som gjør spillutviklingen lettere. Men uansett så lønner det seg nok å starte med ett språk og lære seg dette godt. Da lærer du også å komme inn i tankeprosessen rundt det å programmere og det er lettere å sette seg inn i ett nytt språk etterpå.

 

http://www.gamasutra.com/ kan anbefales for litt innblikk i spillutvikling.

Lenke til kommentar

VG lagde nettopp en serie om norske indie-spillutviklere. veldig lærerikt. anbefaler og se den.

og gamer.no har også begynt med artikler om hvordan man starter osv.

har sett serien :) Veldig tøff, og det er en av tingene som inspirerer meg til å prøve (vil nok jobbe i team etterhvert, men mest med folk jeg kjenner godt. Det er nok en lang vei til å bli del av et større selskap)

Lenke til kommentar

VG lagde nettopp en serie om norske indie-spillutviklere. veldig lærerikt. anbefaler og se den.

og gamer.no har også begynt med artikler om hvordan man starter osv.

har sett serien :) Veldig tøff, og det er en av tingene som inspirerer meg til å prøve (vil nok jobbe i team etterhvert, men mest med folk jeg kjenner godt. Det er nok en lang vei til å bli del av et større selskap)

det er tøff konkurranse, og hard jobbing. du MÅ være kreativ. og kunne utfordre deg selv.

og du må selge deg selv, er du heldig fanger noen av de "Store" selskapene deg opp.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at VB er et dårlig valg. Det er veldig lite utbredt innen spillutvikling, og har veldig begrenset platformstøtte og utvalg av biblioteker.

Om du er bestemt på å kun satse på microsoft-platformer mener jeg C♯ eller eventuellt C++ er bedre valg. Selv mener jeg det er dumt å låse seg til microsoft-platformene, men du virker ganske innstilt på C♯ og XNA, så vil ikke starte noen lang debatt om det. (Python, Lua, og eventuelt HTML5/Javascript kan også være verd å ta en kikk på.) Om en har lært seg et språk går det lettere å lære seg flere.

 

Det er vanlgivis greiest å lære seg en del generell programmering først, før en starter med mer avanserte spill. I tillegg kan det være lurt å lære seg litt om algoritmer, datastrukturer og design patterns etter hvert.

 

SQL er nok ikke så viktig for spillutvikling om en ikke driver med avansert serverprogramvare, men det kan være nyttig å kunne uansett (En kan også komme borti det om en skal lagre data i programmer/spill på mobile enheter).

ASP.NET ser jeg ikke noen stor grunn til å sette seg inn i om ikke du planlegger å lage web-baserte spill som krever en avansert server-back-end.

 

Det er også nyttig å lære seg å jobbe sammen med andre. Selv har jeg lært utrolig mye ved å jobbe på et åpen-kildekode spill. Det er dog kanskje ikke så enkelt om en satser på C♯.

 

En siste ting som er lurt å lære seg etter hvert er bruk av versjonskontroll, som git, subversion, mercurial etc. Det er et must om en er flere om et prosjekt.

Endret av Dinosauromann
Lenke til kommentar

Jeg mener også at VB er et dårlig valg. Det er veldig lite utbredt innen spillutvikling, og har veldig begrenset platformstøtte og utvalg av biblioteker.

Om du er bestemt på å kun satse på microsoft-platformer mener jeg C♯ eller eventuellt C++ er bedre valg. Selv mener jeg det er dumt å låse seg til microsoft-platformene, men du virker ganske innstilt på C♯ og XNA, så vil ikke starte noen lang debatt om det. (Python, Lua, og eventuelt HTML5/Javascript kan også være verd å ta en kikk på.) Om en har lært seg et språk går det lettere å lære seg flere.

 

Det er vanlgivis greiest å lære seg en del generell programmering først, før en starter med mer avanserte spill. I tillegg kan det være lurt å lære seg litt om algoritmer, datastrukturer og design patterns etter hvert.

 

SQL er nok ikke så viktig for spillutvikling om en ikke driver med avansert serverprogramvare, men det kan være nyttig å kunne uansett (En kan også komme borti det om en skal lagre data i programmer/spill på mobile enheter).

ASP.NET ser jeg ikke noen stor grunn til å sette seg inn i om ikke du planlegger å lage web-baserte spill som krever en avansert server-back-end.

 

Det er også nyttig å lære seg å jobbe sammen med andre. Selv har jeg lært utrolig mye ved å jobbe på et åpen-kildekode spill. Det er dog kanskje ikke så enkelt om en satser på C♯.

 

En siste ting som er lurt å lære seg etter hvert er bruk av versjonskontroll, som git, subversion, mercurial etc. Det er et must om en er flere om et prosjekt.

 

Okay, takk :)

 

Grafikk trenger mye fysikkkunnskaper men om du ikke vil lage dine egne grafikkmotorer så finnes unity

unreal

ogre

Prøv ut yoyo gamemaker

 

Les kildekode til spill, f.eks er koden til quake 3 sluppet ut gratis.

 

Okay, takk :)

Lenke til kommentar

Anebfaler å gå på 3Dbuzz sin hjemmeside der har du mange guides på alt mulig. + lese en bok som hetter rule of play, og en annen ting er å joine spill nettverket til norge som hetter joingame, og bli med på workshops osv, er ganske mye gøy å lære der. ikke direkte hvordan man lager spill, men ja check it out

Lenke til kommentar

Jeg startet med multimedia fusion 2 etter å ha sett D-Pad på vgtv.. Veldig enkelt spillprogram uten koding.. Veldig fint for dem som er intr i å lage platform og 2D spill... Dem har også nå støtte for å ekportere ut til flash, iphone og Xna.. Android er under arbeid..

 

Gå til www.clickteam.com for mer info :)

 

Nå er det også en ny newgrounds konkurranse med bruk av programmet, det var nettopp en halloween konkurranse som mange deltok i :)Jeg er allerede i gang med et nytt spill for den..!

 

Du har også Scirra construct 1 og 2 som er veldig enkelt..

Stencylworks er et nytt program for flash spill uten koding..

 

PuTs

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

Klarer du å lære deg dette selv er det flotte saker. Om du ikke gjør det så vil jeg anbefale deg en IT-utdannelse, ikke en såkalt "spill-utdannelse". Eller generelle "programmeringskurs". Jeg er selv konseptkunstner (concept artist) i et spillfirma og hadde nok kommet mye lenger om jeg hadde studert kunst istedenfor spill. Samme går for de fleste av programmererne jeg studerte sammen med. (Altså, IT istedenfor spillprogrammering)

 

(Nå skal det også sies at de som er virkelig flinke kunne det meste FØR de startet på utdanninga, så du har gode muligheter)

Lenke til kommentar

Mange utviklere vil ikke bry seg om at du har utdanning å vise til hvis du kan vise dem noe du har gjort, f.eks modding. De fleste leter faktisk heller etter moddere enn nyutdannede.

 

- Men, for at du skal kunne modde noe må du jo så klart lære deg dèt, og der kan ikke jeg hjelpe deg. ):

 

 

Jeg befinner meg dog i akkurat samme situasjon som deg selv.

Lenke til kommentar

Mange utviklere vil ikke bry seg om at du har utdanning å vise til hvis du kan vise dem noe du har gjort, f.eks modding. De fleste leter faktisk heller etter moddere enn nyutdannede.

 

- Men, for at du skal kunne modde noe må du jo så klart lære deg dèt, og der kan ikke jeg hjelpe deg. ):

 

 

Jeg befinner meg dog i akkurat samme situasjon som deg selv.

 

Jeg har moddet og laget baner i Warcraft 3: World Editor. Jeg kan litt, vet hvordan å bruke ting kreativt, men hadde problemer med å forstå en del av de vanskeligere avanserte tingene der som sa meg ganske lite og virket ikke som om de gjorde stort.

 

Men har arbeidet mer eller mindre med modifikasjon og kreativ bruk av lyd, kamera, endring av egenskaper på bygninger og karakterer (animasjoner, effekter, farge, lyd, hastighet av ting, abilities, conditional-relations), endring av egenskapene selv f.eks. items, abilities, effects (i form av verdier, relasjoner osv.). Og all generell map-editing som følger med i det programmet, eksempel regionsinndeling, vær og vind, sollys/månelys, stemningsmusikk, terrengfordeling (selv om jeg var dårlig på den sistnevnte grunnet for lite tålmodighet, altså det ble mye firkantede gressletter og trekanta fjellområder). For de som har brukt dette programmet så vet de jo alle at mye av det som er der er ikke så vanskelig å bruke, det er et veldig lett program, men poenget mitt er altså at jeg forstår mye av det hvordan det fungerer på overflaten og hvordan ting relaterer i ferdige maps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...