Gå til innhold

Polarisasjonsfilter


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg et polafilter, men det er en jungel i navn der ute. Slim, MRC, Extra Wide, Kaeserman og gudene vet hva. Et av objektivene jeg tenkte å bruke filteret på er Canon 10-22, og her er jeg også usikker på om det i det hele tatt er noe poeng å skaffe polarisasjonsfilter til en såpass ekstrem vinkel.

 

10-22 har filterdiameter på 77mm, og jeg tenkte også å bruke filteret på Tamron 17-50, da med step up ring. Antar dette går greit?

 

Noen tips til polafilter? Antar jeg går for B&H og at jeg handler hos maxsaver.

 

Har lurt på dette.

 

http://maxsaver.net/B-W-77mm-Kaesemann-MRC-SLIM-Circular-Polarizer-Filter.aspx

 

Hvis jeg går for slim (som jeg forstår skal duge spesielt godt på ekstreme vidvinkler, visstnok ned til 17mm på fullformat), har dette noen negative sider sammenlignet med filtrene som ikke er "slim"? Planen er at jo at jeg skal kunne bruke dette filteret også på objektiver med mindre enn 77mm (med step up ringer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At filtrene er tynne har ikke noe med polariseringseffekten å gjøre - det er bare så de ikke skal vignettere.

Men - det visste du jo. :)

 

Tror det skal gå fint med stepup-ring - så blir ytterste ring videre, så det ikke blir like trangt som om du hadde to filtre i samme størrelse.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

I know. Det er også det jeg er noe skeptisk til. Sett en del rart der ute. ;) På den annen side er det vel nesten ingen grunn til å kjøpe noe mindre enn det største man har når man kan bruke step up-ringer til et par dollar stykket. Kjøpte en sånn til Tamronen, og den funker i hvert fall fint med et 77mm ND-filter.

Lenke til kommentar

I know. Det er også det jeg er noe skeptisk til. Sett en del rart der ute. ;) På den annen side er det vel nesten ingen grunn til å kjøpe noe mindre enn det største man har når man kan bruke step up-ringer til et par dollar stykket. Kjøpte en sånn til Tamronen, og den funker i hvert fall fint med et 77mm ND-filter.

 

Det var det jeg tenkte også, hadde ikke tenkt på at solskjermen ikke passet inn i denne tankegangen.. Nå er det ikke så enkelt å snurre pola-filter inne i de fleste solskjermer uansett, men jeg planlegger å kjøpe filter i rett størrelse for å kunne bruke skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...