Gå til innhold

Kjøp av brukt PC-verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på å kjøpe ny stasjonær gaming PC, og vurderer nå å kjøpe en brukt PC. Er derimot usikker på om prisen på 9000kr er riktig i forhold til delene som er i den, og om det er noen minuser ved enkelte av komponentene. Delene ble kjøpt i april i år og er som følger:

 

-ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTU II 1536MB

-Samsung DVD R/RW/RAM DL 22X SATA bulk svart

-Corsair HX750W ATX12V 2.2 /EPS 12v

-ASUS P8P67 B3 P67 S-1155 ATX

-Corsair 4GB DDR3 XMS3 INTEL i5/i7 PC 12800 1600Mhz CL9 (2X2gb)

-Corair MIDITOWER GRAPHITE 600T ATX BLACK

-DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK

-Intel Core i5 Quad Pro i5 2500K

-500GB 2,5" 7200rpm

 

I tillegg skulle det følge med et tastatur og en mus.

 

Håper noen kan komme med en rask tilbakemelding, da også bør komme med et svar ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt i meste laget ut. Vanligvis ligger brukt på ca 2/3 av nypris prisen på delene i dag.

 

Sånn, så blir det ikke noen misforståelser. ;)

 

Til TS, gå på http://prisjakt.no og se hva delene kommer på i dag. Så har du et utgangspunkt for hvor mye det vil være verdt å betale for dette.

 

Har du noe utstyr fra før? Jeg valgte å kun kjøpe hovedkort, RAM, prosessor og skjermkort da jeg hadde resten fra før.

Lenke til kommentar

Hvor mye kom det på?

 

Innser nå selv at 9000 kanskje er litt mye. Har satt opp en PC som ikke består av samme delene , men med ca. tilsvarende deler (iallefall likt skjermkort og prosessor). Med en skjerm til 1200kr i stedet for 3500kr som DELL skjermen koster får jeg det til å lande på rundt 10 500kr

Lenke til kommentar

Det er fordelen med å kjøpe nytt. Da kan du selv velge hva som er viktig og hvilke komponenter du vil ha. Skjerm, tastatur og kabinett er jo personlig, så det er ikke sikkert at det passer like godt til deg som det gjør til han som selger.

 

Hadde jeg hatt 10.000 til bruk på datamaskin, hadde jeg kjøpt nytt. Rett og slett fordi 10.000 kroner er mye penger å bruke på noe som man ikke vet hvordan er blitt behandlet.

Lenke til kommentar

En brukt maskin bør ikke ligge på 2/3 av opprinnelig kjøpssum, men 1/2 av nåværende nypris - 10-20% pr år.

 

Naturligvis er det brukte maskiner som går for mer enn dette, men min mening er at disse blir solgt dyrt, og kjøper kaster bort penger.

 

Ved å kjøpe brukt mister du følgende:

- Reklamasjonstid tilsvarende hvor gammel maskinen er.

- Reklamasjon mot selger(privatpersonen) er sjeldent en mulighet.

- Ved reklamasjon kan du ikke være sikker på tidligere behandling og historikk, og feil som oppstår kan fint skyldes dårlig behandling fra tidligere eier, uten at du vet noe om det før reklamasjonen avvises.

 

Dette er ting som har større verdi enn et par tusenlapper, men det er naturligvis lett å tenke: "hva kan skje

?" eller "det skjer ikke meg"

 

I tillegg kjøper du brukt, og kan lett bli lurt/svindlet.

Lenke til kommentar

Selgeren virker såpass seriøs at jeg tror at PCen er behandlet rimelig bra. Er heller ikke altfor lenge siden den ble kjøpt - april i år som sagt. Svindel tror jeg neppe blir tilfelle da jeg skal få den levert på døren ved eventuelt kjøp. Vet at 8000 er mye penger for selve PCen, men med den ganske greie DELL-skjermen mener iallefall selger at det er riktig pris.

 

Er likevel fullstendig klar over de ulemper det medfører å kjøpe brukt, men også at prisen ville vært en del høyere for samme pc i ny tilstand.

 

Takker uansett for innspill så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...