Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig å drikke for mye biola?


Gitarhm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt over her er verken brus eller melkeprodukter noe en bør drikke for mye av. Klart det er godt, men kroppen trenger rent vann!

Det er forskjell på Biola, Cultura og liknande smakstilsatte mjølkeprodukter og rein lettmjølk eller heilmjølk.

Kroppen treng væske. Om det kjem frå vatn eller andre væsker betyr ikkje stort. Den treng og vitaminer og proteiner, noko ein får gjennom mjølkeprodukter.

Lenke til kommentar

De ca to literne med vann man trenger daglig må komme fra rent vann. Brus, kaffe og andre væsker man drikker inngår ikke.

 

Vitaminer og proteiner får man som du sier fra melkeprodukter, men det betyr ikke at man skal drikke to liter melk hver dag. Det handler om variasjon.

 

De færreste får i seg nok vitaminer, mineraler, fettsyrer og proteiner med det vanlige norske kostholdet. Derfor har det også blitt populært med kosttilskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Næringsinnhold pr 100ml Coca Cola:

 

Energi: 180kj/42kcal

Karbonhydrat: 10,6g(Alt sukker)

 

Ellers ingen protein, fett, kostfiber eller natrium

 

Melk har jo karbonhydrater som ikke er sukker. Juice går også an og har ca. like mye karbonhydrater som brus, men dette er frukt sukker og ikke så ille som den sukkertypen de bruker i cola eller rent sukker!

 

Jeg er ingen ekspert og kan ta feil, men det er iallefall sånn jeg har forstått det :) Håper det er til hjelp!

Lenke til kommentar

De ca to literne med vann man trenger daglig må komme fra rent vann. Brus, kaffe og andre væsker man drikker inngår ikke.

 

Vitaminer og proteiner får man som du sier fra melkeprodukter, men det betyr ikke at man skal drikke to liter melk hver dag. Det handler om variasjon.

To liter mjølk er kanskje litt i overkant. Korleis kjem du fram til at vatn gjennom kaffe og andre drikker ikkje inngår forresten? Kaffe er ein kombinasjon av kaffepulver og vatn. Kvifor skulle ikkje det inngå?

 

Når det gjeld væskeinntak er det veldig enkelt. Drikk når du er tørst, slukk å drikk når du ikkje er tørst lengre. Gjenta gjennom heile dagen så får du i deg nok.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tror jeg skal kutte ned på biola-inntaket :p Er det mere sukker i biola enn cola?

 

Biola bringbær ihvertfall, den som smaker best.

 

http://www.dagbladet.no/2011/10/07/tema/helse/bramat/18493731/

 

''Testens taper som inneholder mer sukker enn cola. Toppskår på lavt fettinnhold, men lavt skår fiberinnhold og energi. ''

 

Prøv Q-meierienes? :) Selv så mistet jeg smaken for biola når de skulle vanne ut produktene sine.. har jeg lyst på noe med melkekonsistens så kjøper jeg melk eller kultura, men den tykkere, gamle biolaen var mye mye mye bedre!

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

1 liter på 2 dager går helt fint, men det gir faktisk alene ca anbefalt sukkermengde per dag.

Biola Bringebær inneholder per 100g:

9.2 g sukkerarter

energi 215 kJ (51 kcal)

Til sammenligning har Cola 42 kcal per 100 ml (ca 10 g sukker)

Edit: Fant dette på helsenorge: Hvis ditt behov for energi er 2000 kcal i løpet av en dag, bør mindre enn 200 kcal av disse, altså mindre enn 10 prosent, komme fra tilsatt sukker.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...