Gå til innhold

30Mbit+ Altibox delt til flere enheter


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har Altibox 30Mbit (farten er ofte oppimot 50Mbit).

 

Har hatt dette i ca 2 år. Når jeg fikk linja så var den ekstremt ustabil. Jeg fant ut at dette var pga min tunge bitorrent bruk, men så ikke dette som en unskyldning. Jeg fikk Altibox til å sette modemet mitt i bridge mode og linja blei stabil, har aldri falt ut etter dette.

 

Jeg har hatt en PC med 2 NIC's på hovedkortet, og har brukt det ene til å dele internetten til blandt annet PS3 og eventuelle andre PC'er på besøk. Men nylig har jeg bygget en ny PC og solgt den gamle, og den nye har kun 1 NIC på hovedkortet og dermed får jeg ikke lenger delt internetten.

 

Jeg har en Netgear router og en CNet switch liggende, men nettet blir meget ustabilt selv om jeg ikke bruker bitorrent. Jeg går ut ifra at det er fordi de rett og slett ikke klarer å håndtere farta eller noe lignende, at de er for dårlige med andre ord.

 

Jeg har aldri vært spesielt fan av routere fordi det virker som om de senker farta og gjør linja ustabilt pga firewall og lignende, jeg har alltid hatt firewall på PCen istedet. Men for å dele internetten så må jeg ha en Router, og ikke en Switch har jeg rett? Det finnes vel ikke routere uten firewall (og det virker ikke som om man får skrudd av firewall) så da har jeg vel ikke no valg, men hvilken router skal jeg kjøpe?

 

Dette ble kanskje en lang post som kunne vært kort, men men. Håper noen kan hjelpe. Jeg leste i en annen tråd om at Altibox har tatt i bruk et nytt modem, kanskje den beste løsningen ville vært å fått de til å installere det nye? Jeg leste at det hadde 4 PC utganger (tror jeg), i motsetning til det jeg har nå som bare har 1 til PC og tusen til TV (wtf).

 

Takk på forhånd.

Endret av DemoNsouL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes veldig gode routere der ute som fint håndterer 50mbit, selv har jeg en dlink dir-655 som aldri har hatt noen problemer med en 100mbit linje. (har fått ganske nøyaktig 12.5MB/s nedlasting)

 

Ser det er en trådløs router du har nevnt her, og ville bare påpeke at jeg aldri kommer til å ta ibruk trådløst nett så det er lite poeng med en trådløs router. Om det har noe å si veit jeg ikke, for man kan vel bruke kabel og.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Først av alt så blander du litt ting her. De aller fleste av dagens rutere greier 30mbit utmerket fint (kablet), 30 mbit er langt fra mye. Hvis jeg forstår deg rett, har du delt nettet gjennom en pc som allerede jobber hardt mot nettet. Dette er flaskehalsen som bidrar til problemene (mer enn nettverk som påvirker ytelse). Jeg vet ikke hvor du har fått forestillingen om at en ruter/firewall vil sinke alt, det er faktisk oppsettet du har nå som er suboptimalt.

 

Samtidig må du også skille mellom en ruter og en firewall, det er meget lett å skru av en firewall på en ruter (alle jeg har vært borti har hatt disse _deaktivert pr default).

 

Skaff deg bare en (trådløs) ruter så slipper du problemer med deling av ip og at trafikken blir delt ut riktigere til de andre enhetene. Jeg tipper alt vil gå mye bedre. Om du finner en trådløs ruter, bruker du bare ethernetportene for deling av nettet, mao da bruker du ikke trådløst nettet.

Lenke til kommentar

Min ASUS rt-n16 håndtreder iallefall ~100mbit. Men, med et kraftig broadcom chipset: 520MHz cpu, 128mb minne, så skal det mye til for å brekke den. Den har 1Gbps WAN-port, så den har STØTTE for Gbit-linje.

Denne er det veldig grei å kjøre DDWRT på, og får definitivt en ytelsesboost.

 

Omtrent alle routere pr. dags dato har støtte for WiFi, å se på det som et hindring blir feil. Det er vel bare å deaktivere.. Evt. la det stå på med et vanskelig passord. Er kjekt når en har gjester med bærbar.

 

Her i huset er det mye trøkk mot nettet; Med en total på 16-17 aktive maskiner, hvorav flere er servere, 9-10 er PC-er. Alle er kjørt gjennom 1Gbps D-link switcher. Vi har 4 switcher.

 

Er ikke så hardt trykk på trådløsen med 2 bærbarer, og 3-4 mobiler. Og meg selv, som vanligvis sitter 1km unna, på trådløsen, og laster ned filmer, og spiller CS :p Vi har også et par trådløs-switcher, for å balansere lasten litt utover, når det av og til blir flere enheter på trådløsen.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Det er ikke alle dagens rutere som klarer tung torrent trafikk. Spesielt ikke de ruterne som kommer fra Altibox.

 

Det er forskjell å laste ned en fil fra en pc og det å laste ned mange filer fra flere pcer. Selv om hastigheten på de samlede nedlastningene er den sammen vil flere simultane nedlastninger belaste ruteren mer.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Først av alt så blander du litt ting her. De aller fleste av dagens rutere greier 30mbit utmerket fint (kablet), 30 mbit er langt fra mye. Hvis jeg forstår deg rett, har du delt nettet gjennom en pc som allerede jobber hardt mot nettet. Dette er flaskehalsen som bidrar til problemene (mer enn nettverk som påvirker ytelse). Jeg vet ikke hvor du har fått forestillingen om at en ruter/firewall vil sinke alt, det er faktisk oppsettet du har nå som er suboptimalt.

 

Samtidig må du også skille mellom en ruter og en firewall, det er meget lett å skru av en firewall på en ruter (alle jeg har vært borti har hatt disse _deaktivert pr default).

 

Skaff deg bare en (trådløs) ruter så slipper du problemer med deling av ip og at trafikken blir delt ut riktigere til de andre enhetene. Jeg tipper alt vil gå mye bedre. Om du finner en trådløs ruter, bruker du bare ethernetportene for deling av nettet, mao da bruker du ikke trådløst nettet.

 

Veit ikke helt hvordan du kan si det er suboptimalt å ha internetten rett i PCen. Jeg tror kanskje ikke du har lest hele posten min. Akkurat nå deler jeg ikke internett med noe som helst, den er kun koblet rett inn I pcen uten noen form for firewall, routing etc i forkant. Og tidligere når jeg delte internetten med PC'en med 2 NIC's så var det 100% stabilt uten tull. Modemet/Routeren jeg har fått av Altibox er i bridge mode, fordi den ikke taklet all trafikken. Dessuten er det mange dårlige routere til salgs fortsatt den dag i dag som ikke takler 30Mbit. Linja mi er makset ut nesten døgnet rundt og det sliter på en router, spesielt når man snakker bitorrent og det er mange peers innom.

 

Firewall har jeg også alltid sliti med å få skrudd av på routerne jeg har vært borti, det var ikke noe jeg sa på tull. Jeg veit ganske godt hvordan man logger seg inn på en router å skrur av firewall (over console) eller ved bruk av GUI.

Lenke til kommentar

 

Veit ikke helt hvordan du kan si det er suboptimalt å ha internetten rett i PCen. Jeg tror kanskje ikke du har lest hele posten min. Akkurat nå deler jeg ikke internett med noe som helst, den er kun koblet rett inn I pcen uten noen form for firewall, routing etc i forkant. Og tidligere når jeg delte internetten med PC'en med 2 NIC's så var det 100% stabilt uten tull. Modemet/Routeren jeg har fått av Altibox er i bridge mode, fordi den ikke taklet all trafikken. Dessuten er det mange dårlige routere til salgs fortsatt den dag i dag som ikke takler 30Mbit. Linja mi er makset ut nesten døgnet rundt og det sliter på en router, spesielt når man snakker bitorrent og det er mange peers innom.

 

Firewall har jeg også alltid sliti med å få skrudd av på routerne jeg har vært borti, det var ikke noe jeg sa på tull. Jeg veit ganske godt hvordan man logger seg inn på en router å skrur av firewall (over console) eller ved bruk av GUI.

 

Hei,

 

Misforstod / leste det avsnittet litt kjapt ja. -Men da er jeg med, ta en titt på Asus rtn16. Støtter også BT btw. Og om du bare vil ha kablet, så har cisco masse rutere som er meget meget kraftige.

 

Jeg er bare litt usikker på en ting, er det rutermodemet fra isp som tuller? For hvis den i utgangspunktet er problemet må du få erstattet det med en som kan håndtere innstillingene til din isp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...