Gå til innhold

OS på SSD og resten på HDD


bi_a_op

Anbefalte innlegg

Har en 120GB SSD og 4x 1TB HDD som skal kjøres in RAID 10. Har ikke problemer med å sette dem opp som RAID 10. Men det jeg er redd for er at SSD vil vel bli satt som C: automatisk etter innstallering av w7?

Ønsker kun å ha det som er nødvendig å ha på SSDen. Ønsker ikke å ha programfiler, users, documents osv osv. Alt skal være på HDD oppsettet utenom selve OS.

 

Hvordan går jeg fram fra første oppstart? Steg for steg guide settes pris på :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha en SSD og ikke legge programmene på den høres ikke spesielt smart ut. Det er jo en av godene med SSD at programmer starter momentant.

Brukerområdene kan du fint flytte ut etter innstallasjon.

 

Kommer ikke til å ha plass til både OS og programfiler mappa på SSD disken i lengden. Vil det gå smertefritt å bare flytta mappene fra SSD (D:) til HDD (C:)? Tenker spesielt på Users, Programfiler, Programdata.

Lenke til kommentar

Brukerområdene er lagd for å kunne flyttes så det er grei skuring.

Programfiler og Programdata blir nok litt mer utfordrende da Windows automatisk oppretter disse på C:.

Programmer du innstallerer selv i etterkant kan du jo strengt tatt legge hvor du vil, men noen programmer legger jo inn brukerdata på Documents and settings/Public og der er jeg veldig usikker på om du kan flytte noe uten at du ødelegger noe.

Lenke til kommentar

Jeg er redd du havner i C: forelskelses klemma til Bill Gates og MS uansett.

Er bare det at om du slipper at den heter C men at OS disken heter D, så vil alt sammen FORTSATT havne der.

Uansett, du trenger ikke å installere alt av programmer i Programfiler.

Programdata eller AppData derimot... Vell, her blir det ett HELVETE, denne er det ikke så lett å løsrive fra OS disken, Og det er denne som vokser seg stor og feit grunnet C: forelskelsen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker SSD til OS. Har opprettet en mappe på min gamle harddisk hvor jeg installerer "uviktige" programmer og spill. Går dette bra?

 

Joda, det eneste problemer er AppData mappen som ligger på C:

Mange programmer som er forelsket i C: som jeg sier bruker denne til å lagre data.

Sins of a Solar Empire for eksempel lagrer ALLTID replayene sine der, og du får ikke noe valg, og denne mappa kan vokse seg stor og feit, og da blir SSDen fort trang.

Lenke til kommentar

Jeg er redd du havner i C: forelskelses klemma til Bill Gates og MS uansett.

Er bare det at om du slipper at den heter C men at OS disken heter D, så vil alt sammen FORTSATT havne der.

Uansett, du trenger ikke å installere alt av programmer i Programfiler.

Programdata eller AppData derimot... Vell, her blir det ett HELVETE, denne er det ikke så lett å løsrive fra OS disken, Og det er denne som vokser seg stor og feit grunnet C: forelskelsen.

SSD skal være D: uansett, og RAID 10 systemet mitt skal være satt som C:

 

Vil jeg ha samme problemene som du beskrev ovenfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...