Gå til innhold

Steve Jobs beundret Facebook


Anbefalte innlegg

Informasjonen som har dukket opp i etterkant av Jobs død har på mange måter vist meg sider av ham som jeg ikke har kunnet forestille meg :

 

*Perfeksjonist til de grader at han var en ren tyrann over sine ansatte for å få til det han ønsket.

*Ensidig i arbeidsantrekket.

*Et kraftig ønske om markedsdominans , ta knekken på konkurrentene.

 

Mye av det han gjorde var bra, men personlig er jeg fortsatt glad for at jeg ikke har latt meg rive med i Eple bølgen og bli med i en hytte med løste dører.

 

Ting tyder jo på at Jobs var en veldig spesiell person, kanskje så spesiell at det var verdig en diagnose. Personlig så lar legger jeg ikke så mye vekt på akkurat det i mine produktvalg. Men det er jo unektelig litt spesielt hvordan han i enkelte kretser har blitt framstilt nærmest som en helgen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steve Jobs hadde elska Norges vinmonopol, ikke nok med at de har monopol, vi kaller dem det også.
Ironisk nok topper vinmonopolet alle forbrukertester angående kundetilfredshet.

 

Du har ett poeng der, men "butikk-kjeden" og deres ansatte kan være topp selv om ordningen er ræv :p (Når det gjelder vinmonopolet er det på en måte nesten positivt, men i så godt som alle andre situasjoner er monopol fælt)

Har mange gode erfaringer med dem selv.

Men import av øl som du nevnte i en annen tråd har jeg ikke fått til.

De sa at bare jeg fant en norsk importør som tok det inn i landet, skulle de få tak i det til meg.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet dette vil fortsette å være litt offtopic, men når man måler tilfredshet, så er det vel hvor fornøyd jeg er i forhold til... et eller annet. Det er jo en skala, som det blir vanskelig å forholde seg til siden du ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Men men, så er jeg da windows man :p

Lenke til kommentar

Facebook kjører mye av samme strategien som Apple, så det forundrer meg ikke.

 

Når skal Amobil slutte å sitere Steve Jobs sin biografi? Har dere ikke noen mobiler å anmelde?

Klarer ikke helt å se den likheten i strategi, så det forundrer meg.

 

Spørs hvilken strategi vi snakker om. Begge selskapene har en ideologi om et privat og proprietært miljø, og tar et halsgrep rundt forbrukerne.

Oh, really? Nå bruker jeg ikke Fjesboken og har aldri gjort det, men det er vel bare et web-basert sosialt nettverk - hvordan er det et "proprietært miljø"? Og hvordan tar denne gratistjenesten "halsgrep rundt forbrukerne"? Gjør i så fall ikke Google+ eller Windows Live også det i minst like stor grad?

 

OS X er mindre "privat og proprietært" enn MS Windows, men mer "privat og proprietært" enn Linux. Til forskjell fra alle andre aktører i markedet lager Apple komplette løsninger selv - hardware, OS, software, innhold. Det handler slett ikke om at Apple tar "halsgrep", det handler om å gi brukerne det de vil ha: maksimal integrasjon og sømløshet - at ting fungerer mest mulig perfekt sammen med minst mulig plunder. Dette nivået av brukervennlig, sømløs integrasjon oppnås sjeldent gjennom at diverse tilfeldige aktører klatter sammen hver sine produkt på hver sin kant, og håper at de skal spille sammen gjennom et slags minste felles multiplum av utilstrekkelige standarder...

Generelt kan man si at der det er mulig og hensiktsmessig bruker Apple uavhengige standarder, der tilstrekkelige eller hensiktsmessige standarder ikke finnes bruker de proprietære løsninger (generelt, det er sikker noen som finner et unntak). Noe av det samme gjelder for åpen og proprietær software, og når Apple lager proprietær software så er det gjerne med god støtte for relevante filformatstandarder. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og det går an å bruke tilsynelatende "motsatte" strategier samtidig, innen ulike områder.

 

Verden er ikke i svart/hvitt - den er full av farger og nyanser. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...