Gå til innhold

Nå kan du forhåndsbestille iPhone 4S


Anbefalte innlegg

64gb versjonen koster 1390kr og lage. Og blir så solgt for hele 6670,- i applestore!

 

http://blog.gsmarena.com/16gb-iphone-4s-costs-apple-196-to-make-an-isuppli-teardown-reveals/

 

For det første. Summen viser kun hva delene i iPhone 4S koster. Utgifter til R&D, software, etc er altså ikke med.

 

For det andre. Hvorfor skal Apple sette prisen lavere når de har problemer med å møte etterspørselen selv når prisene er så høye som de er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

64gb versjonen koster 1390kr og lage. Og blir så solgt for hele 6670,- i applestore!

 

http://blog.gsmarena.com/16gb-iphone-4s-costs-apple-196-to-make-an-isuppli-teardown-reveals/

 

For det første. Summen viser kun hva delene i iPhone 4S koster. Utgifter til R&D, software, etc er altså ikke med.

 

For det andre. Hvorfor skal Apple sette prisen lavere når de har problemer med å møte etterspørselen selv når prisene er så høye som de er?

 

 

For ikke å snakke om shipping, skatter og avgifter osv. Nokia er billigere, men så er det ikke Nokia folk løper mann av huse for.

Lenke til kommentar

64gb versjonen koster 1390kr og lage. Og blir så solgt for hele 6670,- i applestore!

 

http://blog.gsmarena.com/16gb-iphone-4s-costs-apple-196-to-make-an-isuppli-teardown-reveals/

Det er det vi kaller en god "profit margin".

 

Det er så grotesk at jeg har ikke ord. Legg merke til at det ikke er noe mellomledd her heller. Prisen er fra applestore

 

Businessverden er ikke et sted man setter prisen lavt for å være snille med folk, man setter en pris folk er villig til å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

64gb versjonen koster 1390kr og lage. Og blir så solgt for hele 6670,- i applestore!

 

http://blog.gsmarena.com/16gb-iphone-4s-costs-apple-196-to-make-an-isuppli-teardown-reveals/

 

For det første. Summen viser kun hva delene i iPhone 4S koster. Utgifter til R&D, software, etc er altså ikke med.

 

For det andre. Hvorfor skal Apple sette prisen lavere når de har problemer med å møte etterspørselen selv når prisene er så høye som de er?

 

Man trenger ikke å være en rakketforsker for å se at deres 64GB er unaturlig overpriset ??

 

Jeg vil gjerne se hvordan du klarer å bortforklare det neste jeg har tenkt å skrive. La oss nå forutsette at både 16Gb versjonen og 64Gb er identiske telefoner, med tanke på utgifter til "Utgifter til R&D, software etc".

 

Enkel matematisk regning:

 

Totalt produksjonskostnader for 16GB: 196 USD in Nok = 1 083.27; 4 890 - 1 083.27 = 3 806,73

Totalt produksjonskostnader for 64GB: 254 USD in Nok = 1 403.83; 6 690 - 1 403,83 = 5286,17

 

Så helt uten videre, har vi en ekstrakosnad på hele 1 479,44. Og denne "kostnaden" , på en mystisk vis, ikke berører 16GB versjonen. Brukte de da ENORMT mye ressurser på å utvikle den samme telefonen bare med 48GB mer lagringsplass ?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se hvordan du klarer å bortforklare det neste jeg har tenkt å skrive.

 

Jeg har jo allerede forklart det! Se "for det andre" punktet mitt.

 

De kan sette prisen slik fordi det er betalingsvilje i markedet for det. Trodde du virkelig at priser blir satt utelukkende på grunnlag av produksjonskostnader?

 

Du har forresten regnet feil fordi du har brukt priser inkl. MVA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se hvordan du klarer å bortforklare det neste jeg har tenkt å skrive.

 

Jeg har jo allerede forklart det! Se "for det andre" punktet mitt.

 

De kan sette prisen slik fordi det er betalingsvilje i markedet for det. Trodde du virkelig at priser blir satt utelukkende på grunnlag av produksjonskostnader?

 

Du har forresten regnet feil fordi du har brukt priser inkl. MVA.

MVA er en kostnad for forbrukere, så hvorfor skal jeg bruke priser eks mva ?

Du misforsto totalt det jeg skrev, skjønte du virkelig ikke poenget mitt ? Er du virkelig så ... ? Jeg sier jo klart ifra. At noen i det hele tatt uvurderer å kjøpe en iphone til nesten 7K :omg: Samtidig som de blir melket ekstra godt ved å kjøpe 64GB versjonen. Nok en gang, eksemplet mitt, skulle vise deg, noe du ikke forstå, hvor overpriset 64GB er.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

En vare er overpriset når den koster mer enn folk er villig til å betale. Og betalingsviljen er i mange tilfeller stor. Derfor går vi i butikken og kjøper en flaske rent vann med litt sitron i og betaler 30 kroner literen, mens det koster noen øre i springen hjemme, selv med sitron.

 

Prisen på 4S 64GB reflekterer ikke produksjonskostnaden, men betalingsviljen til de som faktisk mener at de trenger 64GB. Selv hadde jeg kjøpt 32GB om jeg skulle kjøpt den, fordi jeg ikke trenger mer og 64GB er uforholdsmessig dyrt. Men trenger man det så svelger man etter Apples vurdering antagelig kostnaden.

 

Noen ganger behøver man ikke engang trenge det, det holder at man har lyst på det. Derfor kjører jeg rundt i en Mini Cooper S, selv om S'en kostet meg 75 000 kroner (hovedsaklig avgifter og moms) i tillegg, og jeg kunne klart meg med en standard Mini.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se hvordan du klarer å bortforklare det neste jeg har tenkt å skrive.

 

Jeg har jo allerede forklart det! Se "for det andre" punktet mitt.

 

De kan sette prisen slik fordi det er betalingsvilje i markedet for det. Trodde du virkelig at priser blir satt utelukkende på grunnlag av produksjonskostnader?

 

Du har forresten regnet feil fordi du har brukt priser inkl. MVA.

MVA er en kostnad for forbrukere, så hvorfor skal jeg bruke priser eks mva ?

Du misforsto totalt det jeg skrev, skjønte du virkelig ikke poenget mitt ? Er du virkelig så ... ? Jeg sier jo klart ifra. At noen i det hele tatt uvurderer å kjøpe en iphone til nesten 7K :omg: Samtidig som de blir melket ekstra godt ved å kjøpe 64GB versjonen. Nok en gang, eksemplet mitt, skulle vise deg, noe du ikke forstå, hvor overpriset 64GB er.

 

Du skal bruke priser eks. MVA fordi du ser på kostnader og inntekter hos Apple.

 

Resten av innlegget ditt blir bare menigsløst å kommentere.

 

Ta deg et økonomikurs, gutten min.

Lenke til kommentar

At prisene er høye var vel ikke noen stor overraskelse.. Men jeg har to spm.. flere av brukerne over her er eiere av en Iphone4..

 

Hvorfor ønsker dere å bytte til 4S?

 

Hva gjøres med den gamle 4?

 

Spørr egentlig av egen interesse da jeg selv mangler evnen til å se at det skal være store nok forskjeller som forsvarer et slikt kjøp.

Min har ein sprekk i skjermen, etter at eg gløymte å lukke glidelåslomma når eg klatra i sommar. Tålte ikkje eit fall på 6 meter ned i fjellet *drittelefon*... :whistle:

Derfor selger eg den for 2000,- (16GB)

 

64gb hvit besilt, tenkte jeg ville prøve noe annet enn svart i år :) gleder meg

Samme her, gler meg! :-)

 

Ang pris. Så er eg einig med TWFA.

 

Om du hadde starta eit firma, som hadde laga headset. Kjempekult headset, med god lyd og ein suksess hos forbrukarane. Du priser den til 500,- og det er alltid utsolgt, sjølv om konkurrentar som kan ha like gode eller betre produkt, selger sine for 379,-

 

Hadde du da sett ned prisen, om den kun kosta 50,- å produsere, når du veit du får solgt den til 5000,- Sjølvsagt ikkje. Det er business!

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se hvordan du klarer å bortforklare det neste jeg har tenkt å skrive.

 

Jeg har jo allerede forklart det! Se "for det andre" punktet mitt.

 

De kan sette prisen slik fordi det er betalingsvilje i markedet for det. Trodde du virkelig at priser blir satt utelukkende på grunnlag av produksjonskostnader?

 

Du har forresten regnet feil fordi du har brukt priser inkl. MVA.

MVA er en kostnad for forbrukere, så hvorfor skal jeg bruke priser eks mva ?

Du misforsto totalt det jeg skrev, skjønte du virkelig ikke poenget mitt ? Er du virkelig så ... ? Jeg sier jo klart ifra. At noen i det hele tatt uvurderer å kjøpe en iphone til nesten 7K :omg: Samtidig som de blir melket ekstra godt ved å kjøpe 64GB versjonen. Nok en gang, eksemplet mitt, skulle vise deg, noe du ikke forstå, hvor overpriset 64GB er.

 

Du skal bruke priser eks. MVA fordi du ser på kostnader og inntekter hos Apple.

 

Resten av innlegget ditt blir bare menigsløst å kommentere.

 

Ta deg et økonomikurs, gutten min.

 

Eksemplet mitt gikk ikke ut på å vise deg deres resultat. Skal jeg forklare deg det igjen ? Forholdet blir likt uansett. Kjære deg, MVA er også et kostnad for Apple.Med mindre de får full fradag for MVA. Vet nok mer om MVA en deg, kjære deg. Ikke noe vits å dra denne diskusjonen i annen retning, siden konklusjonen forblir den samme, som er at 64GB er overpriset.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Eksemplet mitt gikk ikke ut på å vise deg deres resultat.

 

Nei, du forsøkte å vise hvilken margin Apple sitter igjen med for hhv. 16 GB og 64 GB

 

4 890 - 1 083.27 = 3 806,73

6 690 - 1 403,83 = 5 286,17

 

Mitt poeng er at Apple ikke sitter igjen med disse marginene. Dette fordi MVA-en de får inn må sendes til staten hver andre mnd. Apple sitter altså igjen med:

 

(4 890/1,25) - 1 083.27 = 2 828,73

(6 690/1,25) - 1 403,83 = 3 948,17

 

I kroner ser man at Apple har 1 119,44 større margin for 64 GB-versjonen.

 

I prosent derimot er marginene:

 

2 828,73 / (4 890/1,25) = 72,3 %

3 948,17 / (6 690/1,25) = 73,8 %

 

Altså tilnermet lik margin. 64 GB er altså ikke særlig overpriset ift. 16 GB i et bedriftsøkonomisk perpektiv. I et samfunnsøkonomisk perspektiv har jeg og tom waits for alice prøvd å forklare deg hvorfor den ikke kan være overpriset.

 

Kjære deg, MVA er også et kostnad for Apple.Med mindre de får full fradag for MVA.

 

MVA er ikke en kostnad for Apple i forbindelse med et salg. MVA blir en kostnad for bedrifter som ikke er MVA-pliktige i forbindelse med et kjøp, men dette er ikke aktuelt for Apple. MVA vil derfor aldri være en kostnad (og heller ikke inntekt som du har forutsatt i beregningen din) for Apple. Følgelig må du trekke ut MVA når du regner på hvilke marginer de oppnår.

Endret av Slutsky
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om en bedrift driver avgiftspliktig virksomhet, får de ikke fradag for all inngående MVA. Så der tar du feil :)Fradragsregler har en visse begrensninger, les mva loven kap 8. Jeg sa aldri at MVAen blir en kostnad VED SALG, apple skal bare kreve inn MVA fra forbrukere og videre overføre dette til staten. :whistle:

 

Og nok en gang viser jeg det det igjen med andre ord, håper du skjønner det. De margin beregningene dine gir et feilaktig bilde. Det eneste FORKJELLEN MELLOM IPHONE 16GB OG 64GB ER AT DE HAR MER MINNE ? Enig?

 

Så hvis produksjonskostnadene er 22% høyere for 64GB verjsonen enn 16GB, og i perfekt verden skulle 64GB versjonen være høyere priset når alt annet i realiteten er likt ? Men slik er det ikke. Prisen er nesten 37 % høyere.

Lenke til kommentar

For oss stakkarer som ikke har gått på BI blir dette litt gresk. Jeg skal lage en oppstilling slik jeg forstår det, og så kan noen fortelle hvor jeg tar feil.

 

A. Prisene inklusive moms er henholdvis 4890 og 6690.

 

B. Momsen er 25%

 

C. Prisene uten moms blir da 3912 og 5352.

 

D. De oppgitte kostnadene - 1083,27 og 1403,83 - er uten moms, altså er det rimelig å sammenligne med prisen uten moms.

 

E. Gjør vi det, ser vi at:

* Utsalgsprisen på 16 GB er 3912/1083,27 = 3,6 ganger kostnaden

* Utsalgsprisen på 64 GB er 5352/1403,83 = 3,8 ganger kostnaden

 

Det for meg ser ganske rimelig ut. Regner jeg feil et eller annet sted så retter jeg det gjerne.

 

Kunne Apple solgt de to med samme margin i kroner og øre? Ja.

 

Burde de? Nja, det er å la de som kjøper den billigste modellen subsidiere de som kjøper den dyreste.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...