Gå til innhold

Nå kan du forhåndsbestille iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Selv om en bedrift driver avgiftspliktig virksomhet, får de ikke fradag for all inngående MVA

 

Hvis inngående MVA < utgående MVA (som er normaltilfellet, og som er tilfellet for Apple) vil all inngående MVA bli ført til fradrag, jo!

 

Til resten av innlegget kan jeg bare si at vi er uenige, og at vi ikke kommer til å bli enige.

 

Er det frekt å spørre hvor gammel du er og hvilken utdanningsbakgrunn du har?

 

EDIT:

 

apple skal bare kreve inn MVA fra forbrukere og videre overføre dette til staten. :whistle:

 

Ja, akkurat! Så hvorfor bruker du priser inkl. MVA i beregningene dine?

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om en bedrift driver avgiftspliktig virksomhet, får de ikke fradag for all inngående MVA

 

Hvis inngående MVA < utgående MVA (som er normaltilfellet, og som er tilfellet for Apple) vil all inngående MVA bli ført til fradrag, jo!

 

Til resten av innlegget kan jeg bare si at vi er uenige, og at vi ikke kommer til å bli enige.

 

Er det frekt å spørre hvor gammel du er og hvilken utdanningsbakgrunn du har?

 

EDIT:

 

apple skal bare kreve inn MVA fra forbrukere og videre overføre dette til staten. :whistle:

 

Ja, akkurat! Så hvorfor bruker du priser inkl. MVA i beregningene dine?

 

Alle bedrifter har mva som de ikke får fraddrag for. Nok en gang, se i kap 8 i mva loven. Oh fy, i utgangspunktet er det ikke noe i veien å ta i bruk priser inkl mva, siden det er prat om DIFFERANSEN MELLOM 16GB og 64GB, FORHOLDET BLIR LIKT OM DET ER EKS ELLER INKL MVA !! Jeg bare forutsatte at den siden oppga tall med inkl VAT.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Oh fy, i utgangspunktet er det ikke noe i veien å ta i bruk priser inkl mva, siden det er prat om DIFFERANSEN MELLOM 16GB og 64GB, FORHOLDET BLIR LIKT OM DET ER EKS ELLER INKL MVA !!!

Jupp. Jeg håpet at dere skulle si det. Legger vi til momsen, så blir forholdet mellom faktorene det samme. Uten moms var det 3,6 og 3,8 ganger, med moms blir det 4,5 og 4,7 ganger (pluss noen desimaler til, selvsagt.)

 

Og dermed er forholdet mellom faktorene, eller mark-up i prosent eller hva vi måtte ønske å regne ut, den samme uansett, og nesten lik for 16 GB og 64 GB.

 

Momsen er et sidespor, og 64 GB versjonen har bare en marginalt høyere prosentvis fortjeneste enn 16GB versjonen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Å herregud! Begynner du å kommentere detaljregler i mvaloven i en diskusjon om hvorvidt noe er overpriset? Poenget er at det blir riktig å bruker priser eks. MVA. Alle utenom deg ser dette! At det finnes unntak fra hovedregelen er så lite relevant som det får blitt!

 

Som jeg viste deg for et par innlegg siden blir ikke beregningen du gjorde da du startet diskusjonen den samme med og uten MVA.

Lenke til kommentar

Å herregud! Begynner du å kommentere detaljregler i mvaloven i en diskusjon om hvorvidt noe er overpriset? Poenget er at det blir riktig å bruker priser eks. MVA. Alle utenom deg ser dette! At det finnes unntak fra hovedregelen er så lite relevant som det får blitt!

 

Som jeg viste deg for et par innlegg siden blir ikke beregningen du gjorde da du startet diskusjonen den samme med og uten MVA.

 

Nok en gang, gjentar jeg. Så lenge BEGGE innsatsfaktorene er EKS eller INKL mva, blir forholdet det samme. Er det virkelig SÅ VANSKELIG Å SKJØNNE? Les øverst, jeg forutsatte i hodet mitt at de tallene som var oppgitt på den siden var inkl VAT. UANSETT HVA, er 64GB versjonen mer overpriset, enn 16Gb.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

I det første innlegget beregnet du ikke forhold mellom prisene, men differanse mellom to dekningsbidrag (feilaktig beregnet med priser inkl. MVA). Og denne differansen blir forskjellig med og uten MVA. Har ikke sagt at MVA påvirker forholdstallet mellom to priser.

 

Men det du sier at enhver bedrift bør tilpasse prisene slik at

 

(pris variant 1/pris variant 2) = (kostnad variant 1/kostnad variant 2)

 

og at hvis de ikke gjør det er den ene varen overpriset?

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...