Gå til innhold

AVR atmega for nybegynner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men problemet er at Arduino ikke er AVR Atmega..

Jeg har selv jobbet mye med Atmel Atxmega128 sammen med en AVR Dragon-programmerer og vært veldig fornøyd med det. Det er det vi brukte til å programmere mikrokontrollere på skolen med.

Koster litt, men du får alt du trenger da. Slipper å styre med å koble så mye ol i starten, da alt ligger på utviklingsbrettet og programmereren.

 

Tenkte du bare til å ha det gøy med, bygge kompetanse eller begge deler?

Man bruker C til å programmere disse, så det er en stor fordel å lære seg C/C++ på forhånd. AVR er veldig etterspurt blant enkelte bedrifter hvis du jobber med elektronikk, kjekt å kunne :)

 

Hvis du bare skal leke deg med kortet hjemme, så er sikkert Arduino et enklere alternativ.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Legger til att en slik programeringsenhet bare koster ca 100 på ebay.com

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=stk500&_sacat=See-All-Categories

 

Hvis man likevel vil lodde litt trengs det svært lite komponenter på printekortet.Hvis oppganen er å styre en stk LED trengs bare en ATmega8, LED og formotstanden til LED.Men den kan helt klart styre mye mer en 1 stk LED.

 

Lenke til kommentar

Men problemet er at Arduino ikke er AVR Atmega..

Jeg har selv jobbet mye med Atmel Atxmega128 sammen med en AVR Dragon-programmerer og vært veldig fornøyd med det. Det er det vi brukte til å programmere mikrokontrollere på skolen med.

Koster litt, men du får alt du trenger da. Slipper å styre med å koble så mye ol i starten, da alt ligger på utviklingsbrettet og programmereren.

 

Tenkte du bare til å ha det gøy med, bygge kompetanse eller begge deler?

Man bruker C til å programmere disse, så det er en stor fordel å lære seg C/C++ på forhånd. AVR er veldig etterspurt blant enkelte bedrifter hvis du jobber med elektronikk, kjekt å kunne :)

 

Hvis du bare skal leke deg med kortet hjemme, så er sikkert Arduino et enklere alternativ.

 

 

Gjør det mest for å få bedre kompetanse

Vi driver å programmerer på skolen med C

Lenke til kommentar

Kan du kalle Arduino-programmering for AVR?

 

Godt mulig jeg tar feil, isåfall er det noe jeg har oversett.

 

Støtter forslaget om ATtiny, hvis du trenger et enkelt oppsett. Et par dioder, resistorer og en spenningskilde så er du i mål. Koster ikke så mye heller.

Men husk at du trenger en progammerer ala AVR Dragon eller lignende.

 

Her er ihvertfall en link som dekker det aller meste om hva man trenger for å sette i gang:

http://imakeprojects.com/Projects/avr-tutorial/

 

Disse tingene er som regel grei å få tak i via Ebay.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det, når du bare enkelt og greit kan bestille deg et brett fra Atmel?

Hvis du bare skal kjøpe Arduino for så å overskrive bootloaderen og bruke Atmel-uC'en som er festet på disse, så betaler du penger for programmet, og det som er bygget rundt der. Da kan du likegodt kjøpe deg en enkel ATtiny og programmere via den.. Programmet AVR Studio er helt gratis.

Chippen koster nesten ingenting, enkelt og greit.

 

Bare mitt synspunkt, jeg har ingenting imot Arduino, tvert imot faktisk. Men alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Vel, poenget her var jo at OP spør om hva som er bra for en nybegynner.

Noen svarer at Arduino er bra.

Dersom OP kjøper en Arduino, så kan han prøve det, *og* han kan prøve "rett på jernet" AVR hvis han vil det.

 

Dersom OP bare kjøper en chip og / eller "et brett" fra Atmel så mister han sjansen til å prøve utviklingsmiljøet til Arduino.

 

Bare mitt synspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Arduino i vår, og lekte en del med den, men følte at det var for mye som allerede var gjort for meg. Da jeg etter TG kjøpte meg en usbasp (AVR Programmerer) og en håndfull brikker, så må jeg si at jeg synes det er mye mer gøy å leke med brikkene direkte. Du har mer kontroll på hva som skjer, og hvordan det skjer, og det åpnes en del dører når du begynner med AVR.

Terskelen for start kan være litt hard, men når du har komt over første kneika, så er det mye gøy i vente :)

 

Jeg anbefaler heller løse AVR, enn en arduino. :)

Lenke til kommentar

Det er ingen fasit her, men eg vil påstå at terskelen(og fallhøyden) er lavere om man starter med en Arduino. De fleste av disse kommer med en fullverdig AVR Atmel mikrokontroller, men kan programmeres med et noe "enklere" språk. Og når man oppdager begrensningene det enklere språket gir, så kan man gå over til C og programmering med for eks AVRdude.

 

Om man som nybegynner skal begynne med barebone Atmel chip med tilhørende programmerer, utviklingskort, koblingsutstyr, sensorer/leds/knapper/dingser, komponenter så blir det dyrere. I tillegg kommer så programmering i C, adressering i registre osv osv. Fallhøyden er da større, og man risikerer at vedkommende dropper prosjektet helt.

 

Eg begynte med flere Arduino'er, og kjører nå Atmel mikrokontrollere selvstendig, både med og uten Arduino-bootloaderen. Hadde eg ikke begynt med Arduino'en så er det ikke sikkert at eg hadde tatt steget videre.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale å starte med Arduino om du er helt fersk på C programmering og mikrokontrollere. I alle fall om formålet bare er å lære å programmere en AVR. Hovedgrunnen må være at det er mange som bruker den, så det bør være enkelt å få hjelp.

 

Når du programmerer en Arduino programmerer du i C/C++, men du bruker mye funksjoner som er laget for det for å gjøre det enklere. Du trenger ikke bruke disse funksjonene. Du kan skrive alt (vell nesten alt) fra bunnen av her også om du vil det.

 

Fordelene med Arduino er at det er enkelt å komme igang. Du har alt kortet du trenger, med en AVR, og du kan programmere den direkte fra PCen via Arduino IDE/software.

 

Ulempene er at du ikke har store muligheter til debugging. Hvis du kjøper en AVR Dragon og fjerner noen av komponentene på Arduino kortet (kondensator koblet til reset pinnen) så kan du programmere og debugge AVRen på Arduino kortet på samme måte som alle andre AVR kretser via AVR studio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...