Gå til innhold

Test!


7Shots

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Samsung Galaxy Nexus - Årets mobil 2011?

 

nexustop.jpg

 

Jeg fikk mobilen kl 18:00 14 desember i posten, fra komplett.no

forventningene var moderate til denne telefonen, den samme gleden var ikke til stede som når jeg skulle hente SGS II tidligere i mai. Men om jeg undervuderte mobilen!

 

Ut fra esken

Da den ble pakket opp, viste det seg at skjermen virkelig fikk min oppmerksomhet, med en utnyttelsegrad og wow-faktor. Den var også mindre i hånden enn forventet, samt mye penere i virkeligheten. Alt annet som følgte med var det vanlige som ørepropper, lader, usb-kalbel og samt noen "kom i gang" manualer. Selve esken var også en snerten ting.

 

 

Oppstarten av telefonen

Alt gikk på skinner. Det tok svært kort tid, og prosessen er svært brukervennlig. Jeg fikk spørsmål om å synkronisere opp mot Gmail, og rett etter jeg var koblet opp, så hentet den inn alle mine kontakter og installerte alle mine applikasjoner som jeg hadde på SGS II, uten at jeg trengte å røre en finger! Alt skjedde uten ledninger, og kunne ikke blitt gjort bedre etter min mening.

 

 

Android 4.0 Icecream Sandwich

Jeg kan si med en gang at det føles ut som et helt nytt operativsystem, nærmest alt er forandret på. Alt er mer intiutivt, morderne og mer snop. Er virkelig full av lovord om ICS. Enda flere prosesser er fjernet, for å gjøre det mest mulig produktivt. Navigasjonen er smooth, men ikke så smooth som på iPhone og WP7, men det er temmelig nærme. Det er ikke noe issue i mine øyne, og legges knapt merke med. Det må lov å være litt kritisk.

 

 

Skjermen

Skjermen er fantastisk, enkelt og greit. Skjermen består av teknologien Super AMOLED og har en oppløsning på 1280x800. Når det kommer til skjermer, så er jeg svært nøyen, for jeg mener at visningsopplevelsen er noe som bør verdsettes høyt av oss som bruker smartmobiler mye til multimedia. Skjermen er virkelig snop. Den er skarp, fargerik og har en kontrast som setter alle andre skjermer i skyggen! Er det litt å utsette på, så kunne jeg skimte pixlene ved nærmere studering. iPhonen er litt skapere for dere som har sett på den skjermen, men totalt sett så banker denne skjermen alle andre skjermer på markedet.

 

 

Håndtering av mobilens størrelse

Som sagt, så ble jeg litt sjokkert over at den var tilnærmet samme størrelse på som Galaxy S II. Det er forskjell på enhånds håndtering. Nexus er hakket vanskeligere, men absolutt ingen problem for menn med normal håndstørrelse! Til de som er komfortable med SGS II, så trenger dere ikke å bekymre dere, forskjellen er minimal tross større fysiske mål. Ellers er det bra jobba av samsung å lage en smartmobil med 4,65" skjerm på kun 135 gram!

 

Det mest oppsiktsvekkende er at den er mer lommevennlig enn Galaxy S II. Målene skulle tilsi det motsatte, men den føltes mer behagelig grunner mer avrundede kanter rundt hele mobilen.

 

 

Foto- og video

Det skal sies med en gang; er du ute etter en smartmobil som tar gode bilder, så velg en annen mobil. Denne mobilen tar OK bilder, men der stopper det. Jeg er virkelig ikke imponert. På videobiten er den brukbar, men ikke til å hoppe i taket over. Det lille plusset fra min side er at softwaren er svært bra! Det er enkle funksjoner med litt frihet. Panoramafunksjonen er strålende. For å oppsumere dette segmentet, så må jeg si at jeg er skuffet over at samsung kan slippe en enhet så sent i 2011 med et så middelmådig kamera. Det nytter ikke at den tar bildeserier i lynets hastighet, når selve kvaliteten er langt under mål for oss kresne.

 

 

Multimedia

Dette er en fryd. Her kommer virkelig skjermen til rette med en super visning av innholdet. Surfeopplevelsen ble ytterligere forbedret etter oppgradering fra SGS II. Jeg kan si det med en gang; det skal mye til for at jeg vil ha en mindre skjerm en dette. Visningen er fyldig og oversiktlig. Hvis det er noe å utsette på her, så syns jeg det til tider var litt smålag, og ikke så glatt som på SGS II.

 

Når det kommer til bilder, film, dokumentvisning etc. Så er den i en egen klasse. Alt er snop. Det føles ut som du sitter med en håndholdt dvd-spiller som er over the top. Berøringen av skjermen kommer også svært godt frem med sin størrelse. Spillene ble ytterligere forbedret, da det var større plass å navigere fingrene på. Sett opp mot en mindre skjer, så hender det ofte at fingrene stjeler mye av visningen på selve skjerm, men dette var overhode ikke noe problem.

 

Å lese dokumenter å skrive e-post var også en fryd. eg tror aldri jeg har vært så kjapp med å skrive lange setninger som på denne telefonen, mye grunnet ICS og skjermstørrelsen. Alt føltes mer nøyaktig. Visning av PDF og Word-dokumenter er nå til å anbefale på en smarttelefon. Denne gjør en utmerket jobb. Endelig satt den på en lommevennlig smartmobil!

 

 

Hurtighet

Galaxy Nexus er svært rask. Det er ingenting å utsette på hastigheten. I kveld ble den satt opp på prøve mot iPhone 4s, og den lastet opp nærmest samtlige nettsider raskere, med en god margin. Åpning av programmer var uavgjort, men kanskje også her var det en ørliten seier til Nexus, men det har ikke noen som helst pratisk betydning i mine øyne. Det er først når forskjell på åpning av sider skiller 3-4 sekund at det utgjør en merkbar forskjell. I menyene er Nexus lynrask! Det gikk raksere enn jeg hadde trodd, og satt igjen med et svært godt inntrykk.

 

 

Oppsumering

 

Dette var en telefon som jeg undervurderte og gleden var bare moderat når den ble hentet, men spenningen var på plass. Nexus har gitt meg et svært bra førsteinntrykk med en nydelig skjerm, lynrask og Android 4.0 som virkelig tar ting til nye høyder. Er det den beste mobilen jeg har tatt mine fingerer i? Uten tvil, men det er min perosnlige mening. Jeg blir mer og mer imponert av WP7, men grunnet andre genrasjons hardware, så er det fortsatt utelukket. iPhone har bedre foto- og video, men iOS føles ut som det er 4 år gammelt. Skjermen til Nexus banker samtlige av konkurrentene(med unntak av Note). Den totale opplevelsen er svært god, tross med noe prik. Den er ikke feilfri overhode! Fra meg får den en terningkast 5. Sekseren kommer nok ikke før samsung slipper Galaxy S III, om jeg skal prøve å være synsk. Jeg er spent på å se hvilket terningkast denne får av mediahuset, etter att iPhone 4s fikk terningskast 6, noe jeg var sterkt uenig i. Listen for topp karakter ble lagt litt vel høyt etter min mening. Jeg mener begge disse kvalifiserer seg til terningkast 5.

 

Pluss:

+ Android 4.0

+ En skjerm som er helt utrolig

+ Lynrask

+ Smooth

+ SVÆRT bra på multimedia

+ Lett og lommevennlig til sin størrelse

+ Brukervennlig

+ Produktiv oppgaveløsninger

+ Drag, drop and play

 

Minus:

- Litt smålag til tider

- Kan være litt stor for en del

- Ikke utskiftbart minnekort

- Middelsmådig kamera

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...