Gå til innhold

Brannfakkel! Hvorfor er det så lite aktivitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting - hvordan føler dere om begrensingen om maks et bilde om dagen? Er den et problem?

 

Noen syns det er for mange, noen syns det er for få. Da har man jo landet på en gylden middelvei. Det er vel ikke noe det har vært mindre uenighet om enn antall bilder pr. døgn. Kanskje det er hovedproblemet her?

Lenke til kommentar

Noen syns det er for mange, noen syns det er for få. Da har man jo landet på en gylden middelvei. Det er vel ikke noe det har vært mindre uenighet om enn antall bilder pr. døgn. Kanskje det er hovedproblemet her?

Jeg vet ikke om det har noe å si. Det var jo lov til å poste to bilder av gangen til å beynne med på nye digit. Da var det ganske så mye aktivitet, men om det var fordi dette var nytt, vet jeg ikke.

 

Men jeg merker selv at jeg finner det noe begrensende innimellom. Jeg foreslo en gang at man kunne poste opp til to bilder per dag, men maks 7 bilder i løpet av en syvdagersperiode. Men det virket ikke som om det var stor interesse for det forslaget.

Lenke til kommentar

Mine tanker om lite aktivet.

-I utgangspunkte tror jeg mange egentlig bare ønsker litt kreditt for et bildet de har tatt som de er fornøyd med. Men de ønsker også å bli bedre, de bare liker ikke alltid å få kritikk, noe som kan være nødvendig en gang i blant for å ikke miste bakkekontakten.

Dette tror jeg også er en av grunnen til at månedstrådene aka oktoberfest/oktobertråden er så populær. Der kan de poste uten bekyrming for kritikk samt få en klapp på skulderen hvis noen skulle finne på å like det samtidig som de ikke er alene om å være på det nivået de måtte være.

Dog er ikke dettte den ideelle måte å lære på, hvertfall ikke hvis man skal ha en hvis progresjon før livet ebber ut.

-En anne ting som gjelder bildekritikken kan være at ikke alle klarer fange opp kritikken som konstruktiv, at den blir vanskelig å praktisere fordi de ikke forstå det som blir sagt. Dette kan gjelde ord som dybde, dimmensjoner, linjer osv.. Opp med hånden de som kan gå ut døren å ta et bildet med stor dydbe sånn rett ut av lommen?

 

ja, hadde mer på hjerte men nå glemte jeg det.. :shrug:

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Jeg tror hovedproblemet er at Akam/Digit har/hadde forskjellige oppfatninger angående hvordan bildekritikken skulle/skal være, utifra respektive tidligere blide-visning opplegg.

 

På Akam var vi ikke fornøyd med våres bildekritikk-del, hovedproblemet var at vi ikke fikk sett bilder før vi åpnet dedikerte poster samt enkelttilfeller hvor brukere postet bilder som vi mente ikke faller under bildekritikk, vi var/er relativ kritiske til bilde-posting og type kommentarer som vi mente bildene skulle ha under bildekritikk. Flere Akam-brukere likte ikke at man måtte åpne poster før man fikk sett bilde, grunnet at de ikke ville bruke tid på "dårlige" bilder i deres øyner, "mitt problem var veldig lav linjehastighet hjemme, kunne bruke opptil 5min. før et bilde åpnet seg".

Vi har også for vane å la bildene ligge ute til visning over en lengere tid, så man kan gå tilbake i tid for og se utviklingen til enkelte fotografer eller bare nyte bilder, samt at vi hadde mulighet til og legge ut flere varianter av bildet i samme post, vi kunne også redigere andres bilder til et utsnitt/komposisjon som vi mente var bedre og poste de bildene i posten.

 

Det ble en ganske heftig diskusjon angående posting i bildekritikk og utfallet av den diskusjonen var at måneds-tråder for posting av bilder kun for visning ble født, de trådene ble en formidabel suksess og var/er på over 500 postinger og mange eldre/nye brukere som ikke har postet før benyttet disse månedstrådene, baksiden ble at den seriøse bildekritikk-delen ble redusert angående antall posting, og vi "mistet" noen gode fotografer under prosessen.

Dette skulle være en midlertidig løsning frem til Akam fikk på plass en bedre bildekritikk-del med forhåndsvisning av bilder, hvor vi skulle ha flere nivåer.

 

Dette har på en måte blitt virkelighet med den nye Bildekritikk, men at Digit skulle være endel av det ble en overraskelse for oss.

 

Hvordan Digit.no bildefremvisning var før vet jeg ikke*, men har en anelse at den var en form for galleri hvor man kommenterte hverandres bilder på et mer "kose-nivå" uten de store evalueringene av bilder.

Tror også at Digit-brukere ble overrasket at de skulle bli endel av Akam, og har/hadde en annen oppfatning av hvordan en bildekritikk skulle være.

 

Hvis dette skal fungere til beste for alle må vi omgjøre bildekritikk til et bildefremvisnings-galleri og lage en egen dedikert del til de mer hardcore-fotografene innen Akam og eventuell de som ønsker en sådan funksjon innen Digit.no.

 

Kan også nevne at jeg ofte har brukt kommentarer som "fint bilde", men det er kun i månedstrådene hvor vi har lagt opp til denne type kommentarer :)

 

* hvis noen Digitbruker vil utdype dette ville det være fint.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tror hovedproblemet er at Akam/Digit har/hadde forskjellige oppfatninger angående hvordan bildekritikken skulle/skal være, utifra respektive tidligere blide-visning opplegg.

 

På Akam var vi ikke fornøyd med våres bildekritikk-del, hovedproblemet var at vi ikke fikk sett bilder før vi åpnet dedikerte poster samt enkelttilfeller hvor brukere postet bilder som vi mente ikke faller under bildekritikk, vi var/er relativ kritiske til bilde-posting og type kommentarer som vi mente bildene skulle ha under bildekritikk. Flere Akam-brukere likte ikke at man måtte åpne poster før man fikk sett bilde, grunnet at de ikke ville bruke tid på "dårlige" bilder i deres øyner, "mitt problem var veldig lav linjehastighet hjemme, kunne bruke opptil 5min. før et bilde åpnet seg".

Vi har også for vane å la bildene ligge ute til visning over en lengere tid, så man kan gå tilbake i tid for og se utviklingen til enkelte fotografer eller bare nyte bilder, samt at vi hadde mulighet til og legge ut flere varianter av bildet i samme post, vi kunne også redigere andres bilder til et utsnitt/komposisjon som vi mente var bedre og poste de bildene i posten.

 

Det ble en ganske heftig diskusjon angående posting i bildekritikk og utfallet av den diskusjonen var at måneds-tråder for posting av bilder kun for visning ble født, de trådene ble en formidabel suksess og var/er på over 500 postinger og mange eldre/nye brukere som ikke har postet før benyttet disse månedstrådene, baksiden ble at den seriøse bildekritikk-delen ble redusert angående antall posting, og vi "mistet" noen gode fotografer under prosessen.

Dette skulle være en midlertidig løsning frem til Akam fikk på plass en bedre bildekritikk-del med forhåndsvisning av bilder, hvor vi skulle ha flere nivåer.

 

Dette har på en måte blitt virkelighet med den nye Bildekritikk, men at Digit skulle være endel av det ble en overraskelse for oss.

 

Hvordan Digit.no bildefremvisning var før vet jeg ikke*, men har en anelse at den var en form for galleri hvor man kommenterte hverandres bilder på et mer "kose-nivå" uten de store evalueringene av bilder.

Tror også at Digit-brukere ble overrasket at de skulle bli endel av Akam, og har/hadde en annen oppfatning av hvordan en bildekritikk skulle være.

 

Hvis dette skal fungere til beste for alle må vi omgjøre bildekritikk til et bildefremvisnings-galleri og lage en egen dedikert del til de mer hardcore-fotografene innen Akam og eventuell de som ønsker en sådan funksjon innen Digit.no.

 

Kan også nevne at jeg ofte har brukt kommentarer som "fint bilde", men det er kun i månedstrådene hvor vi har lagt opp til denne type kommentarer :)

 

* hvis noen Digitbruker vil utdype dette ville det være fint.

* på gamle digit hadde vi et Bildegalleri (trur eg det het) på samme måte som i Bildekritikken her. Forskjellen nå er at her har vi tre Evalueringsnivåer en kan velge å legge bilde i. Ellers er det vel bare små forskjeller fra gamle digit (slik som større opplastingsfiler..og sikker noe annet som jeg ikke kommer på i farten - andre kan sikkert supplere her)... Karakterer hadde vi litt til og fra på gamle digit også-

 

Uansett så ser jeg ingen motsetninger i det å ha muligheten for det som mange mener bildekritikk skulle være og det som foregår på digit idag. En selv har jo fritt fram til å legge opp til hvordan en vil opptre kommentar/kritikk-messig. Tror at alle varianter av tilnærminger godtas så lenge en"flagger riktig". F.eks. så er jeg såpass enkel i hodet at for meg så betyr evaluringsnivå Kritikk at en fullt ut imøtekommer alle ønsker i så henseende. Så får det heller briste å bære dersom noen av uforståelige grunner skulle bli "sure/såre" av få kritikk som en selv har bedt om - det være seg det som oppfattes som negativ/positiv kritikk.... (jeg oppfatter Kritikk i denne sammenhengen som positiv uansett om bildene mine blir kritisert for mangler, feil, osv.....).....Så lenge det opptres åpent, høflig og ærlig så tåler vel de fleste "alt", kanskje....?.... :cool:

 

 

Når det gjelder å følge den enkeltes utvikling så er jo muligheten her inne suveren. Det er bare å klikke på navnet til medlem/bildeutlegger så har en hele dennes bildesamling forran seg..... ! :wow:

 

Det er bare å teste ut hvordan det funker her inne! :idea: og gi ikke opp etter første forsøk.....:wallbash:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok riktig det at gamle digit på slutten hadde en tendens til å bli et kosested. Derfor var det også en del som ønsket forandringer, og var aktive mht utviklingen av nye digit.

 

Det jeg har vanskelig for å forstå, er hvorfor ikke de såkalte "hardcore" fotografene fra Akam kan bruke digit og be om kritikk av sine bilder? Er det nivået på bildene som er for lavt på digit, slik at man ikke kan legge ut sine egne? Er de redd for "kunnskapsløse" kritikker fra digit brukere? Jeg tror ikke det skal så veldig mange til før man klarer å få til en trend, og kanskje flere følger med. Men uansett må de tåle å dele stedet med oss dødelige amatørfotografer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har vanskelig for å forstå, er hvorfor ikke de såkalte "hardcore" fotografene fra Akam kan bruke digit og be om kritikk av sine bilder? Er det nivået på bildene som er for lavt på digit, slik at man ikke kan legge ut sine egne? Er de redd for "kunnskapsløse" kritikker fra digit brukere? Jeg tror ikke det skal så veldig mange til før man klarer å få til en trend, og kanskje flere følger med. Men uansett må de tåle å dele stedet med oss dødelige amatørfotografer.

Jeg mistenker at det er rett og slett for stor avstand mellom det man ønsker å oppnå, og den innsatsen man faktisk må legge i det for å få det til.

 

Du er nok inne på noe, at man kan begynne i det små og bygge seg opp etterhvert.

 

Det er nok også man som overfortolker nivåene og legger mer i de enn det som er ment.

Lenke til kommentar

Det jeg har vanskelig for å forstå, er hvorfor ikke de såkalte "hardcore" fotografene fra Akam kan bruke digit og be om kritikk av sine bilder? Er det nivået på bildene som er for lavt på digit, slik at man ikke kan legge ut sine egne? Er de redd for "kunnskapsløse" kritikker fra digit brukere? Jeg tror ikke det skal så veldig mange til før man klarer å få til en trend, og kanskje flere følger med. Men uansett må de tåle å dele stedet med oss dødelige amatørfotografer.

Jeg mistenker at det er rett og slett for stor avstand mellom det man ønsker å oppnå, og den innsatsen man faktisk må legge i det for å få det til.

 

Du er nok inne på noe, at man kan begynne i det små og bygge seg opp etterhvert.

 

Det er nok også man som overfortolker nivåene og legger mer i de enn det som er ment.

 

Helt enig i det siste, jeg tar iallfall ikke nivåene så veldig tungt, har gitt tips på visning uten å få noe negativt tilbake.

 

Lurer fremdeles på om kanskje 2 nivåer hadde vært bedre.

Lenke til kommentar

Lurer fremdeles på om kanskje 2 nivåer hadde vært bedre.

Mulig kun 2 nivåer er enklere å forholde seg til. Ser at det ikke sjeldent forekommer at det på valgte nivå Visning allikevel i beskrivelsen kommer fram at en gjerne tar imot tips og sågar kritikk..... :hmm:

 

F.eks. kunne det vært nok med bare Visning (for å tilfredstille de som kun ønsker noe tilnærmet en "gallerifunksjon") og Kritikk (som egentlig er dekkende for alt det være seg av alskens kommentarer, tips og kritikk...)! Uansett så går det jo an å bli mer bevisst og spesifik på å gi uttrykk for hva en egentlig ønsker i beskrivelsen også....! :yes::hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Oppfordring: Hvis man vil øke sjansene for innspill fra utvikling angående forslag til videreutvikling av digit så er det lurt å legge disse i en egne tråder, der en holder seg til saken :-)

 

Jeg synes i alle fall det er (mye) lettere å diskutere ett tema i stedet for fem i en og samme tråd!

 

Opprett derfor gjerne egne tråder for endring av evalueringsnivå, endring av opplastingsgrense, intensjonen for digit m.m. (Eller fortsett på tråder som er opprettet fra før om temaet hvis de eksisterer)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...