Gå til innhold

Hva bruker dere linux til


Anbefalte innlegg

Ett fett om det er howto's eller ei, koker DU kaffe på maskina di?

 

Jeg har en dedikert maskin til slikt. Den er av moccamaster-arkitektur. Kernelen støtter desverre ikke multitasking, så det går ikke an å gjøre så mye annet med den imens. Den lager nå ihvertfall god kaffi, og er optimalisert til sit bruk. Så god kaffimaskin kan ikke engang lages med LFS.

AHehaehea, *døøø*. Nice Egil :D

 

Jeg er så heldig at jeg bruker linux både på jobb og hjemme 100%. På jobb er det mye programmering (mest java), konfigurering (båder servere, db, drivere, etc), mail, web.

Hjemme er det mye av det samme, kanskje litt mindre programmering og mere spilling (hvis jeg har tid). Det har da gått mye i RTCW ET, veeeldig bra og gratis :)

- ja jeg bruker også programmer som, xmms, gaim og mplayer, etc...

Hva er RTCW`? ... :-?

 

Og 4-Dante, jeg håper jeg var én av de seriøse ;).

 

For å si det jeg har oppe nå og driver med er det:

Opera, web

Terminal, bash-scripting

Terminal, irssi, irc

GAIM, msn

XMMS, musikk

Nautulius, div fil-ting :p

Diverse terminaler med masse forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager å helle kald vann i linux årene dine, men det er bare et fåtall av de ID ansatte som bruker linux. Selv (o'store) Carmack bruker hovedsakling windows når han jobber, men han bruker også Mac og Linux. Et veldig bra intevju av Carmack finnes her: http://slashdot.org/interviews/99/10/15/1012230.shtml. (det er fra 99, men vil tro mye fortsatt er aktuelt)
Jeg tror dette har forandret seg, da jeg leste en nyere artikkel der det stod at de hovedsakelig brukte linux. Skal prøve å finne den igjen. Noe som er fra 1999 er neppe mye aktuelt. Det har skjedd utrolig mye i Linux-verdenen siden 1999. Jeg tenker på alt fra kernelen, til drivere fra f.eks. nvidia.
Lenke til kommentar

Jeg bruker linux naa til det samme som jeg kunne gj0re i windows f0r msblast kom... saa jeg fikk nok og formaterte/partisjonerte om til linux, slackware 9.0 ( og en veldig fin fluxbox 8) )

 

Men ser0st saa har jeg ikke noe i mot noen av partene, men stabiliteten har plaget meg i winXP i det siste... ( f0r msblast kom og... )

Lenke til kommentar

msblast ble/blir så stort pga folk faktisk ikke følger med.

Sjiten ble patcha for vel 2 uker sia. Og samme opplegg gjelder oss på andre OS også. Titt og ofte kommer det ut remote exploits som like gjerne kan bli laget worms av.

 

Men jeg skal da være helt enig i at folk som bruker andre OS, gjerner er litt mere "med". (Ikke nødvendigvis, men oftere)

 

-Dante

Lenke til kommentar
msblast ble/blir så stort pga folk faktisk ikke følger med.

Sjiten ble patcha for vel 2 uker sia. Og samme opplegg gjelder oss på andre OS også. Titt og ofte kommer det ut remote exploits som like gjerne kan bli laget worms av.

 

Men jeg skal da være helt enig i at folk som bruker andre OS, gjerner er litt mere "med". (Ikke nødvendigvis, men oftere)

 

-Dante

Wohoo, jeg patcha Windows 2000 versjonen til Pappa før vi fikk, ehm, før det kom skikkelige program til å utnytte exploiten med. Litt kult å være før massene ;) -- Men ofte er andre-os brukere litt mer opptatt av OS'et sitt fordi det ikke er normalt.

 

Derfor oppdaterer og patcher vi oftere, som du sa. (Bare dét at du sa noe ganske motsatt i en annen tråd ;):p)

Lenke til kommentar

linux kan brukes til alt det. mer enn man kan si om Windows. Windows lager jo bare bug og har masse virus *host *hark og ikke minst masse shit. noen spill går faktisk an å spille i Linux også. et Spill som jeg faktisk kan spille i Linux og kanskje et spill jeg liker også er Tux Racer. det er kjempe bra. det burde folk prøve. er ikke ofte jeg spiller, å jeg spiller det ikke så ofte heller, men når jeg spiller det så er det faktisk ganske tøft.

 

jo, hvis man bruker programmet Wine så kan man jo kjøre enda mer i Linux av spill og progs osv. som brukes i Windows. man kan jo også mounte Windows partisjonene sine i Linux så for man tilgang til de filene man har i Windows, det er tøft.

 

Kan vel si det sånn:

Linux =Drøm

Windows =Mareritt

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Lenke til kommentar
Jeg tror dette har forandret seg, da jeg leste en nyere artikkel der det stod at de hovedsakelig brukte linux. Skal prøve å finne den igjen. Noe som er fra 1999 er neppe mye aktuelt. Det har skjedd utrolig mye i Linux-verdenen siden 1999. Jeg tenker på alt fra kernelen, til drivere fra f.eks. nvidia.

Jepp, det er jeg enig i, men har fortsatt mine tvil om at de fleste der bruker linux. Selv på webserversiden bruker de wintendo http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=....idsoftware.com. Det er uansett ikke så viktig så lenge Carmack fortsatt bruker OpenGL og støtter Linux. - han er også (for dem som ikke vet det) rimelig aktiv på slashdot, og kommer titt og ofte med små kommentarer der http://slashdot.org/~John%20Carmack.

Lenke til kommentar
Jeg tror dette har forandret seg, da jeg leste en nyere artikkel der det stod at de hovedsakelig brukte linux. Skal prøve å finne den igjen. Noe som er fra 1999 er neppe mye aktuelt. Det har skjedd utrolig mye i Linux-verdenen siden 1999. Jeg tenker på alt fra kernelen, til drivere fra f.eks. nvidia.

Jepp, det er jeg enig i, men har fortsatt mine tvil om at de fleste der bruker linux. Selv på webserversiden bruker de wintendo http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=....idsoftware.com. Det er uansett ikke så viktig så lenge Carmack fortsatt bruker OpenGL og støtter Linux. - han er også (for dem som ikke vet det) rimelig aktiv på slashdot, og kommer titt og ofte med små kommentarer der http://slashdot.org/~John%20Carmack.

 

Wow, får nice poeng også ;) Han er en skikkelig type ja :D

 

Kan vel si det sånn:

Linux =Drøm

Windows =Mareritt

:D:D:D:D:D:D:D:D

 

Men ellers så vil jeg si at ikke alle Linux-brukere tenker som wil, han bruker selv windows og sier at det er et mareritt, mens linux er en drøm. Veldig få av oss kan stå for dette, iallefall ikke jeg. Det er dette som skaper dårlig stemning og at folk føler Linux-brukere bare er sinte hele tiden og vil slakte Microsoft. Det er ikke tilfelle.

 

Men vi har nok av slike diskusjoner i andre tråder. Men ikke flame wil for svaret som iallfall ikke jeg likte særlig godt. :shrug:

Lenke til kommentar

La oss heller si det slik: Windows er et kommersielt os. Alt som er kommerielt handler om penger, og penger er roten til alt ondt.

Men andre ord er Windows laget for å tilfredstille MS' eiere, ikke brukerne.

 

GNU/* derimot er laget av folk for folk. Her handler det ikke om penger, men å dele godene enhver programmerer lager med andre for å oppnå et best mulig system i felleskap.

Lenke til kommentar
La oss heller si det slik: Windows er et kommersielt os. Alt som er kommerielt handler om penger, og penger er roten til alt ondt.

Men andre ord er Windows laget for å tilfredstille MS' eiere, ikke brukerne.

 

GNU/* derimot er laget av folk for folk. Her handler det ikke om penger, men å dele godene enhver programmerer lager med andre for å oppnå et best mulig system i felleskap.

 

Meget bra sagt av deg...ja, riktig M$ folkene tenker BARE på penger.

Måtte bytte fra Linux til Windows for å kunne kjøre Flight Sim 2004...likte Linux veldig godt fordi kunne lære mye av det, lærte faktisk MASSE...og i windows lærte jeg de samme hele livet kjedelige samme ting.

 

Har noe tips for å kunne kjøre FS2002/2004 på Linux...har sett noe FÅ klarer. sett en screenshot i Linux og kjører FS2004 bevis i www.avsim.com

Lenke til kommentar
La oss heller si det slik: Windows er et kommersielt os. Alt som er kommerielt handler om penger, og penger er roten til alt ondt.

Men andre ord er Windows laget for å tilfredstille MS' eiere, ikke brukerne.

 

GNU/* derimot er laget av folk for folk. Her handler det ikke om penger, men å dele godene enhver programmerer lager med andre for å oppnå et best mulig system i felleskap.

 

Meget bra sagt av deg...ja, riktig M$ folkene tenker BARE på penger.

Måtte bytte fra Linux til Windows for å kunne kjøre Flight Sim 2004...likte Linux veldig godt fordi kunne lære mye av det, lærte faktisk MASSE...og i windows lærte jeg de samme hele livet kjedelige samme ting.

 

Har noe tips for å kunne kjøre FS2002/2004 på Linux...har sett noe FÅ klarer. sett en screenshot i Linux og kjører FS2004 bevis i www.avsim.com

 

Godt poeng.. hadde helt glemt at en av grunnene jeg begynte med GNU/Linux var på grunn av for meg var det et helt fresh OS, med masse å lære seg. Og det fine er at man kan fortsatt sette seg ned å lære seg noe _helt_ nytt. Sånt er *kos* om man kan bruke sånne ord.

 

Men Egil sier at penger er roten til alt ondt?

Jeg er litt enig, men jeg stiller meg heller bak at religioner (og/eller overbevisninger) er værre, og faktisk er roten til alt ondt =)

Men å akseptere at alt som er gratis, i dette tilfellet GPL-lisensierte programvare, nødvendigvis er bra/godt... Tsk.. hm.. kanskje? =)

Samtidig burde man være klar over forskjellen mellom GPL og GNU's filosofi om "Free Software".

``Free software'' is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of ``free'' as in ``free speech,'' not as in ``free beer.''

 

http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

 

-Dante

Lenke til kommentar
en gang så blir dere også "opplyst" :)

Tror neppe det var PGA Linux da :-?

 

Gutter på LAN blir mer interessert enn hva de fleste jentene gjør uansett ;)

 

Har sett ei jente som bruker Linux da, ehh, brukte. Og tanta mi brukte Linux før. Nå skal også foreldrene mine begynne å bruke linux her nå jeg drar til Oxford. Jeg lar dem *ikke* installere windows på min maskin iallfall ;) -- Kan lett miste masse filer o.l. da.

 

Såå, hva var topic :p -- Noe jeg kan si er at jeg var ganske avansert bruker av Windows før, og likte OS'et godt. Men jeg gjør akuratt det samme i Linux nå, og faktisk mer.

 

Men helt i starten så var jeg slik:

at windows er vekk er greit nok, TRENGER egentlig ikke dét, meen alle de søøte programmene mine :([/qoute]

Men etter litt tid med Linux fant jeg både bedre og likestilte programmer som var laget for Linux ;) Gjelder å ha vilje og tolmodighet til å lære nye ting.

 

For meg har Linux blitt veldig kjekt. Etter noen dager er det blitt koseligere enn min koselige Windows 2000 og alle de flotte programmene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...