Gå til innhold

Hva bruker dere linux til


Anbefalte innlegg

Du godeste... dette ble mye på en gang. Som moderator på forumet er det vel i hovedsak din oppgave å ivareta en nøytral posisjon i såpass omfattende spørsmål. Svaret er nemlig, at på det spørsmålet finnes ikke riktige svar.

 

<blahblah...masse jeg ikke skal svare på her>

 

Som redaktør for SourceCode.no er det vel greit å holde seg nøytral, når du så til de grader forsvarer de ledende i denne saken - et selskap som aldri har og aldri vil vie noe som helst kildekode til sine brukere. På den annen side må jeg si meg enig med deg at folk som uten noe erfaring eller grunnlag forsvarer Linux - og bare gir negativt ladet kritikk til Microsoft. Slikt er bare barnslig, det er jeg svært enig i.

Jeg forholder meg nøytral til den grad jeg kan. Hva i det jeg skrev mener du jeg (i følge deg til de grader) forsvarer microsoft med? Jeg bruker som sagt begge deler selv, og foretrekker ikke det ene fremfor det andre på andre grunnlag enn at jeg i noen situasjoner trenger programvare som bare finnes til linux, og i andre sammenhenger trenger programvare som bare finnes til windows. Mitt poeng var, og er fremdeles, at linux og windows KAN sammenlignes da enkelte her prøver å påstå at det ikke kan sammenlignes pga at "linux er mer stabilt". Da det gjelder det du skrev om å holde en nøytral posisjon i såpass omfattende spørsmål skjønner jeg ikke helt hva du mener. Spørsmålet var enkelt og greit hva brukes linux til, og jeg svarte på det. Jeg sa aldri det var det eneste rette svaret. Jeg ga rett og slett det svaret jeg selv ville ønsket å få dengang jeg selv var nybegynner innen emnet. Svaret jeg fikk på samme spørsmål en gang for mange år siden var "det er noe man bruker til å hacke med", og det er absolutt ikke et bra svar.

 

Slik jeg forstår det mener du at moderatører (og redaktører) ikke skal ha lov til å svare på spørsmål i forumet fordi vi skal være nøytrale. Det har jeg problemer med ettersom også vi sitter inne med kunnskap som andre kan dra nytte av. Da det gjelder hvilken SIDE vi skal stå på i en KRANGEL så har du helt rett, vi bør forbli nøytrale så lenge ikke krangelen dreier seg om en krangel hvor ene siden helt klart har rett (men da vil man jo uansett ta den sidens parti som resultat av at man er nøytral).

 

Jeg vil til slutt igjen spørre om hva jeg skrev om var så (til de grader) microsoft favoriserende ettersom jeg ærlig talt ikke klarer å se dette selv.

 

Jeg ser også at denne diskusjonen sporer ut nå. Hvis noen ønsker å kritisere meg, eller mine handlinger ser jeg heller at du/dere:

1) sender meg en PM

2) sender en epost til [email protected]

3) i VERSTE fall lager en tråd i tilbakemeldinger (sålenge det ikke er uthenging)

 

På denne måten unngår vi at NOK en tråd sporer av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg.

 

Moderatorer er moderatorer fordi de har bidratt med noe i miljøet, og derfor sitter inne med en viss kunnskap. I en nøytral debatt pleier man gjerne å trekke frem elementer fra to sider, og kanskje kritisere begge parter.

 

Angående tittel, hadde tråden allerede sporet av før den ble postet.

Lenke til kommentar
Til å koke kaffe!
Jeg kan nok bruke prosessoren min til det, men jeg vet ikke hvor bra det fungerer bare med selv OS'et? Hvordan funker det?

 

Hva bruker dere Linux til?
Alt. Enkelt og greit. Bortsett fra kaffekoking (foreløpig ihvertfall, 1. siden jeg ikke vet hvordan man koker kaffe på Linux, 2. siden jeg ikke liker kaffe).
Lenke til kommentar
Til å koke kaffe!
Jeg kan nok bruke prosessoren min til det, men jeg vet ikke hvor bra det fungerer bare med selv OS'et? Hvordan funker det?

 

Hva bruker dere Linux til?
Alt. Enkelt og greit. Bortsett fra kaffekoking (foreløpig ihvertfall, 1. siden jeg ikke vet hvordan man koker kaffe på Linux, 2. siden jeg ikke liker kaffe).

Kaffe er godt! 8)

 

Men Linux brukes av f.eks de som laga effektene til Lord of the Rings. Trinity bruker GNU (kanskje linux kjerne, kanskje bsd) til å hacke i "The Matrix: Reloaded". Linux(/*bsd) brukes også til å rendere de fleste (?) effektene i alle matrix filmene ;)

 

Ahh, forressten brukes også Linux til å redigere LOTR, gaaanske nice, huh? :D

 

Jeg prøver meg på Cinelerra, for å se om jeg også kan redigere i Linux. Ellers så bruker jeg det til web(opera), irc(irssi), msn(kopete, bytter denne ut med en annen snart), skripting(bash og PHP), mail(opera) og mye mye mye mye mer :D

 

Alt slik som man vanligvis gjør.. Ser filmer, hører på musikk, ser gjennom alle bildene mine (ja, tatt med digitalkameraet mitt, ikke noe fy-fy)

Lenke til kommentar
Til å koke kaffe!
Jeg kan nok bruke prosessoren min til det, men jeg vet ikke hvor bra det fungerer bare med selv OS'et? Hvordan funker det?

 

Hva bruker dere Linux til?
Alt. Enkelt og greit. Bortsett fra kaffekoking (foreløpig ihvertfall, 1. siden jeg ikke vet hvordan man koker kaffe på Linux, 2. siden jeg ikke liker kaffe).

 

Grrrr, er ikke det typisk! Når jeg har skrevet et laaangt svar så trykker jeg på en link på IRC, og voilá. Alt er vekk :(

 

ok, lister opp noe av det som var med:

Kaffe er bra og godt.

LOTR brukte Linux til alle effektene (de maaax nice effektene!! :D)

LOTR brukte Linux til Redigering ;)

The Matrix brukte Linux (*bsd) til effektene sine.

Trinity brukte Linux(*bsd) i Matrix: Reloaded til å hacke

Selv så tester jeg Cinelerra til å redigere video i Linux

Andre ting jeg gjør er bl.a.: web og mail (Opera), irc (Irssi), musikk (XMMS), scripting (bash og PHP) og maaasse annet, det vi normalt gjør på en pc. Skriver ting til skolen, ser gjennom bildene mine (bilder tatt av meg selv med digitalkamera, ikke noe fy-fy) og lærer meg MASSE nytt. :)

Tja, der ble det litt mer komprimert også. Velvel. Slik.. ;)

Lenke til kommentar
Ellers så bruker jeg det til web(opera), irc(irssi), msn(kopete, bytter denne ut med en annen snart), skripting(bash og PHP), mail(opera) og mye mye mye mye mer :D

 

Alt slik som man vanligvis gjør.. Ser filmer, hører på musikk, ser gjennom alle bildene mine (ja, tatt med digitalkameraet mitt, ikke noe fy-fy)

 

ca det samme her...

Lenke til kommentar
vel, det er et operativsystem på lik linje med windows så du kan jo tenke deg selv.

 

var ikke det litt sarkastisk?

Og så sier du etterpå:

 

Jeg synes også (uten å sitere noen spesielle) at enkelte av svarene i denne tråden er utrolig DUMME, og ville passet bedre under SØPPEL, eller enda bedre; IKKE VÆRT POSTET I DET HELE TATT.

 

Nå bruker ikke jeg linux så veldig mye, men eneste ulempen er at det ikke lages så mye nye spill til Linux som f.eks need for speed, doom3, half-life 2 osv... Også det at det ikke er alltid like lett for nybegynnere å sette seg inn i, men for all del, det er på vei. Tror det kommer til å jevne seg ut betraktelig med windows etter som årene kommer. Håper bare ikke at det plutselig begynner å koste penger.

Lenke til kommentar
Nå bruker ikke jeg linux så veldig mye, men eneste ulempen er at det ikke lages så mye nye spill til Linux som f.eks need for speed, doom3, half-life 2 osv...
Doom 3 kommer uten det minste spor av tvil til Linux, og kan sannsynligvis kjørest i FreeBSD også. Er det ett spill som garantert kommer til linux er det Doom 3.
Lenke til kommentar
Doom 3 kommer uten det minste spor av tvil til Linux, og kan sannsynligvis kjørest i FreeBSD også. Er det ett spill som garantert kommer til linux er det Doom 3.

 

Å? Sinnsykt kult. :woot:

Jepp, John Carmack & co er linuxbrukere, og mesteparten (alt?) arbeidet med Doom 3 foregår på linux. ID software er også kjent for å bruke OpenGL i grafikk-motorene sine. Så vidt jeg vet kan alle nyere ID software spill kjørest på linux (quake 2+ i allefall).
Lenke til kommentar
Doom 3 kommer uten det minste spor av tvil til Linux, og kan sannsynligvis kjørest i FreeBSD også. Er det ett spill som garantert kommer til linux er det Doom 3.

 

Å? Sinnsykt kult. :woot:

Jepp, John Carmack & co er linuxbrukere, og mesteparten (alt?) arbeidet med Doom 3 foregår på linux. ID software er også kjent for å bruke OpenGL i grafikk-motorene sine. Så vidt jeg vet kan alle nyere ID software spill kjørest på linux (quake 2+ i allefall).

Tihi! Dette er HERLIG :D - Men Quake (1) er jo OPEN SOURCE så dét finnes iallfall til linux ;) - Har jo også asciiquake, hehe, "kult" :p

 

Ahh, jeg er veldig glad i ID Software.. :D

Lenke til kommentar
Ahh, jeg er veldig glad i ID Software.. :D

 

Har jeg vært siden jeg spilte Doom. (Wolfenstein var desverre før min tid :/ )

 

Nå har ikke jeg vært like mye aktiv som endel andre her på dette forumet, men jeg har lest og fulgt endel med. Og det ser ut til at titt og ofte kommer det tråder/spm som gjør at hele gjengen flipper bananas og det hele tar av i et kaos uten like.

Mulig personen som spurte ikke viste hva GNU/Linux kan brukes til, men forhåpentligvis har han satt seg såpass inni det hele at han faktisk VET det er et OperativSystem. Og som folk flest som bruker datamaskiner så bruker vi OSet til å gjøre alle ting vi trenger maskinene til.

HVA folk bruker "Linux" til må gudene vite. Skal jeg tippe, (og som det ser ut her) så bruker folk flest her på forumet GNU/Linux, eventuelt andre "alternative OS" (fyll inn ditt valg), bare fordi det er kult nok å henge seg på "anti-M$" bølgen.

Noen få kommer faktisk med helt "seriøse" eksempler på hva de bruker maskinene til, men kaffekoking og baking av vafler er det vel de _aller_ fleste IKKE gjør med maskinene sine? Ett fett om det er howto's eller ei, koker DU kaffe på maskina di?

 

For min egen del så bruker jeg GNU/Linux (og da helst slackware) til det aller meste av servere (Dæmons). Det være filservere, webservere, dhcp-servere, shell-servere (med alt det måtte høre med) osv. Bruker GNU/Linux spesielt til mer statiske "løsninger" som GW, firewall, bridger, osv, da disse krever enda mindre vedlikehold enn serverløsningene.

 

MEN på workstation'en bruker jeg Win2kPro, og det kommer jeg til å gjøre inntil Microsoft slutter å gi support (oppdateringer). Og da gir jeg opp Windows. (For jeg går _aldri_ over til XP, noe som er det værste søppelet jeg har sett. Men det er bare min smak). Og denne kombinasjonen funker utmerket. Og jeg regner med det kommet til å fungere utmerket lang tid framover.

 

Dessuten.. folkens.. når skal vi vokse ifra denne "drep Gates" stilen "vi" kjører? "Jeg liker det ikke, derfor suuuuuuuuuger det", osv.

Wake up and smell your own computermade coffee!

 

*tilbake om noen timer, regner med noen har noen fine og velformulerte ord å skrive, strekker tp-kabler imens*

 

-Dante

Lenke til kommentar
Jepp, John Carmack & co er linuxbrukere, og mesteparten (alt?) arbeidet med Doom 3 foregår på linux. ID software er også kjent for å bruke OpenGL i grafikk-motorene sine. Så vidt jeg vet kan alle nyere ID software spill kjørest på linux (quake 2+ i allefall).

 

Beklager å helle kald vann i linux årene dine, men det er bare et fåtall av de ID ansatte som bruker linux. Selv (o'store) Carmack bruker hovedsakling windows når han jobber, men han bruker også Mac og Linux. Et veldig bra intevju av Carmack finnes her: http://slashdot.org/interviews/99/10/15/1012230.shtml. (det er fra 99, men vil tro mye fortsatt er aktuelt)

Det er et par ansatte som jobber spesifikt med Mac og Linux portene, ellers jobber de fleste i Windows (programmerere, skinnere, level designere, etc).

Det er bruken av OpenGL som er hovedårsaken til at ID spillene har vært portet til de fleste plattformene. Til nå fungerer quake 1,2,3 RTCW og RTCW ET også på linux.

Da den første testen til Quake3Arena kom ut ble den først gitt ut for linux (ca to uker) fordi (mener jeg å ha hørt) linux folket var flinkere til å gi tilbakemeldinger på feil enn windows brukerene :) (- la oss håpe det samme skjer med DOOM3)

Selv gleder jeg meg som en unge til DOOM3 og prøver å korte ned ventetiden med endel RTCW ET spilling :)

Lenke til kommentar
Hva bruker dere engentlig linux til?

Jeg er så heldig at jeg bruker linux både på jobb og hjemme 100%. På jobb er det mye programmering (mest java), konfigurering (båder servere, db, drivere, etc), mail, web.

Hjemme er det mye av det samme, kanskje litt mindre programmering og mere spilling (hvis jeg har tid). Det har da gått mye i RTCW ET, veeeldig bra og gratis :)

- ja jeg bruker også programmer som, xmms, gaim og mplayer, etc...

Lenke til kommentar
Ett fett om det er howto's eller ei, koker DU kaffe på maskina di?

 

Jeg har en dedikert maskin til slikt. Den er av moccamaster-arkitektur. Kernelen støtter desverre ikke multitasking, så det går ikke an å gjøre så mye annet med den imens. Den lager nå ihvertfall god kaffi, og er optimalisert til sit bruk. Så god kaffimaskin kan ikke engang lages med LFS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...