Gå til innhold

Sony NEX 7 = DSLR killer?


Anbefalte innlegg

Er ingen stor Sony fan, men tror nok at de kan kverne ut en del brukbare objektiver på kort tid hvis de bestemmer seg for det.

Jeg synes de har dukket opp mye snadder i det siste fra den kanten - Sony er smarte nok til å sammarbeide med Zeiss; og det betyr at det nå finnes en del meget lekkert glass til Sony..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes de har dukket opp mye snadder i det siste fra den kanten - Sony er smarte nok til å sammarbeide med Zeiss; og det betyr at det nå finnes en del meget lekkert glass til Sony..

men så var det prisen da...

kremobjektiver har alltid kostet penger, ingen stor forskjell fra Zeiss til Nikon, Canon etc.

Det jeg liker minst med NEX-7 er fristelsen... jeg er redd for at jeg vil gå bananas på det pene utvalget Zeiss har. Jeg har ett dyrt nikon system fra før av, jeg har ikke råd til å ha 2 :(

Lenke til kommentar

Med adapter får du til og med fasedetekterende autofokus.

 

Jepp, men da er mye av meningen borte med et smekkert systemkamera :)

 

Har akkurat kjøpt Nex 5n, og bestilt meg adapter for Minolta. Rotet i den gamle analog-bagen og funnet en fin Tokina 28 mm/2.8 som er veldig liten, klart mindre enn speilrefleks 50 mm - det tror jeg blir en fin og nett kombo til å gå rundt med. Har også en liten Minolta 35-70 mm/3.5 (laget i samarbeid med Leica) fra den tiden jeg kan bruke - blir spennende å teste ut hvordan det funker. Kvaliteten på disse skal iallfall være bra.

Lenke til kommentar

syns panasonic & olympus har gjort det mye bedre enn sony med tanke på optikkutvalg og kvalitet/størrelse på objektivene.

 

ser at 1,5x cropsensoren gjør objektivstørrelse til flaskehalsen i noen av disse systemene og gjør det størrelsesmessig lite å hente vs. vanlige speilrefleks som for eksempel Pentax K.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Godt å se at alle gjør det samme - avskrive Nikon 1 som ingen har testet...

 

Steve Huff og en annen nettside har testet det skikkelig og det rævkjører hvilken som helst konkurrent glætt på hastighet og nøyaktighet på autofokus inkl en del dyrere DSLR kameraer. Ja det gruser "proff" modellen NEX-7 også på dette, pluss ISO sammenlignet med mange modeller med større bildebrikke.

 

Huff mener også at hvitbalansen og (gisp) bildekvaliteten er bedre enn mange av konkurrentene.

 

Når så objektivene også er sylskarpe, noe Sony ikke vet hva er engang så er hjelper det lite om NEX-7 ser tøft og proft ut når lekemodellene til Nikon slår det på det meste unntatt antall ting å skru på og ett jalla utseende...

 

Ett topp kamera måtte være innmaten til Nikon, brukergrensesnittet til Sony, utseende til Olympus PEN serien og objektivene til Leica...

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Ett topp kamera måtte være innmaten til Nikon, brukergrensesnittet til Sony, utseende til Olympus PEN serien og objektivene til Leica...

 

Jeg ville heller hatt utsende og brukergresnitt fra Panasonic (GH2), sensor og EVF fra Sony. Nikon kunne bidratt med fasebasert AF hvis de kunne fått det inn på en Sony sensor. Nikon 1 objektivene er relativt store, har bra byggekvalitet (men mangler fokusring) og bra kitzoomstandard optisk (i følge photozone).

Lenke til kommentar

Ett topp kamera måtte være innmaten til Nikon, brukergrensesnittet til Sony, utseende til Olympus PEN serien og objektivene til Leica...

 

Jeg ville heller hatt utsende og brukergresnitt fra Panasonic (GH2), sensor og EVF fra Sony. Nikon kunne bidratt med fasebasert AF hvis de kunne fått det inn på en Sony sensor. Nikon 1 objektivene er relativt store, har bra byggekvalitet (men mangler fokusring) og bra kitzoomstandard optisk (i følge photozone).

 

....ooog værtettninga til Pentax/Olympus :whistle:

Lenke til kommentar

Vel. Huffingtonsiden virker ikke spesielt tillitsvekkende, og ellers er det vel ingen andre som har testet sonyen. Som nikonen. Mye av grunnen til at jeg har sjelt mer til sony enn nikon er som du sier design. På bilder ser nikon v1 ut som en badeleke, mens nex7 er en lekkerbisken. samtidig har jo nikon sine slitt sin lille sensor, mens sony flotter seg med apc. dette får såklart mye fokus siden size does matter akkuat her.

Dersom af er så bra som du nevner er det håp, det har møe å si i alle fall for meg.

 

Håper også at canon kommer seg ut av sin egen selvtilfredse verden og lanserer speilløst. Gjerne med apc sensor, litt mindre objektiver og litt tykkere hus enn sony har i nex.

 

Det er i alle fall en spennede kameratid, jeg synes sony skal ha honør for å prøve å lage et kamera som kanibaliserer egne modeller , noe canikon ikke gidder, selv om alle vet de kan.

Lenke til kommentar

Ser at Steve Huff kommenterer at AF er veldig presis på Nikon 1. Men noe annet skal vel vi egentlig ikke vente. Kontrastbasert AF er i utgangspunktet presis; og ettersom Nikon 1 har mindre sensor enn µ-4/3 og Sony NEX; så blir jo DOF større - da bør bildene bli skarpe ...

 

Det er snarere raskt fordi det IKKE bruker kontrastdetekterende AF i de fleste tilfeller.

 

We offer two of the world's best features to let you capture special moments faithfully.

First, we present the world's fastest autofocus(*1). The phase-detection AF, embedded in the newly developed sensor, will track and capture fast-moving subjects in sharp, crystal-clear focus. Second, we offer the most focus points in the world. The focal plane phase-detection AF with effectively positioned 73 points(*2) recognizes the moving subject as a plane to ensure that images are captured clearly.

Because of the Advanced hybrid AF system, the camera will automatically select the contrast-detect AF mode in poorly lit areas to expand the area covered by the autofocus. With the camera's remarkably quick and smooth AF, you can capture scenes you never knew existed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...