Gå til innhold

Fotografere nordlys og andre mørke bilder


Anbefalte innlegg

 

- Bruk M. Jeg er ikke enig med at du trenger å stille inn ISO på 800 el 1600. Tvert i mot, still den inn på 200 f.eks. Det er bare å bruke litt lenger lukketid og så får du mindre støy.

 

 

 

Nå var det nordlysfotografering jeg snakket om, og da duger det ikke med veldig lang lukkertid.

 

Til generelt landskap og stjerner(uten nordlys) er jeg enig med deg.

Endret av to88he
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For stjerner er det ynskjeleg med god, høg ISO. Mjølkevegen kan verta fin og klar, men ein må få samla så mykje lys som mogleg, og signalet bør forsterkast ein del. Støyet kan reduserast i PS etterpå.

 

Ideelt sett burde ein tatt "referansebielte" med eit visst antal støynivå (av ulike typar) og bruka eit program til å "trekka ifrå" denne bakgrunnsstøyen. Det vil gi eit myyykje klårare bilete, meir detaljar, færre "hot pixels" og generelt betre stjernebilete. Men det er for spesielt interesserte ;)

 

Eit lite triks: dersom du er redd for vibrasjonar etter å a trykka på utløysaren, prøv følgjande: hald noko mørkt framfor objektivet i eit par sekund etter at du har trykt, for så å fjerna det. Du får eit par mindre sekund i eksponering, men du reduserer oppfanga vibrasjonar betrakteleg.

 

Her er eit døme på stjernebilete tatt ved:

 

f/4

ISO-800

30 sekund

6258522579_4680b9ac1c_m.jpg

To bjørker peikar mot store karlsvogna by Anders Myhre Brakestad, on Flickr

 

 

f/4

ISO-1000

30 sekund

6259057184_a7a1e61008_m.jpg

Vegen mot Pleiadene by Anders Myhre Brakestad, on Flickr

Endret av kjikvadrat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Bruk M. Jeg er ikke enig med at du trenger å stille inn ISO på 800 el 1600. Tvert i mot, still den inn på 200 f.eks. Det er bare å bruke litt lenger lukketid og så får du mindre støy.

 

 

 

Nå var det nordlysfotografering jeg snakket om, og da duger det ikke med 20s lukkertid.

 

Til generelt landskap og stjerner(uten nordlys) er jeg enig med deg.

 

Det fikk jeg ikke med meg :)

Jeg bor også på et sted uten særlig nordlys (Bergen) så slikt er lite akutelt. Var riktignok et år i Indre Troms, men det fristet ikke til gjentagelse..

Lenke til kommentar

Jeg begynner med det siste først, hvis du ta bort UV-beskyttelsefiltret du har montert foran objektivet så slipper du stjernefortegningen.

 

Hvis du ikke har fjernkontroll så kan du "lure" kameraet litt, gå inn i menyene>verktøy>C.Fn "Custom funksjonene" og aktiver "speil opp/mirror up" funksjonen, ta så og gå ut av menyene igjen, sett timeren på 10 sekunder, når du da trykker ned utløseren så tar kameraet og løfter opp speilet inne i kameraet så venter kameraet i 10 sekunder før det tar bilde.

 

Hei igjen :)

 

Jeg har ikke montert noe UV-filter foran linsa, hvis du tenker på disse som du kjøper separat og skur på? Nope, har ingen slike :) Men skal prøve meg enda litt mer frem, ønsker meg fjernutløser og skikkelig kamerastativ i julegave. Er en kompis av meg som sliter med samme greia, tenker å lære han litt også når jeg får dreisen på dette selv :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke montert noe UV-filter foran linsa.

 

Tok en råsjans der :)

 

Da er det nok kvaliteten på objektivet som er synderen.

 

Når det gjelder stativ så må man nesten oppi 2000.- før man begynner og finne gode stativ, et unntak er Velbon 600R ikke helt det oppe men et bra budsjettstativ.

 

Japan Photo selger Induro-stativer som skal være relativ bra, men jeg har ingen erfaring med de.

Lenke til kommentar

Tok et måneskinnsbilde i kveld, men den ser ut som en sol med solstråler. Hva kommer dette av?

Månen er veldig overeksponert i forhold til resten av himmelen - du kan ikke eksponere så både månen og himmelen er passe eksponert samtidig.

 

Stjernen kommer av at du har blendet veldig mye ned - her har du blendet ned til f/22. Når du har blendet veldig ned og du har en veldig overeksponert lysskilde, så får du såkalte "sunstars", som har like mange takker som objektivet har blenderlameller (eller dobbelt så mange, hvis du har et odde antall blenderlameller).

 

Så nei - dette er hverken UV-filter eller kvalitet på objektiv, det er at du har en seriøst liten blender.

 

For å slippe å gå opp i ISO, vil jeg anbefale å ha litt større blender - lavere tall er større blender. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke montert noe UV-filter foran linsa.

 

Tok en råsjans der :)

 

Da er det nok kvaliteten på objektivet som er synderen.

 

Når det gjelder stativ så må man nesten oppi 2000.- før man begynner og finne gode stativ, et unntak er Velbon 600R ikke helt det oppe men et bra budsjettstativ.

 

Japan Photo selger Induro-stativer som skal være relativ bra, men jeg har ingen erfaring med de.

¨

Hei, Nautica :)

 

Nei, jeg har to originale canon objektiver, et på 18-55 og et på 55-250, begge med bildestabilisator. Tenkte først å kjøpe et 18-200 objektiv, men fikk tilbakemelding hos butikken om at dette er et veldig stort spekter, så det er større sjans for å få uklare bilder. Mye å ta hensyn til for objektivet. Om det ligger noe i dette ha jeg ingen erfaring med.

 

Men de objektivene jeg har skal jo i prinsippet være godt nok til nybegynner, for jeg er helt på startstreken :)

Lenke til kommentar

Det selgeren siktet til angående den 18-200mm'ern er antageligvis det at såkalte "superzoomer" som denne er veldig anvendelig og funker til det meste. Det at objektivet går helt fra 18-200mm går imidlertidig på bekostning av skarphet og lysstyrke (maks blenderåpning).

 

Etter min smak så er mest mulig vidvinkel gull til nordlys \ stjernefotografering. Mtp sistnevnte vil du kunne bruke lengre lukkertider uten å få synlige "startrails", altså det at stjernene blir streker istedet for flotte små prikker. Samtidig er nordlys gjerne massivt i utstrekning og jeg foretrekker å få med mest mulig.

Lenke til kommentar

Dei objektiva du har no betre enn det 18-200mm objektivet. Di større zoomområde, di meir arbeid og omsyn må det verta lagt ned i produksjonen av objetkivet. Ja, det er særs praktisk å ha fin vidvinkel til fin tele i eitt objektiv, men biletekvaliteten vil ikkje vera særleg fin.

 

Mitt tips er å læra deg å bruka det du har. Lær deg korleis det verkar, lær deg teorien bak ei eksponering (belndar, lukkartid og ISO). Jobb med komponeringa, lær deg photoshop (eller eit liknande program). Når du føler deg begrensa av det utstyret du har, då kan du tenka på å kjøpe nytt.

 

edit: i stjernefotografering så vil brennvidda faktisk spela inn på eksponeringa - i alle fall om du ikkje vil at stjernene strekar. Di større brennvidde (meir tele) di "fortare" vil stjernene fera over biletet ditt, og du må kompensera med ei kortare lukkartid :)

 

Einig i det killswitch seier, di større vidvinkel di betre. Ein vil jo gjerne få med så mykje av nordlyset/stjernehimmelen som mogleg. På 12mm får ein med ganske mykje av mjølkevegen. For litt inspirasjon på kva som er mogleg å oppnå med heilt vanleg utstyr, sjå denne videoen!!! Inspirerte meg verkeleg til å ta fleire bilete av himmelen.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=l2B0rjJR57M

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...