Gå til innhold

Kopiere filer/mapper med spesielle tegn i Parted Magic f. eks?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått et problem her som jeg ikke klarer å løse så lett.

Det har seg slik at jeg satt sammen en maskin for en god stund siden. Så i dag så starta jeg den. Jeg kjørte i gang Arch installasjoner på den. 2 stykk. Så gjorde jeg installasjonen med Xfce4 ganske så ferdig, også begynte jeg å bruke den. Så begynte jeg å tenke litt på at jeg kanskje skulle gått for Windows 7 istede, siden at jeg plutselig har fått problemer med Norsk tastatur i Arch av en eller annen grunn. Har sikkert noe med oppdatering å gjøre.

Så jeg tenkte at jeg skulle gå over til Windows 7 istede. Jaja. Kjørte i gang installasjonen der da og sletta Arch installasjonene. Så kommer jeg naturligvis på at jeg har jo bare Linux partisjoner på de andre diskene mine og da får jeg ikke lest dem fra Windows. Så jeg måtte se om jeg fikk kopiert alt over på en helt ny 1 TB Disk som aldri har vært i bruk før.

Så jeg kjørte i gang LiveCD`en til Parted Magic da, og skulle overføre filer med den over på den nye 1 TB Disken. Men så er det slik at at jeg har filer/mapper på de diskene som har spesielle tegn i seg altså. Æ, Ø, Å. Dette ble tydligvis et problem for Parted Magic.

 

Så nå er jeg litt rådvill da, på hva jeg egentlig skal gjøre.

 

Jeg må ha noe som kan lese Æ, Ø, Å tegn og andre spesielle tegn.

 

Noen som vet om LiveCD`er som klarer å lese slike tegn eller om jeg faktisk må kjøre en installasjon av Arch igjen og overføre filer.

 

Håper noen har svar

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke liveCD'en til Parted Magic, men det høres litt ut som om kopieringen skjer uten riktige språk innstillinger...

 

Bruker du cp terminal/konsole til å kopiere så prøv å sette LANG="nb_NO.UTF-8" foran:

 

LANG="nb_NO.UTF-8" cp <src> <dst>

 

da overstyres LANG variabelen for cp "der og da"

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...