Gå til innhold

Valg av hardware og OS til server


Gjest Slettet-CLIWLovz

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CLIWLovz

Hei! :)

 

Jeg sitter nå å tenker på å bygge meg en server til ca 6k, men beløpet er ikke fastslått enda.

 

Har derfor noen spørsmål som hadde vert kjekt om noen kunne oppklart for meg.

 

Ser på komplett at de har hardware til server og "vanlig" pc. Lurte derfor på om hva som er forskjellen på dette?

 

Tenker å bruke serveren til forskjellige ting, blant annet backup av skoledokumenter, streaming av film, lage webside lokalt for å teste det ut og kanskje sette opp en spill server f.eks Team fortress 2 eller minecraft bare for å komme med noen eksempler.

 

Hvilket OS bør jeg velge for denne pakken? (Tviler litt på at det er ett OS som er optimalisert til alt det jeg ønsker å bruke serveren til, men kan lett utelukke spill til fordel for det andre)

 

Er det noe som ble uklart så er det bare å spørre.

 

Tusen takk for alle svar på forhånd!

Mvh

DanVazz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som hobby server kan du bruke det meste av HW.

Har du ikkje ein gammal pc som du kan bruke?

 

eventuelt oppgradere din stasjonære og ta delene frå den til servern din.

Som os funker det meste som du får RDP/VNC inn på (vis du ikkje vil bruke skjerm, mus og tastatur)

 

Eg har ein gammal E6600 stående og snurre enda, funker fint me Windows 2008 server. Kjøpte 8 GB ram til den, da ddr2 ram var billigt.

Skal du ha mange disker så ta ein stødig psu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CLIWLovz

Takk for tips og svar så langt! :)

 

@rvenes - Har en Pc hjemme som kan bli brukt som server, men hardware messig så er den for utdatert til å kjøre så veldig mye ca 6-8 år gammel. Prøvde å instalere Ubuntu server 10.04, men fikk feilmelding om at det ikke kunne kjøre på grunn av den var for dårlig. Så derfor tenker jeg på kjøp av ny server :)

 

 

@ siDDis - Leste litt på ECC og at det gidde ca 2% lavere hastighet, mot at jeg slipper feilmeldinger i form av minne. Men er det egentlig nødvendig? Ettersom det er vell ikke så ofte det skjerm med nyere teknologi?

Endret av Slettet-CLIWLovz
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har samme krav til oppetid, som i en bedrift, velg vanlig PC-hardware. Hvis du skal lagre filer som du er redd for å miste, så kan du heller legge litt penger i en hardware RAID-kontroller og et RAID-5-oppsett. Det kan også være fornuftig å investere litt i diskene (f.eks. WD Black). Hardware kan erstattes ganske raskt, men mister man filer, så er det ofte straks verre.

Lenke til kommentar

Det er ikkje oppetid eg merker at ECC hjelper, men det er på generell datakorrupsjon. Bitflip skjer ofte, GANSKE ofte. Dei få gongane det skjer i minnet så greier ECC minnet å "fikse" det.

 

A very large-scale study based on Google's very large number of servers was presented at the SIGMETRICS/Performance’09 conference [10]. The actual error rate found was several orders of magnitude higher than previous small-scale or laboratory studies, with 25,000 to 70,000 errors per billion device hours per megabit (about 3–10×10−9 error/bit·h), and more than 8% of DIMM memory modules affected by errors per year.

 

Les meir på wikipedia.

 

Eg ville ikkje brukt pengar på hardware raid kontroller for å sikre seg datakorrupsjon. Bruk heller tid på eit skikkeleg filsystem som ZFS, WAFL eller HammerFS.

Lenke til kommentar

Det er ikkje oppetid eg merker at ECC hjelper, men det er på generell datakorrupsjon. Bitflip skjer ofte, GANSKE ofte. Dei få gongane det skjer i minnet så greier ECC minnet å "fikse" det.

 

A very large-scale study based on Google's very large number of servers was presented at the SIGMETRICS/Performance’09 conference [10]. The actual error rate found was several orders of magnitude higher than previous small-scale or laboratory studies, with 25,000 to 70,000 errors per billion device hours per megabit (about 3–10×10−9 error/bit·h), and more than 8% of DIMM memory modules affected by errors per year.

 

Les meir på wikipedia.

Generell datakorrupsjon? Hadde dette vært noe stort problem, så hadde alle datamaskiner hatt ECC-minne. Problemet kan like godt oppstå der. Se også bruksområdet for serveren til trådstarter. Om en eller annen bit skulle bli gal, hvilke konsekvenser har det for denne typen data? Jeg vil gjerne sitere deg dobbelt:

Dei få gongane det skjer i minnet så greier ECC minnet å "fikse" det.
Du bør også regne litt på de dataene som du siterer, og så overføre det til bruks-/aktivitetstid på en typisk hjemmeserver.

Eg ville ikkje brukt pengar på hardware raid kontroller for å sikre seg datakorrupsjon. Bruk heller tid på eit skikkeleg filsystem som ZFS, WAFL eller HammerFS.

Jeg anbefaler ikke hardware RAID kontroller på grunn av datakorrupsjon, men mot lavere risiko for datatap. Hardware RAID sikrer også muligheten til å flytte RAID'et til annet hovedkort uten noe mekk. Med hardware RAID, så faller også behovet for en egen OS-disk bort, samt at man kan gå noe ned på minne og prosessorbehov.

 

Med filsystemanbefalingene dine, så forutsetter du at trådstarter skal kjøre *nix. Det er så vidt jeg vet ikke gitt.

Lenke til kommentar

Generell datakorrupsjon? Hadde dette vært noe stort problem, så hadde alle datamaskiner hatt ECC-minne. Problemet kan like godt oppstå der. Se også bruksområdet for serveren til trådstarter. Om en eller annen bit skulle bli gal, hvilke konsekvenser har det for denne typen data? Jeg vil gjerne sitere deg dobbelt:

Dei få gongane det skjer i minnet så greier ECC minnet å "fikse" det.
Du bør også regne litt på de dataene som du siterer, og så overføre det til bruks-/aktivitetstid på en typisk hjemmeserver.

Det skjer heile tida, problemet er at folk skylder det på andre ting som harddisken eller operativsystemet.

Har du ikkje høyrd om historiane der folk plutseleg ikkje greier å boote maskina eller at maskina plutseleg kræsjer og du må reboote. Då er det ganske sannsynleg at bitflip i minnet eller harddisk har forårsaka feil i viktige ting.

 

Jeg anbefaler ikke hardware RAID kontroller på grunn av datakorrupsjon, men mot lavere risiko for datatap. Hardware RAID sikrer også muligheten til å flytte RAID'et til annet hovedkort uten noe mekk. Med hardware RAID, så faller også behovet for en egen OS-disk bort, samt at man kan gå noe ned på minne og prosessorbehov.

 

Med filsystemanbefalingene dine, så forutsetter du at trådstarter skal kjøre *nix. Det er så vidt jeg vet ikke gitt.

Eh nei, hardware raid er ikkje lettare å flytte til eit nytt hovudkort utan mekk(les om hovudkort som ikkje likar eit ikkje-skjermkort i pcie 16x slotten eller generell bios konflikt). Prossesorbehov har heller ingenting å si. Idag så er det nok CPU krefter til å kunne gzippe data i realtime i eit software raid. Minne med BBU har ein fordel. Men det er ikkje så mykje betre ytelse enn uten. Det er meir eit kostnadsspørsmål, det kan i nokre situasjonar vere betre å bytte ut tradisjonelle diskar med SSD disker i eit software raid.

 

Eit hardware raid kan heller ikkje heale seg sjølv. Så er det bitflips nokon plass så har den ingen måte å finne ut av det og leverer råten data frå disken.

Lenke til kommentar

Det skjer heile tida, problemet er at folk skylder det på andre ting som harddisken eller operativsystemet.

Har du ikkje høyrd om historiane der folk plutseleg ikkje greier å boote maskina eller at maskina plutseleg kræsjer og du må reboote. Då er det ganske sannsynleg at bitflip i minnet eller harddisk har forårsaka feil i viktige ting.

Jeg tror du har fått bitflip på hjernen. Største sannsynligheten for disse feilene, er programmeringsfeil. Hadde dette vært det problemet du fremstiller det som, så hadde alle datamaskiner vært designet annerledes. Jeg gjentar, bitflip på en hjemmeserver, så what? Så lenge ikke resten av datautstyret i hjemmet har error correction, så skal minne i en hjemmeserver være kritisk uten ECC? Hva betyr f.eks. en bitfeil i en bildefil eller film? Normalt, absolutt ingenting!

 

Jeg sier ikke at man ikke skal bruke ECC, men at det er noe kritisk, er vel en god overdrivelse.

 

Eh nei, hardware raid er ikkje lettare å flytte til eit nytt hovudkort utan mekk(les om hovudkort som ikkje likar eit ikkje-skjermkort i pcie 16x slotten eller generell bios konflikt).

Dette gjelder generelt om all hardware. Om du har et software RAID, så kan det være at kontrolleren ikke liker diskene dine etc. etc.

 

Prossesorbehov har heller ingenting å si. Idag så er det nok CPU krefter til å kunne gzippe data i realtime i eit software raid. Minne med BBU har ein fordel. Men det er ikkje så mykje betre ytelse enn uten. Det er meir eit kostnadsspørsmål, det kan i nokre situasjonar vere betre å bytte ut tradisjonelle diskar med SSD disker i eit software raid.

Selvfølgelig kan man kjøpe seg prosessorkraft nok, men med dagens 6Gb hastighet mot diskcache, så vil man selv på gode prosessorer innimellom merke belastningen. Normalt så investerer man heller ikke i noen i7 til en hjemmeserver.

 

Eit hardware raid kan heller ikkje heale seg sjølv. Så er det bitflips nokon plass så har den ingen måte å finne ut av det og leverer råten data frå disken.

For å si det slik, påstanden om at et hardware RAID ikke kan heale seg selv, vil jeg ha deg til å dokumentere. Det meste (om ikke alle) viktige data i samfunnet ligger på hardware RAID, og vil ifølge din hyppige bitflip være korrupt på disken. Jeg velger å tro at dine kunnskaper om hardware RAID ligger noen år tilbake i tid, eller baserer seg på gammel informasjon.

Lenke til kommentar

Bitflips er faktisk slett ikke uvanlig. Jeg merker det særlig på videofiler og store bilder, da disse plutselig kan korrupteres slik at bilde/lyd hakker, eller at deler av bildet "sladdes bort" sånn uten videre. Hardware RAID vil ikke beskytte mot annet enn fysisk harddiskkrasj, derfor er det viktigere å fokusere på en ordentlig backupløsning for å bevare essensielle filer, noe som også til en viss grad kan beskytte mot brukerfeil. RAID kan gjerne være et supplement, men det er på ingen måte en fullverdig trygghet.

Lenke til kommentar

 

Eit hardware raid kan heller ikkje heale seg sjølv. Så er det bitflips nokon plass så har den ingen måte å finne ut av det og leverer råten data frå disken.

For å si det slik, påstanden om at et hardware RAID ikke kan heale seg selv, vil jeg ha deg til å dokumentere. Det meste (om ikke alle) viktige data i samfunnet ligger på hardware RAID, og vil ifølge din hyppige bitflip være korrupt på disken. Jeg velger å tro at dine kunnskaper om hardware RAID ligger noen år tilbake i tid, eller baserer seg på gammel informasjon.

 

Ja det er veldig enkelt å dokumentere -> http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Data_Integrity

 

Data Integrity is a high priority in ZFS because recent research shows that none of the currently widespread file systems — such as Ext, XFS, JFS, ReiserFS, or NTFS — nor Hardware RAID provide sufficient protection against such problems. It is well known that Hardware RAID has some issues with data integrity. Initial research indicates that ZFS clearly protects data better than earlier solutions.

 

Tankegangen er eigentleg veldig enkel, kvar datablokk har eigen checksum som verifiserer at datablokka ikkje har endra seg.

post-5591-0-33803100-1317990267_thumb.png

 

Hardware raid er eigentleg søppel, idag er det meir vanleg å køyre software raid over disker eksportert som single raid for å dra nytte av write cachen ein hardware controller tilbyr. Trenger du ikkje den ytelsesaukninga så er hardware raid bortkasta penger. Om ein trenger rå leseytelse så finnes det fleire cache løysningar til software raid. DragonFlyBSD har swapcache for alle filsystemer. ZFS har L2ARC cache

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...