Gå til innhold

Lærlingplass etter fullført VG1-Elektro


wergz

Anbefalte innlegg

Planen min så langt er å utdanne meg som dataelektroniker med fordypning i Data,servere osv..

Etter flere små veiledings-presentasjoner hørte jeg plutselig at man kunne bli tatt ut som lærling allerede etter VG1 (og i "verstefall" etter ungdomskolen). Gjelder dette for en som vil bli dataelektroniker også, eller er dette bare for elektrikere (og andre innenfor El-energi) ?

 

Generell info: Jeg startet på Elektro nå i høst og hvis lærling-plass ikke er mulig i VG2 vil jeg fortsette det vanlige løpet: Data&Elektronikk VG2 og Vg3 - Dataelektronikerfaget.

 

Håper på informerende svar! :)

På forhånd takk.

Endret av wergz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det kan man bli tatt ut som lærling før førsteåret på videregående men det er ikke å anbefale. Værtfall hvis du skal være Data elektroniker lærling da syns jeg du burde ha alle tre årene med teori også to års læretid, isteden for 5år lære.

Da det er viktig med teori i bunn før du begynner med sånn type jobb.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Tror nok jeg ville gått VG2 også, så kan du heller søke om lærlingplass. VG3 Dataelektroniker er bare søppel!

 

 

Vil også anbefale deg VG2 og søke deg ut som lærling etter dette.

Da har du fått med deg en god del teori og er du heldig og kommer i en god bedrift, lærer du nok mer hvordan markedet er, enn på skolen :)

Lenke til kommentar

Tror nok jeg ville gått VG2 også, så kan du heller søke om lærlingplass. VG3 Dataelektroniker er bare søppel!

 

 

Vil også anbefale deg VG2 og søke deg ut som lærling etter dette.

Da har du fått med deg en god del teori og er du heldig og kommer i en god bedrift, lærer du nok mer hvordan markedet er, enn på skolen :)

 

Syntes du at det er dumt å begynne som lærling etter VG1? Mine forventninger er vel at man lærer mer som en "hjelper" i en bedrift enn å lære om mye unødvendig emner på Data&Elektronikk?

 

Når en bedrift tar inn lærlinger: Ser de på resultater fra ungdomskolen også? Isåfall så er det bra! :) Fra 10.klasse så tror jeg at mitt karaktersnitt lå på ca 4.5 (0 fravær). Dette året tror ikke jeg at karakterene holder seg på dette nivået. Jeg anslår noe rundt 4.2. Er dette et godt grunnlag? (Jeg har generelt svært lite fravær også)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det kan man bli tatt ut som lærling før førsteåret på videregående men det er ikke å anbefale. Værtfall hvis du skal være Data elektroniker lærling da syns jeg du burde ha alle tre årene med teori også to års læretid, isteden for 5år lære.

Da det er viktig med teori i bunn før du begynner med sånn type jobb.

 

Men under lærling-tiden blir man jo innkalt til flere teori-timer, hvis jeg har fått rett info? Er ikke dette nok (og lærer man endel mer i praksisen enn i teorien?) ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...