Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen er "plutselig" blitt treg.


Anbefalte innlegg

Jeg oppretter det emnet her, for nå er det begynt å plage meg så til de grader, uten at jeg klarer å finne problemet selv.

 

Dette er min pc:

Inter Core i7 920 @ 2.67Ghz

NVidia GForce 295GTX

Asus P6T Deluxe

6GB RAM, ukjent merke.

WD VelociRaptor 150GB - Med Windows 7 64bit

1TB HD til alt annet.

 

Problemet:

Helt uten videre, har pcen min "mistet futten". *ALT* går som om pcen er langt svakere enn den egentlig er. Bare det å åpne en ny fane i Chrome, og gå inn på facebook merkes med et lite "hakk" i flyten, i mangel av bedre forklaring. Blant mine 4 nære venner, som alle spiller f.eks. Heroes of Newerth, var min pc den desidert sterkeste. Ved loading av diverse saker og ting, var jeg *alltid* først, langt foran resten. Uten at noen har endret noe, er jeg plutselig sist nå. Når vi 4 loader ferdig, og "spillet" starter, så opplever jeg og å få en slags "flicker" helt i starten, som ikke hendte før. Akkurat som om skjermkortet mitt får en spasme. I tillegg, har det hendt et fåtall ganger, at hele spillet - uten at det er en anstrengende situasjon som "dreper frameraten min" på skjermen, plutselig fryser, og jeg får 2 FPS i noen sekunder, hvor jeg må være rask å ctrl+alt+del, og bare "vente" til jeg hører spillet har hentet seg inn igjen (3-4 sekunder), hvor det så tabber opp igjen av seg selv. Gjør jeg ikke det fryser hele driten, og selv om jeg enda sitter i Skype-samtale og pcen tilsynelatende fungerer fint. Jeg må så manuelt restarte.

 

Jeg har stilt alt av grafikk i spillene jeg spiller (Fallout New Vegas, HoN, Deus Ex, etc.) et stykke ned, bare for å kunne "overleve" uten at det lagger til blokksberg og forbi. Frameraten går noe så vanvittig ned, når det først begynner å skje ting.

 

Jeg har oppdatert alle mulig drivere. Skjermkort, hovedkort, lyddrivere. Jeg bruker CCleaner, MBAM, i tillegg til at jeg har ukentlig refragmentering. Det virker ikke å være noe som helst *galt* som pcen klarer å finne selv. Når jeg starter opp nye spill som automatisk konfigurerer grafikken til å passe systemet, tar den mildt sagt vann over hodet, sånn som det er nå.

 

Jeg opplever og innimellom, at når jeg restarter pcen, så vår jeg en advarsel ved oppstarten om

"CPU temperature too high.

 

Press F1 to continue"

 

Før det såvidt synes at det står noe om "checking SDRAM" før den spretter videre inn i OS.

Det er helt klart noe som er i veien, for det *føles* som om jeg sitter ved en pc langt eldre og dårligere enn den jeg er vant med.

 

Disse problemene har holdt på siden sommeren omlag, og jeg er helt sikker på at det ikke har kommet av at jeg har installert noe fjaseri. Jeg er en neatfreak og perfeksjonist, og har veldig begrenset med "ting" på pcen, utover det jeg vil ha der. De nevnte programmene kjøres jevnlig, og utover det er det bare et spill her og der, samt Spotify, Dropbox, og diverse Adobe programmer.

 

Er det noen som har noen som helst ide på hva jeg kan gjøre? Det virker jo som om det er noe galt med CPUen, såpass har jeg skjønt. Om det er viften som er litt borked og den har blitt skadet av varme er noe jeg kan se for meg, men den fungerer da enda - er det vanlig? Og vil det forklare alt annet og?`

 

Jeg er ikke så utrolig pcflink av meg utover det at jeg er flink til å holde pcen "ren og ryddig". Jeg er åpen for alle mulige tips, for fortsetter det sånn her, kjøper jeg nytt skjermkort/hovedkort/ram/prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg opplever og innimellom, at når jeg restarter pcen, så vår jeg en advarsel ved oppstarten om

"CPU temperature too high.

 

Press F1 to continue"

 

Intel cpu throttler ned frekvensen automatisk når den finner den for varm.

Egro går alt myyye tregere.

 

 

Mål cpu temperaturen din med et hardware monitoring program.

For eksempel ASUS PC Probe , AIDA , hwmonitor e.l

 

Har du unormalt høy temperatur ...

Du må få undersøkt cpu kjøleren din.

A) Er det stock intel kjøler kan et eller flere push pins ha sprettet ut (eller nesten) . Dette fører til dårlig kontakt mellom cpuens heatspreader og kjøle element - og dårlig avledning av varme.

 

B) Støv i cpu kjølerens ribber/riller og/eller vifte.

Lenke til kommentar

Ok, jeg installerte altså PC Probe, og det første som skjedde var en alarm-lyd som ulte alt den klarte, og jeg har altså 84 grader på CPUen mens jeg idler med kun noen Chrome-faner oppe. Vil det si at kjøleren min er helt bonkers? Har CPUen tatt skade av det her? Må begge byttes, eller bare vifta?

Lenke til kommentar

CPUen din har mest sannsynlig ikke tatt skade, takket være downthrottling som du mest sannsynlig har opplevd som "nedskalert ytelse". Gjør som syar2003 sa: åpne kabinettet og sjekk at cpu-vifta faktisk fungerer:

 

Hvis ja; dytt på alle festepunktene (ta gjerne litt i) for å kontrollere at de sitter som de skal, se deretter om du må rengjøre for støv.

 

Hvis nei; kjøp ny vifte :p

Lenke til kommentar

Kjølepasta blir ikke borte. Det stivner og blir en forholdsvis fast masse i de fleste tilfeller.

 

Det var da et noe rart å spørre om det. Er det ikke bare å bruke de ti sekundene det tar å sjekke da? :p

 

Uansett, dette er alternativene:

 

1. Sensoren er ødelagt (høres ikke slik ut)

 

2. Den sitter dårlig (et av festene kunne ha gått opp blandt annet)

 

3. Den er full av støv

 

4. Viften har tatt kvelden/går ikke rundt. Kan være defekt, eller noe som hindrer den i å gå rundt.

 

Hvis den sitter dårlig så anbefales det å ta den helt av, for deretter å påføre ny kjølepasta. Den gamle vil være nesten ubrukelig etter at den har stivnet og du deretter har tatt av/på kjøleren.

 

 

Lenke til kommentar

Støv i kjøleren hindrer luftgjennomstrømning.

Åpne kabinettet og støvsug kjøleren.

 

Ellers kan det jo hende du har et harddiskrelatert problem.

Last ned denne:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Bruk deretter harddisk analyseverktøyene til å lese av feilkoder.

Dersom disken har en feil, vil feilkoder være lagret.

Har du en eller flere feilkoder, er sannsynligvis disken på vei til å avgå ved døden.

 

Mvh.

Lenke til kommentar

Jeg har nå tatt av CPU viften, fjernet alt støv på både den og resten av pcen så godt som jeg anså var mulig. Viften er montert korrekt på, og den fungerer. Jeg bootet pcen igjen, og startet opp PC Probe så snart jeg kom inn i OS, og nok en gang viste den 84 grader, før den sakte sank til 58. Så fort jeg startet opp noe som helst av programmer som "tar litt", så gikk den rett il værst og alarmen ulte og sto på, og den var nok en gang på mid 80-tallet.

 

Er vifta gåen? Den ser jo ut til å fungere helt fint. Har kabinettet åpent nå, og den blåser i vei...

Lenke til kommentar

Kanskje lageret i vifta er gåent.

I litt dyrere vifter er det som regel kulelager, de varer nesten evig.

I slike standardvifter er det gjerne bare et glidelager. Disse blir utslitt etter en tid.

Glidelager vil si at det egentlig bare er en plastring med litt smurning, og så er akslinga fra vifta bare inni der, og så "glir det" når det snurrer rundt ikke sant.

Så når det lageret blir utslitt begynner vifta å gå utrolig mye saktere, og kjøleeffekten blir dårligere.

 

Du kan jo forsøke å kjøpe en annen kjøler, en slik tredjepartskjøler.

Lenke til kommentar

Iflg denne blog/artikkelen skal I7/S1366 ikke begynne å throttle operating speed føre den passerer 100°C.

http://www.pugetsystems.com/blog/2009/02/26/intel-core-i7-temperatures/

 

Alarmen til PC Probe kan du stille inn (øke terkel) , ellers kan du også stille inn terskeler i hovedkortets BIOS Setup.

 

En mere nøyaktig måling du kan bruker er CoreTemp.

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Men ikke bruk flere sensor programmer samtidig , det kan ofte lage krøll.

Lenke til kommentar

Nå blir jeg forvirret. Pcen min har enda ikke gått over 87 grader mens jeg har overvåket, men ytelsen har lidd kraftig. Jeg har trippelsjekket monteringen på vifta nå, og den sitter som den skal, helt totalt renset for kaniner. Det virker nå som den klarer å holde seg mellom 50 og 60 idle i OS, med musikk og nettleser oppe. Ved "lett spill-bruk" (Ikke CPU-spisende monster) så flyr den opp i mid-80s og tuter og hyler via PC Probe.

 

Ytelsen har gått betraktelig ned da jeg har sittet og spilt ved tidligere anledninger, men om den ikke skal begynne å tukle med ytelse før den overstiger 100 grader, hva er det som er galt da?

 

Jeg er på randen av å skrape all innmaten her og bare handle inn nytt jeg altså. Grusomt frustrerende. Kanskje bare greit med en oppdatering?

Lenke til kommentar

Det er fremdeles mulig du har et software problem på windowsen din eller annet som er installert ( eller i værste fall trojaner av noe slag som ikke er detektert) .

 

Hva slags ytelse er det som "går ned" ?

Disk ytelse

CPU ytelse

Grafikk kort ytelse

Annet ?

 

Har du windows 7 er det noe som heter resource monitor som er lurt å lære seg å bruke.

Her kan unormal program/applikasjons oppførsel og unormalt cpu og minne forbruk spores opp.

Samt at man bør alltid sjekke windows event logger (hendelses logg på norsk) for både system og applikasjoner etter warnings og errors.

Alt dette kan hjelpe deg å avdekke om system installasjonen din er "frisk" eller ikke.

 

 

Edit:

Det kan også skyldes C: disken din.

Problemer med disk og sektorer kan få windows plutselig til å gå i sirup.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva slags ytelse er det som "går ned" ?

Disk ytelse

CPU ytelse

Grafikk kort ytelse

Annet ?

 

Har du windows 7 er det noe som heter resource monitor som er lurt å lære seg å bruke.

 

Edit:

Det kan også skyldes C: disken din.

Problemer med disk og sektorer kan få windows plutselig til å gå i sirup.

 

Nei altså, det er litt vanskelig å forklare. Spill kan gå "fint" lenge, men så fort det begynner å virkelig *skje* ting, så dropper frameraten noe voldsomt, og alt henger litt etter. Det hender og en sjelden gang som nevnt at hele sulamitten fryser, men det er ikke nødvendigvis i en slik "stressende situasjon".

 

Jeg har googlet litt rundt ang CPUen min, og det ser faktisk ut til at 50 idle og 80 på 50+% usage er "relativt normalt". det virker som om det er veldig mange som har like høye temperaturer som meg, og en generell enighet om at er man over 70 under load, så er det bad. Shutdown ligger rundt 90.

 

The i7 can take temperatures in the 90's before experiencing shutdowns. Temps in the 90's will cause rapid chip degradation. Keeping it under 90'C will prevent any significant chip degradation, and keeping it under 80'C is the recommended limit for reducing any noticeable chip degradation IIRC from other posts.

Betyr det at den kan ta "skade" av for mye bruk ved for høye temperaturer? Kan de in turn forklare den generelle nedgangen i ytelse jeg har, når det kommer til langt dårligere loading-tid til oppgaver jeg tidligere dro uten problemer?

 

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha en skjult trojaner, da jeg er veldig grundig når det gjelder å holde pcen "ren". Jeg har kontinuerlige scans med MBAM og AVG, og jeg har enda tilgode å ha en infisering av noe slag.

 

Som dere nevner er HD'en en annen mulighet, men uff. Disse metodene for å teste sånt er mye styr med er det ikke? Man må lage boot-cd eller noe slikt, om jeg ikke husker feil?

 

Edit: Jeg har tittet gjennom Resource Monitor som du sa, og jeg kan altså ikke se noe som ikke skal være der/jeg kjenner igjen. Minnebruk og CPU bruk er "helt normalt".

Endret av Arigo
Lenke til kommentar

Er det spilling på online servere når det dropper FPS ?

Eller er det lokalt kjørt single player ?

 

Editet litt i seineste laget der, sannsynligvis mens du var midt i en post. Det er snakk om både online og offline. Eksempelvis Heroes of Newerth, online "Dota-spill", eller Fallout 3 single player.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...