Gå til innhold

[Løst] Feil lysinformasjon på Tamron 18-200


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte nylig et Tamron 18-200mm f 3.5-6.3 objektiv til Nikon D80, men har merket problemer med lysinformasjon. Når jeg tar bilder i manuell må jeg alltid ha måleren på langt over max på lyssiden. Har jeg satt på objektivet feil?

 

Håper ikke dette ble for vanskelig å forstå ettersom at jeg ikke er flink på fagutrykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På manuell innstilling på kameraet bruker du aktivt blender,lukker og iso for og få til uttrykket du vil ha i bildet, du burde begynne med og enten bruke lukker "action" eller blender "dybdeskarphet" og blir da bildene for mørke eller du får bevegelseuskarphet må du justere iso for og kompensere for det.

 

Vi heller anbefale deg å bruke lukker eller blender-prioritert program istedenfor manuell, det er mye enklere og få bildene riktig eksponert hvis man har problemer med og forstå dette, jeg kan dette sånn tålig men jeg bruker omtrent bare lukker/blender-prioritert program siden det er enklere og jeg kan konsentrere meg mer om selve fotograferingen.

 

Et 18-200 objektiv er veldig avhengig av lys for og fungere relativt godt sålenge det ikke er sollys.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svarte dere egentlig på spørsmålet? o.O

 

 

Når jeg tar bilder i manuell må jeg alltid ha måleren på langt over max på lyssiden. Har jeg satt på objektivet feil?

Jeg tviler på at objektivet er satt på feil :)

 

Er du sikker på at du ikke har satt kamera på minussiden på eksponeringskompensasjon? Du skal ha en knapp på kamera som har bilde av et pluss- og minustegn i en firkant, litt som i dette bildet:

expcomenBTN.jpg

 

Hvis du setter denne instillingen til 0, så vil du nok få riktig lysmåling. Om du ikke får det så må du gå tilbake med objektivet og klage, evt. prøve det på et annet kamera og se om problemet fortsatt er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter - kan vi få litt input fra deg?

Har stilt noen spørsmål. :)

 

Ellers - skulle eksponeringskompensasjon ha noe å si i manuell M-modus, da?

 

Trådstarter - prøv P, A og S i samme situasjon og se hva som skjer da.

Hvordan blir eksponeringen i P, for eksempel? Hva sier lysmåleren hvis du velger samme blender og lukker i M som kameraet valgte i P?

Og - det er bilder uten blits det her, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...