Gå til innhold

Er dette adware på Android?


Anbefalte innlegg

På statuslinje fikk jeg idag opp et ikon jeg aldri har sett før, en stjerne med en prikk inni. Når jeg sjekket varselet stod det noe om "Vinn an Apple iPod!" og et par skrivefeil til. Prøvde man å åpne for å se hvilken app som ga dette varselet kom man rett til en webside som så ut som denne:

http://m.yamoja.mobi/IPHONE/1917511140?trackid=1277364778&pid=3150&cid=e2c4y244b4p2&aid=%ADD_CODE&cookieid=%COOKIEID

 

Kan tenke med at folk lett kan klikke på linkene der og starte en abonnementstjeneste til 120 kr/uken.

 

Noen som har anelse om hva det var som klarte få det ikonet opp på min Android?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde litt research og fant at et var Eurononus Calculator:

https://market.android.com/details?id=com.bighead.skebcalc

som var malware'en her. Går i bakgrunn og bruker AirPush til å

legge annonser på statuslinjen med linker til ekstremt dyre

SMS-tjenester som startes med et trykk og AirPush sier ikke

hvilken app det er som forårsaker dette, men forlanger registrering

hos dem eller installasjon av en enda mer tvilsom app for å

å slutte å pushe annonser til telefonen.

Lenke til kommentar
Er drøssevis av adware blant "free apps" på android market. Er vel en måte for utviklerne å få inn litt penger på free programmene også.
Tror du ikke helt har skjønt hva det handler om her. Det du refererer til er apper som har en banner som vises i grensesnittet når du bruker dem.

 

Med "Eurobonus Calculator" kommer det opp på statuslinjen i android uten at man bruker appen. Selskapet som står bak push-annonsene vil heller ikke si hvilken app det er som gjør dette, men driver regelrett utpressing av fortvilede brukerne som får dette.

Lenke til kommentar

Det er en god grunn til det. Folk som ikke har ekstremt mye peiling kan ødelegge hele systemet med root tilgang, bare ved å slette en gal fil eller folder. Man gir ikke adminstrator-tilgang til alle på jobbnettverket heller. Så fort det kommer "leet brukere" og fikler med ting de ikke burde fikle med, er ting ødelagt.

"Lolz jeg har brukt Windows i 9 år, gi meg admin-tilgang så jeg kan installere programmene jeg vil!! Selv om det er helt urelatert til jobb. Jeg er jo 1337!"

 

Og jeg tviler på at Elkjøp har lyst å ta imot drøssevis av telefoner som er ubrukelige fordi brukern fikla for mye i Linux og sletta noen systemfiler.

 

Husk at det er en telefon, man skal ringe og sende meldinger med den. "Hacke i linux" kan du gjør på PC'ene dine hjemme.

 

Alle linuxfolk sier man skal bruke root så lite som mulig, og bruke en vanlig brukerkonto til normal bruk.

Trådløshackere kan gjøre hva som helst om de kommer inn på en telefon med root.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg bruker Windows og kan ikke si at jeg er en del av "linuxfolket", men liker fortsatt telefonen min bedre rootet. Windows på PC er da mye brukt av alle slags folk, og man har langt mere kontroll enn over Android f.eks. I windows kan jeg f.eks blokere ads, man kan også slette en system fil og da herpe pc-en mer eller mindre. Så tror ikke dette hadde vært et altfor stort problem på mobilen heller.

Lenke til kommentar

Det er en god grunn til det. Folk som ikke har ekstremt mye peiling kan ødelegge hele systemet med root tilgang, bare ved å slette en gal fil eller folder. Man gir ikke adminstrator-tilgang til alle på jobbnettverket heller. Så fort det kommer "leet brukere" og fikler med ting de ikke burde fikle med, er ting ødelagt.

"Lolz jeg har brukt Windows i 9 år, gi meg admin-tilgang så jeg kan installere programmene jeg vil!! Selv om det er helt urelatert til jobb. Jeg er jo 1337!"

 

Og jeg tviler på at Elkjøp har lyst å ta imot drøssevis av telefoner som er ubrukelige fordi brukern fikla for mye i Linux og sletta noen systemfiler.

 

Husk at det er en telefon, man skal ringe og sende meldinger med den. "Hacke i linux" kan du gjør på PC'ene dine hjemme.

 

Alle linuxfolk sier man skal bruke root så lite som mulig, og bruke en vanlig brukerkonto til normal bruk.

Trådløshackere kan gjøre hva som helst om de kommer inn på en telefon med root.

 

Dessverre har dette slått begge veier.

HTC skandalen nå nylig er ett eksempel på ett problem som rammer nesten alle HTC telefoner hvor man kan få full kontroll (UTEN ROOT!)

Men problemet finnes ikke om du har rootet HTCen og flashet med en annen ROM.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke at dette har vært planlagt fra Google sin side, men det er noen som har funnet ut hvordan de kan utnytte funksjonaliteten som plattformen har.

 

Problemet er at vanlige brukere ikke kan se hvilken app det er som legger til disse reklamevarslingene og om jeg bruker faktisk følger beskrivelsen om hvordan dette skal fjernes så ser det ut til at vedkommende blir lurt trill rundt.

 

Google burde både legge inn sperringer i Android mot slikt misbruk og sparke ut av Marketplace de useriøse som driver med dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke at dette har vært planlagt fra Google sin side, men det er noen som har funnet ut hvordan de kan utnytte funksjonaliteten som plattformen har.

 

Google burde både legge inn sperringer i Android mot slikt misbruk og sparke ut av Marketplace de useriøse som driver med dette.

 

Dersom ikke Androids renomé skal skades er det viktig at Google griper tak i dette. Noe de nok har egeninteresse av å gjøre som regjerende reklamekonger.

Lenke til kommentar

Sånn blir det med åpent og uregulert Market. I motsetning til Apple som kontrollerer alle apps som får komme i apple store.

Mens med Android kan hvem som helst laste opp hva slags helst drit, om det er smekkfullt av ads eller ei.

Og det eneste vi har å gå etter er antall stjerner de har fått i kommentarer.

 

Apple store kan sammenlignes med en lukket sommerhage.

Android Market kan sammenlignes med en asfaltjungel

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...