Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - egilh 50mm f/1.7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2. Oktober:

 

Kake og Kaffe

post-125481-0-58886200-1317587275_thumb.jpg

 

Jo mer jeg bruker objektivet, jo mer liker jeg det. Men samtidig som det kan være din beste venn, kan det også være din verste fiende, hvertfall montert på en 50D uten god mattskive. Det er ikke superskarpt, men gir pene resultater sålenge man treffer med fokus :)

 

@KSunhill & @Trondster: Mange takk, akkurat det ble jeg ganske fornøyd med selv om ikke dette er superskarpt. Vurderer en utskrift av det, kanskje lerret :hmm:

Endret av egilh
Lenke til kommentar

1. oktober-bildet er nydelig komponert, flott lys og farger som passer godt for bildet. Det ser nesten ut som et maleri. Godt jobbet!

 

2. oktober-bildet er også tøft. Kan se ut som fokus havnet på duken nede til høyre? Synes den ser hakket skarpere ut enn fronten på kaka. Å jobbe med begrenset DOF i små optiske søkere er ikke enkelt. Jeg gleder meg til å prøve Sony A77 til slike ting. Det er noe av det som bør bli enklere med en god digital søker med forstørring og markering av kontrast-peaking.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg bruker objektivet, jo mer liker jeg det. Men samtidig som det kan være din beste venn, kan det også være din verste fiende

 

Ja. Har en del gamle MF objektiver og har trodd at jeg har tatt et knall bilde helt til jeg kommer hjem og kjører det opp på 24" skjerm og ser at jeg har totalt bommet på fokus. Lærte meg fort å ta mer en ett bilde av noe med MF objektiver og sjekke nøyere i kamera før jeg gikk videre.

 

Men MF objektiver er fantastiske også...

 

Begge bildene er meget bra!

 

det som jeg syns var morsomt med det andre bilde er hvordan jeg merket at øynene ble ledet til kanten av kaketallerkenen. Vinkelen til kaka leder blikket mot høyre og litt ned hvor fokus ser ut til å sitte også. Akkurat som om man blir sittenede og fundere på noe. Eller kanskje dårlig samvittighet for å spise søtsaker. :)

Lenke til kommentar

Synes fokus sitter bra i bilde nr.2

 

Med standardmattskivene til dagens DSLR-kamreraer er det vanskelig å treffe ved manuell fokusering. Selv har jeg byttet til en mattskive som er beregnet til manuellfokus. For stillestående motiver av denne typen er likevel kanskje LiveView beste løsning. Ved blendere større enn ca.2.8 er dessuten den dybdeskarpheten du opplever i søkeren med standardmattskive mye større enn hva du får når du trykker på utløseren, eller sagt på en annen måte, bakgrunnen blir mye mer uskarp enn det søkerbildet viser. Liveview er et godt hjelpemiddel også i forhold til å kontrollere dette.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer.

 

Til info så er brua på bilde 1 fra Sandvika, og ifølge skiltet Sandvikas eldste bru som i 1977 ble tatt ned og flyttet til der den står idag.

Den herlige fargesprakende duken på bilde 2 er svigers flotte smak i form av en Ole Brum duk. Det er da Tiger som befinner seg under kaka :)

 

Jeg har forsøkt Liveview litt, men håndholdt synes jeg det er relativt bedragelig å jobbe med. Fant jo også ut at diopteret mitt var tuklet litt med, som kan forklare enkelte bomskudd :blush:

Uansett blir jeg mer og mer fortrolig med objektivet, og kan godt tenke meg flere manuelle objektiver - det blir nok også en brukt FF etterhvert med skikkelig mattskive isåfall - dette liker jeg!

Lenke til kommentar

Takk for det tomsi - jeg vet at å fotografere i Sandvika etter deg blir litt som å hoppe etter Wirkola. Det er hvertfall få motiver du ikke har klart å fange allerede.

Sant nok - har fotografert en del rundt om kring. Men det er mer å ta av.

 

Det er kanskje på tide med et Akam-treff i Sandvika snart ...

Lenke til kommentar

Jeg har endelig fått meg trådløs trigger til blitsen. Det gjør at jeg i det minste kan prøve å være kreativ med lyset - denne gang i form av ett selvportrett.

 

4. Oktober:

Under the bridge

post-125481-0-02772300-1317825308_thumb.jpg

 

Jeg kan vel bare si at selvportrett med manuell fokus og ingen trådløs utløser er mildt sagt vanskelig ..

 

Edit: Endret pittelitt på bildet.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Kanskje et svakt grønnstikk i kaka - men den ser veldig, veldig god ut!

Og - bruker du først og fremst lyssterk optikk (f/2.8 og større) - så løp og kjøp EF-S (og hvorfor ikke en 500D når du først er i gang)!

 

Ser det blir litt kantete blenderlameller på pizzaen, men det er bare ekstra krydder - Pizzaen ser herlig fristende ut! Kan nesten kjenne lukten.. :)

 

Morsomt med både low-key og high-key - men likte også spoilerbildet - det er kanskje bare meg, men jeg ser en "googly-eyed" slange i bladene der.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...