Gå til innhold

Problem: Get, Jensen airlink 29150 m/windows og OSX Lion på samme netteverk


Krympet

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort det viktige BOLD, og det som kan være av interresse i kursiv, sånn at man kan. skumlese litt enklere.

 

 

Vi er en leilighet på 3 studenter, Internett er selvfølgelig like viktig som oksygen. Vi er 2 gutter og 1 jente, og internettbruken varier fra sosiale medier til spilling.

Vi har hatt problemer med internetten ca 1,5 mnd.

 

Den første flyttet inn i leiligheten 1.aug og satt pcn sin rett i modemboksen. Han hadde iløpet av den perioden ingen problemer med nettet. Så dukker vi andre opp ca 18 aug, og kjøper den trådløse ruteren Jensen Airlink 29150. Nettet funket egentlig greit i starten. Da var det faktisk ingen MAC i huset, fordi den var til reparasjon. Kun Windows, og det gikk fint, nettet fungerte greit, såvidt jeg husker.

 

Og perfeksjonisten som jeg er,så ba jeg utleierene ringe get, og de sa at det ikke var noe i veien, jeg insisterte på at det var noe feil med modemboksen. Neida, var ikke det.

 

Så i helgen, så startet det skikkelig opp igjen med problemer, så jeg ba min roomie ringe til get på søndagen og se om han kune få noen svar. Han fikk da, høre at modemboksen ikke hadde blitt oppdatert på evigheter. Noe som egentlig ikke sjokkerte, ettersom utleierene er grå i håra.

 

Anyways, det var på'n igjen. Når jeg kom hjem fra jobb søndag kveld, så hadde roomien min ringt og ordna, og nettet hadde fungert strålende siden jeg og min bedre halvdel(hun har mac)dro. Roomien med mac var også bortreist. Så dvs, kun windows på det trådløse nettet, og sånn har det vært helt fra til igår, nettet har obviously, gått ganske knirkefritt hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Dette endret seg igår kveld, da jeg mottok en mac mini som vi koblet opp til Tv'n i stua. Dette gikk veldig greit en periode, jeg satt på min windows laptop med internett, mens roomien min satt og lekte seg med mac mini'n.

Men etter kanskje... 40 min, så faller nettet ut. baff...

 

Så jeg var igjen idag på telefonen med get og insisterte på at modemboksen er ødelagt. Neida, den funka helt fint, med alt av nytt firmware.

Så begynner jeg å tenke, jaja, kan jo alltids være ruteren. og jeg spør Get; har jeg nett nå? for jeg får igeting på pcene her. jada, nett hadde jeg i massevis, 100% signal. Dette derimot, kom ikke fram til ruteren tydeligvis, selvom ruteren viste at den mottok nett.

 

Så tenker jeg; hmm... da er det noe feil med ruteren. Så etter mye styr så kom jeg omsider fra til kunderservice hos Jensen, og vi testet og ordnet.

Vi brukte windows, til å klone mac adressen, skru av modem i 15 min, koble til ruteren, vente i 5 min, for så å koble til et datamaskin.

Funker strålende på min windows laptop, og jeg tenker jeg får teste hvordan det går med mac'n på nettet i tillegg. Og der skar det seg nok engang, 2 min med surfing på begge, og nettet er nede på begge OS'r.

 

Så jeg ringer nok engang Jensen og sier; Dette løste ikke problemet. Det er en ny kundemottaker je er på telefonen med nå, og han sa at de hadde fått litt telefoner i det siste med kunder fra get som opplevde dette, ved bruk av Airlink modellene.

Det viser seg også, at når jeg kobler MAC og PC på det trådløse nettet, og nettet faller ut, så klarer jeg ikke Pinge ruteren fra windows PC'n, før jeg har restartet ruteren.

 

 

Jensen har iallefall sendt mail til sine programmerere og prøver å finne et svar på problemet

 

Når 2-3 windows maskiner er koblet på nettet samtidig, så er det ingen problemer.

Derimot hvis en windows maskin, og en apple mac er koblet på nettet så faller det ut.

Det er i hvertfall slik det ser ut, det kan hende hode mitt spiller et puss på meg ved å få meg til å tro dette.

 

Alt av kabler og strøm er koblet i, reset, og restartet.

 

Er det noen som opplever noe lignende? Eller har en løsning? Jeg venter iallefall spent på mail fra Jensen, og skal poste svaret her.

 

- mvh Knut =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilen er nå rettet, og skyltes en oppdatering GET har gjort på sine DNS servere, og dette førte til

at trafikken ikke ble rutet riktig. I følge GET så skal alt nå fungere som normat igjen.

 

Om du ikke får tilgang til nettet, kan du prøve følgende:

 

1. Koble kabel fra GET modem inn på WAN porten på ruteren din.

2. Koble fra strøm på GET modem, vent noen sekunder og koble til igjen.

Sjekk om du nå kommer på nett.

 

Mvh. Tor

JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar

Åpenbart at feilen ikke er DNS relatert, løser seg med omstart, og null problemer med kun windows på boksen. At get skal ha hatt DNS problemer siden august ville jo vært krise, tvilsomt at 'ingen ville merket dette.

 

Tyder på feil med ruter noe som er merkelig siden chipset er ralink RT3050 utifra det jeg kan se, er ikke kjent med mac problemer mot den. Leter etter lignende saker mot den jensen ruteren, og det er en del.

 

Er det likt hvis du bruker en mac på kabel? (ingen andre enheter på wifi, om mulig deaktiver wifi helt på ruteren). Hvis det er likt er feilen ikke lett for en bruker å løse, da er det noe som tryner modemet når en mac kobles på.

 

Enkleste løsning er en ny ruter, aner ikke hvor raske Jensen er på FW updates men siste er ifra 17.02.2010, ville ikke holdt pusten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet. Nå fikk jeg endelig et vettugt svar etter å byttet til ruter nr 2. I følge Jensen skal dette være løsningen. Har gjort disse endringene selv, så nå krysser jeg fingrene!

 

Var ikke lett! Ettersom løsningen med å ringe support telefonen, med en product id er ikke særlig imponerende. Etter å ha prøvd å ringe og lagt inn product-iden fikk jeg beskjed om at den ikke funket. Så da måtte jeg ringe til Danmark og stå leenge i kø for å få ny produkt id. I teorien måtte jeg ringe tilbake til det første nummeret med denne koden, men fikk litt hjelp fra Danmark og de sendte meg denne mailen med info om en mulig løsning. Håper den kan være til hjelp for dere å. Se mailen jeg fikk fra de her:

 

"Hei

 

Restart eventuelt router, slik at du får forbindelse til den.

 

Logg inn på router ved å skrive følgende adresse i internet explorer (eller den nettleseren du bruker):

192.168.0.1

 

Bruker: admin

Passw: 1234

 

Advanced Settings - WAN - DNS

 

I Primary DNS skriver du: 8.8.8.8

Secondary: 8.8.4.4

 

Apply - Apply - OK

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

Henning

Jensen Scandinavia Support "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...